Jeg er ferdig med ovnen min endelig, men kan noen veilede meg til hvordan man bruker den? Jeg varmet den først opp en time med åpen dør for så å flytte glørne til siden, men pizzaen ble knapt ferdig. Det var ikke engang særlig varmt på bunnen (selvsagt akkurat der veden hadde vært). Skal man ha ilden i gang når man steker? Det kan vel ikke være meningen at man skal trenge å fyre opp en hel sekk for en pizza?

D Danii KD skrev:
Jeg er ferdig med min ovn endelig men kan noen guide meg til hvordan man bruker den? Jeg varme den først opp i en time med åpen luke for så å flytte glørne til siden men pizza ble knapt ferdig. Det var ikke engang særlig varmt på bunnen (selvsagt akkurat der veden hadde vært). Skal man ha ilden i gang når man steker? Det kan vel ikke være meningen at man skal måtte fyre en hel sekk for en pizza?
Litt bilder av det ferdige resultatet kanskje? :D(y)

Nå har jo jeg en murt vedovn, med betydelig større masse, men jeg fyrer minst to timer før, ofte mer...

Jeg tenner ilden lengst ut i åpningen og mater ilden en times tid der kanskje.. Så begynner jeg å flytte ilden/glørne lengre og lengre inn for hver vedkubbe .. Man ser når taket når bra temperatur når soten fra forrige gang brennes bort... Når jeg så baker pizza har jeg ofte en litt grovere vedkubbe i bakkanten og en på siden som brenner...

Tenker man seg en "sekk" som de der 40-literssekkene man kjøper på bensinstasjonen typ, så bruker jeg nok opp en sånn per gang...

Men ikke mist motet, det blir morsommere å bake pizza når du får dreisen på fyringen... Så er det dags for deigen... ;)

Her kommer noen bilder. Jeg rakk ikke å bli ferdig med det utseendemessige i år.

• Bål brenner inne i en uferdig bryggerovn laget av murstein.
  • Utendørs pizzaovn av murstein med en flamme inni, under en uferdig konstruksjon.
  • Bygging av en mursteinsstruktur i en hage med uferdig overflate, omgitt av verktøy og møbler i bakgrunnen.
  • Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jeg synes jeg gjorde åpningen for stor. Jeg vil også legge til at jeg har fylt alle fugene med masse mindre murstein, så det er ikke bare mørtel imellom.

D Danii KD skrev:
Jeg gjorde åpningen for stor synes jeg. Vil også legge til at jeg fylte alle fugene med masse mindre tegl så det er ikke bare mørtel imellom.
Det kommer bli skikkelig pent det der!
Hva er problemet med åpningen, høyden eller bredden?

Så lenge høyden på åpningen er riktig proporsjon mot høyden av kuppelen så er bredden mindre følsom..

Dessverre ville jeg si høyden. Det ble for høyt :(

Ok, hvor mye?

Er det vanskelig å få opp temperaturen i ovnen?

Det går jo an å lage en form for plate som man setter i åpningen, se for deg en "solfjäder" som står på to smale ben i ytterkanten, som reflekterer varmen inn og tvinger røyken under den...

Takk for tipset, skal kappe til noe sånt til våren :)

D Danii KD skrev:
Dessverre vil jeg si høyden. Det ble for høyt :(
Snyggt jobbat (y)
Man kunne jo senke høyden ved å mure på taket på valvet litt tenker jeg.

L loffman skrev:
Jag gjorde på motsvarande vis.[bilde] [bilde]
Hur mycket isolering gick det åt? Superwool?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.