D degi skrev:
Hei, så her er hustegningen, så føles det som det ligger noe i det.
Tegningen som du viser ser nøyaktig lik ut som på vårt hus, og støttebena er ikke tegnet inn, men sitter slik. Har du det likt i virkeligheten?

• Byggtegning av et hus i gjennomskåret visning med markerte støtteben i rødt på loftets sider.
Antar at de "stolper" og annet Du plukket bort, trykket nedover mot takbjelke mm i etasjen under. Takbjelken har vel s a s blitt litt mer spent nå, når takstolens ben presser utover. En glipe har oppstått under takbjelken og veggstolper eller annet i etasje nr 2. Så når noen går på gulvet øverst... Er det noe som slår sammen.

Dompetidomp.

• Liker
Rooten48 og 4 andre
  • Laddar…
Oi oi.. ikke fjern vegger sånn uten videre.

• Liker
JNL78 og 3 andre
  • Laddar…
U
P Petterzon skrev:
Tegningen som du viser ser helt lik ut som til vårt hus, og støttebena er ikke tegnet inn, men sitter slik. Har du det likt i virkeligheten?
to helt forskjellige typer takstol, du har en svensk takstol mens TS har en Ramverks-takstol.

ang overdimensjonerte konstruksjoner må man gå tilbake til 10-tallet (på visse steder 20-tallet) og tidligere, typ hele 1800. Da ble det brukt mye tykkere materialer.

• Liker
Cele89 og 4 andre
  • Laddar…
D degi skrev:
Hallo!

Vi har kjøpt et 50-talls trehus som vi har renovert.
En ting vi har gjort er å fjerne kneveggene for å få "større rom"

MEN

Når man går i overetasjen så "dunker" det veldig mye. (gjorde ikke det tidligere)
Jo nærmere den revne kneveggveggen man kommer, desto mer dunker det.
(det dunker når min 4-åring går der oppe og vi sitter nede, altså veldig følsomt)

Bjelkene som går er veldig solide, jeg prøvde å legge enda flere bjelker i mellom, men det fungerte ikke.
Nå begynner jeg å tro at kneveggenes vegger hadde en funksjon som presset ned den bjelken som går langs husets langside og dermed gjorde det "stivt"

På de stedene vi har kneveggene igjen, er gulvet Prima.
Noen som har erfart det samme?

Min tanke er i så fall å sette opp et par feite bjelker som "presser ned" denne bjelken ved veggsidene.

Eller har noen et tips?
Skulle være veldig takknemlig for det.

Her er et bilde når gulvet er åpent, og den grønne streken er der kneveggene var tidligere.
Gratulerer. Du har uten å forstå hva du har gjort, tatt bort en bærende del av takstolene deres. Du har dermed brutt lovgivningen, og risikerer at hele taket kollapser ved kraftig snø og vindbelastning. Dermed utsetter du hele familien din og alle som oppholder seg i huset for fare.
Ta inn en konstruktør som kan beskrive hvordan du skal erstatte de delene du tok bort, eller gjenopprett dem.
Ps: veggen du tok bort bidrar også til styrken via platevirkning.

• Liker
TickyNucker og 6 andre
  • Laddar…
GJENOPPRETT OMGÅENDE Støttebeina.
Det er svært stor rasrisiko for taket!
Ikke vær på øvre etasje før beina er gjenopprettet.

Dere må forstå at man IKKE uten videre kan fjerne bærende konstruksjoner. det dere har gjort er livsfarlig!

• Liker
Dragonhead og 1 annen
  • Laddar…
MrJay
Hahaha! Altså dette er en av de slurvete og dyreste feilene som en amatør har gjort på lenge i dette forumet.

