Oldboy Oldboy skrev:
Er det ikke en blindkjeller? Hvis huset har krypkjeller så menes normalt at det er en blindkjeller med luft (=kryprud/kryphøyde) under, før bakken tar ved. Kan ikke tenke meg at man lagt isolering og trebjelker direkte på bakken.

Under forutsetning at det er en normal blindkjeller med krypkjeller under så går det å isolere under blindkjelleren der rørene går for å isolere dem mot kulden nedenfra. Så bør som tidligere nevnt ingen isolering legges oppå.

Et grunnleggende problem er at det kommer inn smågnagere i blindkjelleren, og, som pulverisert isoleringen under rørene slik at kulden kommer til, samt skapt vindtunneler for polarkulden å blåse gjennom isoleringen.

Med tanke på at det finnes smågnagere i blindkjelleren, og at søppelskapet ikke har noe tett golv - har dere ikke problem med de små skapningene inne? Det vil dere i så fall få om dørene til søppelskapet blir stående åpne.

På tide å begynne å lete etter en luke inn til krypkjelleren.

Lykke til med jakten.
Det finnes ingen luke til krypkjelleren. Så det er ikke særlig vits i å lete. Har aldri hatt problemer med mus som løper rundt i boligen. Det var da rørleggeren var her at vi oppdaget muselort i isoleringen der rørene befinner seg. Har aldri funnet muselort noe annet sted i boligen. Ja jeg er også overrasket over dette faktumet. Har heller aldri sett en eneste mus. Har knapt hørt noe heller. Så de synes å holde seg til steder hvor man ikke ser de små rakkerne.

Akkurat slik. Musene lager små ganger i isoleringen slik at det blåser kaldt igjennom. Men det virker håpløst å bli kvitt disse små ubudne gjestene:( Det er blitt sagt til meg at jeg vil få problemer med å permanent bli kvitt dem. De kommer seg inn overalt. Tilsynelatende spiller det ingen rolle hvor mye man tetter. Og at alle hus har problemer med besøkende mus.....:cry:

Høres sannelig ikke morsomt ut. Jeg avskyr katter, men til syvende og sist får jeg vel anskaffe en likevel...:devilish:

P
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
att alla hus har problem med besökande möss.....:cry:

Låter ju sannerligen inget roligt alls. Jag avskyr katter,men sist och slutligen får jag nog skaffa en ändå....:devilish:
Katter är mycket fina djur :love:

När vi flyttade till vår stuga blev katterna plötsligt väldigt tjocka och åt knappt mat inomhus första året :oops:

När vi sen byggde om såg vi hur mycket möss som funnits i trossbotten! Ska se om jag kan hitta någon bild..

Isolasjon under gulv med tegn på museaktivitet, inkludert avfallspapir og ødelagt materiale. Indikerer tilstedeværelse av gnagere i konstruksjonen. Gul isolasjon i gulvet med synlige skader, sannsynligvis forårsaket av mus, avslørt under en ombygging av en hytte.

Sist redigert av en moderator:
Erik_Hansson skrev:
Katter er meget fine dyr :love:

Da vi flyttet til vår hytte ble kattene plutselig veldig tykke og spiste knapt mat innendørs det første året :oops:

Når vi så bygde om så vi hvor mye mus som hadde vært i trossbotnen! Skal se om jeg kan finne et bilde..

[bilde] [bilde]
Oi. Ja der har musene hatt skikkelige fester. Klarte kattene å utrydde alle musene, slik at dere slapp dem permanent?
Det ville jo vært veldig hyggelig i så fall.

Da jeg var barn hadde farmor en utrolig koselig katt som jeg knyttet sterke bånd til. Han var meget spesiell, og det la et godt grunnlag for at jeg skulle like katter også som voksen.

