Hei,

Bor i en eiendom som ble bygd på 1880-tallet og lurer på hva dette kan være for isolasjonsmateriale rundt et rør/rørbøyer som jeg har på kjøkkenet. Materialet finnes på to steder der røret går inn i gulvet og taket. Det hvite laget ser ut som maling men jeg er ikke sikker. Asbestisolasjon pleier å være tykkere etter hva jeg vet, men man vet jo aldri...

Takk på forhånd!

• Gammelt, hvitmalt rør i kjøkkenet i en bygning fra 1880-tallet, med ukjent isolasjonsmateriale, mistenkt for å være asbest. Røret går inn i gulvet.
  • Gammelt rør med hvit isoleringsmateriale i et kjøkken fra 1880-tallet.
  • Et kobberrør med hvitt isolerende materiale rundt, plassert ved taket, i et gammelt kjøkken fra 1880-tallet.
  • Et bøyd kobberrør går inn i en hvit vegg, dekket av et hvitt, glatt materiale som ligner maling. En hvit kabel er festet parallelt med røret.
Umulig å avgjøre ut fra bildene. Det ser ganske moderne ut med kobberrør og klemkobling? Hvis det er et eldre jernrør inni, er det trolig gipset gasbinda med mineralull, tagl, kuhår eller lignende inni.

Takk for synspunktet, useless!

Har tatt litt bedre bilder nå som viser noe som kanskje ligner på nøtthår, men det ser ut til å bare finnes rett før det hvite laget begynner. Det henger i alle fall ut noen lengre hårstrå rett under mutteren.

Men om jeg forstår alt riktig så skulle ev. asbest (om den nå fantes) sitte tettest inn mot røret og ikke på utsiden?

• Rørdetaljer med messingfarging og mutter, koblet til hvitt rør og kobberrør ved vegg. Hvit boks eller koblingsboks delvis synlig i bakgrunnen.
  • Rør med et hvitt lag og lange hårstrå under en messingmutter, mulig tegn på nøtthår før det hvite laget starter.
  • Rør med hvit belegg, gul messingmutter øverst, lange hårstrå stikker ut under mutteren. Potensiell diskusjon om asbest nærhet til røret.
Sist redigert:
Ja, om det er asbest der så sitter det en 1-2 mm tynn filt lindet rundt selve røret. Så kan det være litt mer asbest i rørbøyinger og forgreninger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.