• Liker
  • Sint
Kardan79 og 4 andre
  • Laddar…
Med diagonale støtteben er det enda verre enn jeg først skrev. Takets belastning vil nå, når de mangler noe som holder imot, trykke ytterveggene utover og det er risiko for at hele huset kan kollapse. Få inn en takstmann NÅ. Bor dere et sted det kan være kraftig vind og/eller snø, ville jeg vurdere å ikke oppholde meg i huset før dette er utbedret. Jeg vil ikke være slem, men det du har gjort er intet mindre enn livsfarlig.

• Liker
matsgran og 3 andre
  • Laddar…
D Martin72 skrev:
Med diagonale støttebein er det enda verre enn jeg først skrev. Takets belastning vil nå, når de mangler noe som holder imot, trykke ytterveggene utover og det er risiko for at hele huset kollapser.
Ta inn en takstmann NÅ. Bor dere der det kan være kraftig vind og/eller snø ville jeg vurdere å ikke oppholde meg i huset før dette er utbedret.
Jeg ønsker ikke å være slem, men det du har gjort er intet mindre enn livsfarlig.
Hvor får du det fra at det skulle være diagonale støttebein?

For øvrig er jeg enig med alle andre, tilbakefør eller ta inn en ingeniør/konstruktør så snart som mulig.

Sist redigert:
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Legg en limtrebjelke hele veien oppe ved mønet, sørg for at den bæres ute i gavlenes yttervegger. Forsterk ev. Takstolene som går fra mønet til takfoten. Du kan øke dimensjonen ved å lime klassifisert virke på undersiden. Bruk PU-LIM samt konstruksjonsskruer. Dette tror jeg løser problemet, på din skisse synes jeg ikke spennvidden ser stor ut for bjelkelagene fordi de er avvekslet på midten i etasjen under.

Det er ikke bare snø som belaster tak, men også stormvind. Det kan bli mange "tons" trykk.

Utbedre snarest, noe mange allerede har påpekt.

Det skal også bemerkes at inngrep i den bærende konstruksjonen vanligvis krever byggetillatelse, og det ville overraske meg om forsikringsselskapet skulle eventuelt erstatte skader som kan spores tilbake til inngrepet.

• Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Selv om diskusjonen har blitt sentrert rundt den alvorlige siden av problemet, dvs. svekkelse av konstruksjonen, ville det være interessant om noen kunne gi en analyse av det opprinnelige spørsmålet, dvs. dunsetheten og den akustiske biten.
Når det gjelder stabiliteten, har allerede grunnkonstruksjonen trekk som får meg til å fundere. Med yttervegger som stikker opp over bjelkelaget, er det en risiko for at takstolens høybein/overrammer (de diagonale bjelkene) presser veggene utover. Med bjelkelaget integrert i takstolen som underramme, ville man få en mye sterkere konstruksjon og takstolen ville i stor grad bare overføre vertikale krefter til veggen. Ulempen er selvfølgelig at overetasjen ikke blir like høy. Hanebjelken bidrar selvfølgelig til å holde sammen konstruksjonen, men hanebjelken sitter ganske høyt oppe, så hvis høybeinene ikke er stive nok, kan de ha en tendens til å bøye seg ut i spagat. Kattvindsstolpene bør selvfølgelig også bidra til å stabilisere dette en del, men til prisen av høye momenter i dens innfestninger og/eller last på den delen av ytterveggen som er over bjelkelaget. Jeg har dessverre en lignende konstruksjon (som aldri har hatt kattvindsstolper) i en eldre komplementbygning. Der finnes det riktignok en diagonalskinne som går fra gulvbjelken opp til hammarbandet, men det er likevel problemer siden jernet har en tendens til å løfte og vri bjelken (det sitter på bjelkens ene side og vrir derfor), samtidig som veggstolpens overdel har blitt presset utover.
Tillegg: så at innlegg 37 har behandlet omtrent det samme.
Det akustiske problemet er jo det minste i dette tilfellet, men allikevel som akustiker interessant. At spennet har økt gir høyere og mer lavfrekvent (bastung/dunkende) trinnlyd i seg selv. Men skulle det dessuten være slik at ytterveggen må ta mer last nå, så vil den også lede mer trinnlyd. Bærende vegger er noe man alltid skal ta i betraktning når man beregner trinnlyd i trehus, og ikke bare tenke bjelkelagskonstruksjon.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
D degi skrev:
Hei, så her er husets tegning, så føles som det ligger noe i det.

