Hvorfor skal du isolere en kaldgarasje?
Er det ikke bedre å la det være helt åpent?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hvorfor skal du isolere en kaldgarasje?
Er det ikke bedre å la det være helt åpent?
Det skal varmes opp

Da skal du ikke bygge et kaldgarasje altså?

Jeg hadde aldri unnlatt å sette OSB innenfor gipsen, selv om du aldri tenker å sette noe på veggene så får man jo håpe at garasjen står lenge... Koster noen tusenlapper, men er verdt det på sikt.... Samme sak med stikkontakter.. spar ikke når veggene er åpne...

• Liker
Ha Ha ha
  • Laddar…
H Ha Ha ha skrev:
Det skal varmes
Du skrev kaldgarasje i trådstarten.

P
H Ha Ha ha skrev:
Skal isolere kaldgarasje. Trenger ikke å sette opp ting på veggene. Skal være billig. Men lurer likevel på om vi mister isolerende effekt av å ikke sette opp OSB eller kommer isolasjon 100% fra isoleringen?
Hei,
Skal du ha varme året rundt?
OSB anser jeg er uegnet for kaldgarasje og lignende rom da den ikke håndterer fukt så bra.

• Liker
Nissens
  • Laddar…
Helt enig her, opp med OSB på veggene, en garasje uten ting hengende er ingen garasje. Skulle du selge det en dag ville jo kjøperen nesten med sikkerhet rope skjult feil om det mangler ;)

Men seriøst så føles det ikke som noe å spare inn på, jeg antar at du ikke har isolert plate på mark siden det i dag er en kaldgarasje. Altså er det dumt å oppbevare ting på gulvet og man vil derfor få opp ting på veggene i størst mulig grad. Det hjelper også ganske mye for å kunne rydde garasjen om det er lett å børste ut grus mm.

Janu78 skrev:
Hei,
Skal du ha varme året rundt?
OSB anser jeg som uegnet til kaldgarasje og lignende rom da den ikke håndterer fukt så bra.
På hvilken måte håndterer den ikke fukt så bra (i den grad du kan forvente i en garasje)? Hva hadde du anbefalt i stedet og hvorfor?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
P
T TypRätt skrev:
På hvilken måte håndterer den ikke fukt så bra (i den grad du kan forvente i en garasje)? Hva ville du anbefalt i stedet og hvorfor?
Den suger opp fukt og ekspanderer, har sett dette i flere kaldgarasjer der man ser skjøtene gjennom gipsen. Det kan være enormt fuktig i en kaldgarasje.

Janu78 skrev:
Den suger opp fukt og utvider seg, har sett dette i flere kalde garasjer hvor man ser skjøtene gjennom gipsen. Det kan være enormt fuktig i en kald garasje.
Min erfaring etter å ha latt både plywood og osb stå utendørs mot en husvegg i over et år for å deretter bygge en trehytte (en liggende plate som tak så ingenting som beskytter sidene) av blandede plater, er at limet i OSB gir dem en stor fordel mot plywood når det kommer til fukt. Begge blir dårlige hvis de står i vann, men da klarer faktisk plywood seg litt bedre, men begge sveller akkurat der de kan stå i vann. Har også oppbevart plater i en kald garasje noen år hvor det var så fuktig at tøy med flekker begynte å mugne, dvs barnevognen som stod der begynte å bli lodden og snowboardtrekk mm begynte også å få flekker på seg. Til tross for dette var det ingenting som påvirket noen av treplatene eller gipsplatene som stod i den samme garasjen. (de stod på klosser så ikke direkte på platen).

Sier ikke at det er noen vitenskapelig testmetode, men min erfaring. Så jeg hadde ikke hatt minste betenkelighet med å sette OSB på veggene, men hadde vært forsiktig med å sørge for at de ikke når hele veien ned til platen.

T TypRätt skrev:
Min erfaring etter å ha latt både plywood og osb stå utendørs mot en husvegg i over ett år for deretter å bygge en trehytte (en liggende plate som tak så ingenting som beskytter sidene) av blandede plater er at limet i OSB gir dem en stor fordel mot plywood når det kommer til fukt. Begge blir ødelagt om de står i vann, men da klarer faktisk plywood seg litt bedre, men begge sveller der de kan stå i vann. Har også oppbevart plater i kaldgarasje i noen år, hvor det var så fuktig at stoff med flekker begynte å mugne, dvs barnevogna som sto der begynte å bli lodden, og snowboardtrekket mm begynte også å få flekker på seg. Til tross for dette var det ingenting som påvirket noen av treplatene eller gipsplatene som sto i samme garasje. (de sto på klosser, så ikke direkte på platen).

Sier ikke at det er noen vitenskapelig testmetode, men min erfaring. Så jeg ville ikke hatt den minste betenkelighet med å sette OSB på veggene, men ville vært forsiktig med å sørge for at de ikke når helt ned til platen.
Jeg har osb/plywood i kaldgarasje, også lagret plater der i flere år uten problemer. Sett det ikke direkte mot betonggrunnlaget, men ha en cm glippe så det ikke suger vann. Så trenger du skikkelig ventilasjon, men det burde du ha uansett.

Varmemessig regner du nok aldri inn kostnaden for osb, men fra et praktisk perspektiv er det jo på grensen til galskap å ikke sette osb i en garasje.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
osb plater pleier å være vokset så de bør tåle litt fuktighet

Trenger du gips på veggene? Jeg hadde heller hatt malt OSB enn gips hvis det bare skal være ett lag.

/M

• Liker
mattoys og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.