19.727 lest ·
51 svar
20k lest
51 svar
Jernbjelke i mønet - ikke limtre som avtalt
Jeg tror de har rett, det blir for stort og klumpete, men det føles litt merkelig at de ikke forstod dette da konstruksjonstegningene ble laget.
At det ikke finnes limtrebjelker som rekker til stemmer derimot ikke. Visst, det er kanskje ikke såkalte lagerbjelker som duger, men limtre produseres også på bestilling og det er dessuten vanlig. Se bare på alle svømmehaller, ishaller mm. som har limtrebjelker i takene med spennvidder bortimot 50 meter.
At det ikke finnes limtrebjelker som rekker til stemmer derimot ikke. Visst, det er kanskje ikke såkalte lagerbjelker som duger, men limtre produseres også på bestilling og det er dessuten vanlig. Se bare på alle svømmehaller, ishaller mm. som har limtrebjelker i takene med spennvidder bortimot 50 meter.
Konstruktøren foreslo at de legger 75 mm kondensisolasjon over og rundt stålbjelken for å bryte kuldebroen - se konstruksjonstegning gjennom lenken nedenfor.
https://drive.google.com/file/d/0B1EswJ7JeCrgeEVqVVhvdTdHbnBzRk5MYzdjTHZJVE1HSlpn/edit?usp=sharing
De ordner med luftspalte over bjelken, som da blir 25 mm istedenfor. Min kontrollansvarlig tror at dette, både kondensisolasjonen og luftspalten, vil være tilstrekkelig.
Synes dere at dette høres tilstrekkelig ut?
https://drive.google.com/file/d/0B1EswJ7JeCrgeEVqVVhvdTdHbnBzRk5MYzdjTHZJVE1HSlpn/edit?usp=sharing
De ordner med luftspalte over bjelken, som da blir 25 mm istedenfor. Min kontrollansvarlig tror at dette, både kondensisolasjonen og luftspalten, vil være tilstrekkelig.
Synes dere at dette høres tilstrekkelig ut?
Hva betyr "upplag" ? Hvor mange takstoler det er på den?
Bedreviter
· Västra Götalands
· 11 232 innlegg
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg
Ev problem:
Stålbjelke kan få stor nedbøyning, normalt mer enn limtre, be om å få vite nedbøyningen mot dimensjonerende last, snø trolig.
Brann, Bjelken må trolig klare minst R 30, vet ikke hvordan dette løses, kanskje 30 mm gips klarer det eller "branngips"
Kondens, det vil danne seg kondens i luftspalten, hvor godt er bjelken rustbeskyttelsesmalt?
Stålbjelke kan få stor nedbøyning, normalt mer enn limtre, be om å få vite nedbøyningen mot dimensjonerende last, snø trolig.
Brann, Bjelken må trolig klare minst R 30, vet ikke hvordan dette løses, kanskje 30 mm gips klarer det eller "branngips"
Kondens, det vil danne seg kondens i luftspalten, hvor godt er bjelken rustbeskyttelsesmalt?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 innlegg
Hvis jeg får gjette så ville en limtrebjelke måtte være mer enn 70 cm høy, kanskje mer enn 1m. Men du må vel ha fått se konstruksjonen som har gått inn til kommunen? Hvordan var bjelken angitt der?
Om jeg forstår deg rett, så er det bare to støttepunkter, ved hver yttervegg.
Det finnes ingen bærende innervegger.
Det finnes ingen bærende innervegger.
ingen bærende stolper skal være nødvendig, ifølge konstruksjonstegningene (men det fantes med i arkitektens opprinnelige tegninger)
Heisann. Stål er den absolutt beste løsningen, det klarer lengre spennvidde og det bygger ikke like mye, limtre for tilsvarende lengde ville blitt ekstremt tykt og det ser ikke klokt ut, vi er litt bakpå i Sverige og bruker faktisk fortsatt mye limtre, til tross for stålets overlegne egenskaper.
Noen nevnte brannegenskapene, noe som ikke er så stor forskjell som lobbyister prøver å påstå, legg 1-2 lag gips og det er rolig.
Noen nevnte brannegenskapene, noe som ikke er så stor forskjell som lobbyister prøver å påstå, legg 1-2 lag gips og det er rolig.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 innlegg