Hei,
Jeg har satt opp noen lister i dag og kom til å tenke på at en av dyckerten kan ha havnet i risikosonen for avløpsrøret (kraftig plastrør). Slik ser min estimerte tegning ut
Slik ser det ut bak veggen der reglene sitter. Man kan se en bit av OSB-platen på venstre side og bak denne sitter avløpsrøret nederst ved gulvet.
Med stenderne på plass ser det slik ut. Den stenderskruen som vises i tegningen og som er i risikosonen for avløpet, er den skrått skrudde (ned mot gulvet) skruen som holder den liggende stenderen inn mot venstre vegg. Bak OSB-platen til venstre vet jeg imidlertid at denne stenderskruen havnet ca. 10 mm fra avløpet, så den er ingen risiko.
Slik ser det ut med alt på plass. Den dyckert som kan ligge i risikosonen, er altså den nederste som holder kvartsstaven på plass i venstre hjørnet.
De dyckert som sitter i gulvlisten, skal ikke være noe problem da jeg har brukt kortere dyckert enn det som satt der fra starten av.
Spørsmålet er om den dyckert som sitter nederst i kvartsstaven kan ha satt seg i avløpet? Jeg vil si at jeg er 90% sikker på at det ikke er noe problem, men jeg vil gjerne høre hva dere tror.
Jeg har satt opp noen lister i dag og kom til å tenke på at en av dyckerten kan ha havnet i risikosonen for avløpsrøret (kraftig plastrør). Slik ser min estimerte tegning ut
Slik ser det ut bak veggen der reglene sitter. Man kan se en bit av OSB-platen på venstre side og bak denne sitter avløpsrøret nederst ved gulvet.
Med stenderne på plass ser det slik ut. Den stenderskruen som vises i tegningen og som er i risikosonen for avløpet, er den skrått skrudde (ned mot gulvet) skruen som holder den liggende stenderen inn mot venstre vegg. Bak OSB-platen til venstre vet jeg imidlertid at denne stenderskruen havnet ca. 10 mm fra avløpet, så den er ingen risiko.
Slik ser det ut med alt på plass. Den dyckert som kan ligge i risikosonen, er altså den nederste som holder kvartsstaven på plass i venstre hjørnet.
De dyckert som sitter i gulvlisten, skal ikke være noe problem da jeg har brukt kortere dyckert enn det som satt der fra starten av.
Spørsmålet er om den dyckert som sitter nederst i kvartsstaven kan ha satt seg i avløpet? Jeg vil si at jeg er 90% sikker på at det ikke er noe problem, men jeg vil gjerne høre hva dere tror.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kan jo ikke være en særlig kraftig dyckert om du har brukt den til en kvartstav, så risikoen er nok minimal for at den har gått inn i avløpsrøret. Det er ikke så lett å slå inn en tynn spiker i et avløpsrør selv om det er det man vil.
38 mm dykkert på diagonalen gjennom 32 mm mtrl (10 + 12 + 19) går ikke gjennom skivemtrl. Dvs den er ikke lang nok til å gå ut på den andre siden av veggen der avløpsrøret er. (Antatt at den er spikret i 45 graders vinkel. Det kreves > 43 mm lang spiker for å gå gjennom.)
Det er en Ryobi 18V 16G(R18N16G-0) pistol som skyter dykkert med diameter 1.6 mm og lengde 19-65 mm.J justusandersson skrev:
Man kan sette styrken ganske fritt på pistolen og i dette tilfellet så gikk dykken inn ca 1 mm under overflaten på kvartsstaven.
Den har hittil kunnet skyte inn dykkert i alt jeg har prøvd inkl betong. Men joda, jeg har ikke testet avløpsrør (forhåpentligvis).
Håper du har rett
Litt usikker på hvor du får 10 mm fra? Kvartslisten er ikke mer enn 10 og sannsynligvis ikke så mye lengre i diagonalen.Oldboy skrev:
Uansett tenker jeg slik: Materialet i veggen er OSB + Perlspont, det gir oss 22 mm. Så har kvartslisten kanskje 11 mm på diagonalen, så totalt får vi da 33 mm.
Hadde vi skutt den rett inn, hadde dykkerne stukket ut 38 - 33 = 5 mm. I dette tilfellet skyter vi den dog så godt som 45 grader, og om jeg har regnet riktig, så er diagonalen ca 47 mm på en firkant med siden 33 mm. Så det burde være rolig ja.
Selv om den skulle stikke ut litt, har vi fortsatt minst 10 mm ekstra frem til avløpsrøret siden regelskruen som sitter midt i regelen (ca 22 mm) hadde ca 10 mm til røret. Så man kan egentlig si at vertikalt i tegningen er det 10+12+10+22 = 54 mm.
Klikk her for å svare