Har jobbet som konstruktør av nettopp takstoler og som andre allerede har sagt, utbedre snarest.
Støttebenene kreves for at overarmen på takstolene skal klare seg, for mye tyngde på taket og det kan kollapse, og det vil sannsynligvis ikke dekkes av noen forsikring når du har ødelagt integriteten. Du trenger å erstatte med nye støtteben, alternativt en bærende bjelke langs hele overflaten der du har fjernet dem, men da må den ligge på ordentlige støtter som du ikke har og du ville bli tvunget til å ordne. Vil du gjøre en slik endring med rommet, sørg for å hyre en konstruktør til å regne på det. Som det er nå, ville jeg personlig nektet å være på det planplanet.

• Liker
matsgran og 8 andre
  • Laddar…
Jeg har nesten identisk konstruksjon på mitt hus.

Jeg tok for knappe 2 år siden bort kneveggene. Jeg begynte med å dele av rommet på langs slik at jeg fikk en bærende vegg i midten tvers over takstolene. Dessuten tok jeg bare bort kneveggen under 2 takstoler (1,2m mellom dem) på den ene siden og under 3 på den andre siden. På siden der 3 takstoler ble frilagt, felte jeg inn en bærende stolpe som støtter opp under den takstolen.

Tomt rom med skråtak, vindu i bakgrunnen, og lett tregulv. Tomt rom med trelags tregulv, et skrått tak, lite vindu og en støttebjelke til taket. Veggene er hvite med en grønn kontrastvegg.

Alt ble bra og har ikke merket noe siden jeg bygde dette. Om noe, så oppleves gulvstokken stivere nå.

• Liker
majmun og 6 andre
  • Laddar…
D degi skrev:
Hei!

Vi har kjøpt et 50-tallshus i tre som vi har renovert.
En ting vi har gjort er å fjerne kneveggene for å få "større rom"

MEN

Når man går i overetasjen så "dunker" det veldig mye. (gjorde ikke det tidligere)
Jo nærmere veggen til den fjernede kneveggen man kommer, desto mer dunker det.
(det dunker når min fireåring går der oppe og vi sitter nede, altså veldig følsomt)

Bjelkene som går er veldig solide, jeg prøvde å legge flere lekter i mellom, men det fungerte ikke.
Nå begynner jeg å tro at veggene til kneveggene hadde en funksjon som presset ned den bjelken som går langs husets langside og dermed gjorde det "stumt"

På de stedene vi har beholdt kneveggene er gulvet Prima.
Noen som har opplevd det samme?

Min tanke er i så fall å sette opp et par store lekter som "presser ned" denne bjelken ved veggsidene.

Eller har noen et tips?
Ville vært veldig takknemlig for det.

Her er et bilde når gulvet er åpent, og den grønne streken er der kneveggen var tidligere.

Hei!

Jeg jobber som konstruktør og kan bare bekrefte det mange har skrevet at lektene i veggen var en del av takkonstruksjonen. Ofte på eneboliger er taket og det første bjelkelaget en og samme konstruksjon. Ved å dimensjonere det som en takstol, der kneveggen inngår, kan man redusere dimensjonen på både bjelkelagsbjelken og takbjelken. Når dere tok bort kneveggen har dere også fjernet den tenkte samvirkningen slik at takbjelken og gulvbjelken har for lange spennvidder. Det betyr at konstruksjonen har fått lavere stivhet og en konsekvens er at man får problemer med trinnlyd. Kontakt en konstruktør som kan regne på det for å sikre at taket tåler tenkt snølast. Gulvet kan forsterkes om taket er ok. Lykke til!

• Liker
a_c og 20 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.