17.713 lest ·
39 svar
18k lest
39 svar
Isolasjon til pizzaovn som tåler varme
Skulle kjøpe en silikatskive til å ha under teglet som skal utgjøre bunnen på ovnen men selgeren på Mariebergs frarådet. Han sa at den suger opp fukt og kommer til å sprekke. Hva sier dere andre? Jeg har støpt ferdig benkeplaten min og kan ikke se at det finnes noe annet jeg kan beskytte den med.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 418 innlegg
Hva hadde personen for forslag til alternativ da?D Danii KD skrev:Skulle kjøpe en silikatplate til å ha under teglet som skal utgjøre bunnen på ovnen, men selgeren på Mariebergs frarådet det. Han sa at den suger opp fukt og kommer til å sprekke. Hva sier dere andre? Jeg har støpt ferdig min benkeplate og kan ikke se at det finnes noe annet jeg kan beskytte den med.
Det er jo klart at man må beskytte platen mot vann i form av regn, men min opplevelse av platen (som i mitt tilfelle hadde navnet Skamotec) er jo ikke at den sugde fuktigheten ut av luften direkte...
Allvitende
· Västra götaland
· 10 418 innlegg
Jeg hadde noen biter spart lenge, men kastet dem ved siste ryddingen i garasjen dessverre, ellers kunne vi testet .... Jeg har ingen anelse om hvordan platen ser ut nå, den er støpt inn i betong på sidene, og hele ovnen står på platen, men gulvet ligger løst på, så det burde jo vist noen tegn på å bevege seg om det var et problem...D Danii KD skrev:
Jeg ble helt forbløffet over hvor raskt og mye silikatplaten kunne suge til seg...
Løste det med betonglasyr fra Biltema. Fungerte utmerket. Dette var på fronten hvor jeg trengte å pusse på den. Man kan også legge aluminiumsfolie under den for å hindre at den suger fuktighet. Akkurat som Dan har jeg ingen opplevelse av at den trekker fukt fra luften.
At den skulle sprekke holder jeg for usannsynlig....
Legg folie under for sinnsroen og kjør på
Løste det med betonglasyr fra Biltema. Fungerte utmerket. Dette var på fronten hvor jeg trengte å pusse på den. Man kan også legge aluminiumsfolie under den for å hindre at den suger fuktighet. Akkurat som Dan har jeg ingen opplevelse av at den trekker fukt fra luften.
At den skulle sprekke holder jeg for usannsynlig....
Legg folie under for sinnsroen og kjør på
Jeg tenkte mer at den suger fra betong og mørtel omkring når det regner. Men jeg tenkte også at jeg vikler den inn i aluminium først. Alternativt kanskje man skulle male den med ildfast maling etterpå også.
Hvordan har det gått med ditt bygge?D Danii KD skrev:
Sakte men fikk silikatskiver mm i dag så nå er alt hjemme. Har saget ut skiven i dag og skal begynne med muringen på ordentlig
. Såg nå på bøttene med ildfast mørtel fra Lakkapä at det er for tynne fuger
. Jaja hva skal jeg gjøre, får kjøre på.
Nå må jeg spørre fordi jeg blir forvirret. Jeg bestilte en masse bøtter ildfast mørtel, se lenken nedenfor. På nettsiden står det utendørs bruk, men på bøtten min står det innendørs på instruksjonen bak. Hva tror dere? Er det et problem eller er innholdet det samme, natriumsilikat og ballast.
https://www.lakkapaa.se/sv/byggmate...g-specialmurbruk/p/6416841630667/#description
https://www.lakkapaa.se/sv/byggmate...g-specialmurbruk/p/6416841630667/#description
Ytterligere et spørsmål, finner ingen gode tips på hvordan man støper inn røykrøret på beste måte. Kan jeg få tips? Skal man lage et rundt hull som man fører inn røret i og deretter bruker mørtel rundt om, eller finnes det en annen måte?
Allvitende
· Västra götaland
· 10 418 innlegg
Jeg har røret stående på en kant liksom, skal se om jeg kan finne et bilde av det.... Vet at jeg har lagt det opp tidligere....
Edit: fant ikke noe bedre enn dette;
https://www.byggahus.se/forum/posts/2961297
Edit: fant ikke noe bedre enn dette;
https://www.byggahus.se/forum/posts/2961297
Sist redigert:
Når jeg nå nærmer meg å bli ferdig med ovnen min og har måttet kjøpe noen flere steiner og mer mørtel, merket jeg at steinene jeg kjøper på Bauhaus er mye hardere og ikke like porøse som de jeg kjøpte på Lakkapää, selv om begge er ildfaste.
Det andre er at den ildfaste mørtelen jeg har kjøpt ekstra "Finja" er mye hardere og tørker raskere enn den jeg kjøpte på Lakkapää. Den sistnevnte kan holde seg i flere dager i lukket boks selv om den er blandet.
Lurer på hvordan det påvirker byggverket mitt, noen tanker?
Det andre er at den ildfaste mørtelen jeg har kjøpt ekstra "Finja" er mye hardere og tørker raskere enn den jeg kjøpte på Lakkapää. Den sistnevnte kan holde seg i flere dager i lukket boks selv om den er blandet.
Lurer på hvordan det påvirker byggverket mitt, noen tanker?
D Danii KD skrev:När jag nu börjar närma mig klar med min ugn och behövt köpa några fler stenar och mer bruk märkte jag att de stenar som jag köper på Bauhaus är mycket hårdare och inte alls lika porösa som de jag köpt på Lakkapää trots att båda är eldfasta.
Det andra är att det eldfasta bruk jag köpt extra "Finja" är mycket hårdare och torkar snabbare än det jag köpte på Lakkapää. Det senare kan hålla sig flera dagar i stängd burk trots att det blandats.
Undrar hur det påverkar mitt bygge, några tankar?
Jag hade ungefär samma bekymmer när mitt Höganäs bruk tog slut. Gissar att Höganäs och Lakkapää bruket motsvarar varandra. Använde Finjas till lite fix och trix på slutet och tror inte att det påverkar något negativt. Det är stor skillnad på hur de båda bruken känns så jag var också lite bekymrad...D Danii KD skrev:När jag nu börjar närma mig klar med min ugn och behövt köpa några fler stenar och mer bruk märkte jag att de stenar som jag köper på Bauhaus är mycket hårdare och inte alls lika porösa som de jag köpt på Lakkapää trots att båda är eldfasta.
Det andra är att det eldfasta bruk jag köpt extra "Finja" är mycket hårdare och torkar snabbare än det jag köpte på Lakkapää. Det senare kan hålla sig flera dagar i stängd burk trots att det blandats.
Undrar hur det påverkar mitt bygge, några tankar?
Gällande stenen tänker jag att det inte blir någon större skillnad i funktion. Jag fick ta chamottesten till tunneln då de eldfasta stenar jag köpt på Hornbach var slut överallt. Chamotten är porösare men upplever ingen negativ skillnad här i heller...