Mange ganger bruker man stålbjelke nettopp for å redusere kuldebroen som blir med solid treverk.

Isolasjon bør legges på utsiden for å redusere kondens mot kaldt stål.

• Liker
freddemp5a
  • Laddar…
Jeg tror de har rett, det blir for stort og klumpete, men det føles litt merkelig at de ikke forstod dette da konstruksjonstegningene ble laget.

At det ikke finnes limtrebjelker som rekker til stemmer derimot ikke. Visst, det er kanskje ikke såkalte lagerbjelker som duger, men limtre produseres også på bestilling og det er dessuten vanlig. Se bare på alle svømmehaller, ishaller mm. som har limtrebjelker i takene med spennvidder bortimot 50 meter.

• Liker
vilpi og 2 andre
  • Laddar…
freddemp5a skrev:
Huset er altså 10x11 meter, og bjelken går på den lengre siden av huset. (et toetasjes hus med 23 graders takvinkel)
Hvor mange opplag er det på bjelken?

Hva betyr "upplag" ? Hvor mange takstoler det er på den?

freddemp5a skrev:
Hva betyr "opplag" ? Hvor mange takstoler er det på den?
Nei "tvert imot", hvor mange støttepunkter det er. Minst to (ellers må bjelken balansere på en vegg, og det ser vi jo på bildet at det ikke er), skal det være noen flere?

Ev problem:

Stålbjelke kan få stor nedbøyning, normalt mer enn limtre, be om å få vite nedbøyningen mot dimensjonerende last, snø trolig.
Brann, Bjelken må trolig klare minst R 30, vet ikke hvordan dette løses, kanskje 30 mm gips klarer det eller "branngips"
Kondens, det vil danne seg kondens i luftspalten, hvor godt er bjelken rustbeskyttelsesmalt?

Hvis jeg får gjette så ville en limtrebjelke måtte være mer enn 70 cm høy, kanskje mer enn 1m. Men du må vel ha fått se konstruksjonen som har gått inn til kommunen? Hvordan var bjelken angitt der?

Om jeg forstår deg rett, så er det bare to støttepunkter, ved hver yttervegg.

Det finnes ingen bærende innervegger.

Ingen stolper som støtter heller?

ingen bærende stolper skal være nødvendig, ifølge konstruksjonstegningene (men det fantes med i arkitektens opprinnelige tegninger)

freddemp5a skrev:
Hva betyr "upplag" ? Hvor mange takstoler det er på den?
Nei, hvor mange støtter den har. Jeg tolket deg som at den var frittbærende 11 meter?

Edit: Gikk visst glipp av side 2 på mobilen!

Heisann. Stål er den absolutt beste løsningen, det klarer lengre spennvidde og det bygger ikke like mye, limtre for tilsvarende lengde ville blitt ekstremt tykt og det ser ikke klokt ut, vi er litt bakpå i Sverige og bruker faktisk fortsatt mye limtre, til tross for stålets overlegne egenskaper.

Noen nevnte brannegenskapene, noe som ikke er så stor forskjell som lobbyister prøver å påstå, legg 1-2 lag gips og det er rolig.

freddemp5a skrev:
inga bærende stolper skal behøves, ifølge konstruksjonstegningene (dog fantes det med i arkitektens opprinnelige tegninger)
Der har du kanskje årsaken til at det ble stål i stedet.

For øvrig er det en HEA(H-Bjelke) bjelke ikke en I bjelke :)

En H bjelke er firkantet mens en I bjelke er litt avlang, akkurat som en i

• Liker
freddemp5a og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.