Jeg vil isolere gulvet i vinterhagen. I dag ligger det bare steinplater.

Jeg tenkte å legge et trebjelkelag med isopor i "fakkene". Det føles som det billigste alternativet.

Men hvordan hadde dere gjort det?

• Uterom med grå stenplater på gulvet, utsikt til hage utenfor, trebenk med puter, og noen lysarmaturer liggende på gulvet.
  • Uterom med grå steinplater på gulvet, blomstrete sofa og trebord, rød ytterveggen, store vinduer. Tepper og en støvsuger vises også.
Hva finnes under platene ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hva finnes under platene?
Sand/grus

Hva vil du ha for gulv senere? Kanskje er det nok med isopor pluss overflate/ gulv?

Har tenkt meg heldekkende teppe, alternativt parkettgulv.

Jeg tror gulvet ville bli veldig ujevnt om jeg la gulvet direkte på isopor dessverre.

Bump

Står overfor samme dilemma, fliser på sand og vurderer å legge styrofoam som gulv isolasjon.
Nysgjerrig på hvordan det ble??

Hei! Jeg holder på med gulvet akkurat nå faktisk!

Jeg la trykkimpregnerte bjelker direkte på platene. Brukte kiler og klosser der det trengtes.
Deretter la jeg isolasjon mellom bjelkene. -slik isolasjon man bruker i marken.

Deretter skrudde jeg terrassebord.

• Tregulv under bygging med trykkimpregnerte bjelker på gulvfliser. Verktøy og materialer er synlige i rommet med store vinduer.
  • Bygger et gulv med trykkimpregnerte bjelker og isolasjon mellom dem. Verktøy og materialer er spredt utover gulvet under byggeprosessen.
  • En pågående gulvrenovering med trykkimpregnerte bjelker og isolasjon, en sag på gulvet og en hund i hjørnet av bildet.
  • Liker
Rickard.lj
  • Laddar…
Jeg har også isolert innerveggene og spikret rupanel (endefjær).

Passet på å trekke nye slanger for vegguttak også før jeg spikret panelet.

• Innvendig rom med isolerte vegger og råspontpanel, stige ved vindu, flekkvis interiørarbeid.
Trykkat skulle jeg ikke lagt, unødvendig. Hva skjer om de blir fuktige og begynner å stinke?

Jeg var ikke helt sikker på at imp var nødvendig, tenkte legge vanlige lekter. Men rett før jeg påbegynte byggingen kom styrtregnet sent på sommeren og når jeg så hvor fuktige platene ble bestemte jeg meg for imp.

Jeg har aldri hørt om at treverket begynner å stinke?

Heldigvis har jeg godt med ventilasjon da 🫡

Hvor kommer fuktigheten fra? Har du god drenering rundt huset?

Fuktigheten kommer fra bakken under platene. Derimot var det jo monsunmye regn som kom i perioden da jeg merket at platene ble fuktige.

Nja, jeg tror ikke at dreneringen rundt vinterhagen er optimal. Det er jo bare en betongkloss rundt hele rommet som man typisk har bygd veggene på, tror jeg. Deretter fylt med sand innenfor klossen. Det var ikke bygd fra starten for å ha et gulv.

Det var derfor jeg raskt forlot ideen om parkett/heldekkende matte.

Men da kommer jo isolasjonen til å bli våt i fremtiden hvis nå platene ble våte i sommer.

• Liker
surris
  • Laddar…
Om det er minste risiko for at gulvet blir fuktig nedenfra, bør du ikke bruke trykkimpregnert virke i bjelkelaget. Det er et kjent problem på hus fra 80-tallet da uisolert plate på mark ble brukt med trykte lekter som blir fuktige, mugner med en giftig og sterk lukt. Etter noen timer får man hodepine.

• Liker
postkontrollen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.