Hei, fikk ingen svar på "allmänt om värmeforum" så jeg prøver her.
Har en gammeldags bakovn med en vid skorstein foran som man kan klatre opp i. Teglet er nesten hvitt og det er lyst mørtel så det bør vel være kalkbasert.
Skorsteinen, røykanalen ser ut til å være fri for sprekker til tross for at den står i uoppvarmet uthus og uten regnbeskyttelse, så derfor vil man jo bruke lignende materiale ved renovering. Feieren så på den, dessverre var jeg ikke hjemme selv da, men han sa at det trenger å pusses opp da det kan falle ned biter. Hva jeg skjønner når jeg har vært oppe i skorsteinen så ser det ut som biter av noe grått mer moderne mørtel har sprukket opp. Raper man bort dette med stålbørste så ser det hvite teglsteinen helt og fint ut.
Det fremgår jo i mange innlegg at C-bruk er bra men hva tror dere feieren sier om man legger kalkmørtel, er det bra tror dere, hvordan ville dere gjort det. har ikke råd til en profesjonell?
Lasse
Har en gammeldags bakovn med en vid skorstein foran som man kan klatre opp i. Teglet er nesten hvitt og det er lyst mørtel så det bør vel være kalkbasert.
Skorsteinen, røykanalen ser ut til å være fri for sprekker til tross for at den står i uoppvarmet uthus og uten regnbeskyttelse, så derfor vil man jo bruke lignende materiale ved renovering. Feieren så på den, dessverre var jeg ikke hjemme selv da, men han sa at det trenger å pusses opp da det kan falle ned biter. Hva jeg skjønner når jeg har vært oppe i skorsteinen så ser det ut som biter av noe grått mer moderne mørtel har sprukket opp. Raper man bort dette med stålbørste så ser det hvite teglsteinen helt og fint ut.
Det fremgår jo i mange innlegg at C-bruk er bra men hva tror dere feieren sier om man legger kalkmørtel, er det bra tror dere, hvordan ville dere gjort det. har ikke råd til en profesjonell?
Lasse
Jeg ville absolutt bruke kalkpuss. Fjern det som er løst, stålbørste nøye hvis teglet har blitt svertet. Fukt teglet ordentlig (kanskje vente til våren). Slam først tynt, etter en stund kan du slå (kaste) på mer. Tørk sakte. Kalkmørtel brenner ikke, men reagerer med luftens karbondioksid, og da skal det være vått til prosessen er fullført helt ned. I Stockholm var det billigere å kjøpe ferdigblandet (hos tegelforhandleren) enn tørrvare på varehuset. Som uerfaren murer anbefaler jeg en ren plate eller noe for å samle opp all mørtel som ikke når frem, for å si det sånn. Ellers kan det bli dyrt. Kjør på!
Feieren synes det er bra med kalkbruk. Jeg har ingen erfaring med skorsteiner pusset på innsiden. Skulle vært gøy å vite hvorfor. At en skorstein skal være pusset på utsiden er hvis det blir tjærebrenning og pipa sprekker, så skal pussen beskytte mot at det kommer ut gnister og flammer (sa feieren min som er en hun).
Det er bare puss på enkelte deler av røykrøret, den faller av veldig lett når man skraper med stålbørste. Så kanskje trenger ikke hele røykrøret pusses.??..Jeg har kjøpt arbeidsbelysning nå så jeg skal feie og skrape bort gammel løs puss nå i uken så får man se hvordan det ser ut under.. Kan jo legge opp flere bilder når det er gjort... .... Takk for svarene /LASSE
Sist redigert:
Klikk her for å svare