Men dessverre sammenlignet jeg alle katter med denne herren, så jeg fikk til slutt for meg at alle katter var som han. Og den illusjonen våknet jeg raskt fra da jeg ikke fant noen katt som var som farmors.:rolleyes:

Som sagt, det ville være interessant å vite om dere ble kvitt alle musene etterpå, når kattene hadde spist dem opp?:devilish:

Man kan ikke bli kvitt mus permanent. De finnes i naturen og søker seg inn i husene når kulden kommer. Men man kan lære seg hvor de kommer inn selv om man tetter igjen og deretter rigge med feller. Det er ikke mange steder de kommer inn hos oss, men vi setter feller i nærheten og det er alltid jackpot. Mus er ikke så smarte som rotter.

P
Joda, ingen flere mus i sikte huset. Men jeg er sikker på at de kommer tilbake om kattene forsvinner, selv om jeg har tettet nøye rundt om.

• Liker
Husköpare 8
  • Laddar…
Veldig ofte tar de seg inn via taket. De liker å bo under taksteinene. Vi er heller ikke forberedt på at de kommer inn den veien. Moderne budsjett-tak uten rupanel er verst.

• Liker
Oldboy
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Joda, ingen flere mus i sikte huset. Men jeg er sikker på at de kommer tilbake hvis kattene forsvinner, selv om jeg har tettet nøye rundt om.
Kan jeg spørre hva dere har tettet med for material?

J justusandersson skrev:
Veldig ofte tar de seg inn via taket. De liker å bo under taksteinene. Vi er heller ikke forberedt på at de kommer inn den veien. Moderne budgettak uten rupanel er verst.
Jeg har jo ikke noe moderne tak, så da skal de vel ikke ta seg inn den veien på mitt hus iallfall:p

P
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Kan jeg spørre hva dere har tettet med for material?
Alle større sprekker med nytt treverk. Øvrige sprekker med MS Polymer/Multibond. Selve isolasjonen byttet vi ut mot ny glassull.

Musebånd og lignende kan trenges mellom ytterpanel og vindsperren. Vi har ikke det.

Erik_Hansson skrev:
Alle større sprekker med nytt tre. Øvrige sprekker med MS Polymer/Multibond. Selve isolasjonen byttet vi ut mot ny glassull.

Musebånd og lignende kan være nødvendig mellom ytterpanel og vindsperren. Vi har ikke det.
Og glassullen ble plassert mot fundamentet? Ytterpanel er vel veggene? Man river altså ned hele veggen/veggene for å tette for musene? Glassull i veggene også?
Beklager dumt spørsmål, men som nybegynner vil jeg vite absolutt alt om dette:D

Du får lese litt mer om hvordan trehus er konstruert.
Litt forenklet burde det se ut slik nedenfra og opp:
- bakken
- kryprom noen dm
- bjelkelag av 1 tomme tykke bord
- gulvbjelker 6-7 tommer høye og 2 tommer brede (en sånn synes på ditt bilde) med isolasjon mellom
- undergulv av 1 1/4 tomme tykke bord eller 22mm sponplate
- gulvets overflatelag

Vannrørene skal ligge så langt opp som mulig i isolasjonen, så de ikke havner på den kalde siden.

m201_3d_1138px_utansiffror_0.gif

• Liker
Husköpare 8
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du får lese deg opp litt mer om hvordan trehus er konstruert.
Litt forenklet burde det se ut slik nedenfra og opp:
- bakken
- kryperom noen dm
- trossbunn av 1 tomme tykke bord
- gulvbjelker 6-7 tommer høye og 2 tommer brede (en slik sees på bildet ditt) med isolering mellom
- undergulv av 1 1/4 tomme tykke bord eller 22mm sponplate
- gulvets overflatesjikt

Vannrørene skal ligge så langt opp som mulig i isoleringen så de ikke havner på den kalde siden.

[bild]
Takk for svar samt bilde.
Jeg leser og ser at da er jo mine vannrør riktig plassert under kjøkkenbenken. Rørene ligger riktig nok som du skriver langt opp i isoleringen. Bortsett fra på dette punktet hvor rørene ligger mot trebjelken eller "gulvbjelken".

Erik_Hansson skrev:
Det er ganske mye informasjon om hus på Träguiden om dette

[lenke]
[lenke][bilde]

[lenke]
[bilde]
Tusen takk for lenken til denne nettsiden Träguiden. Finnes mye nyttig for meg som nybegynner å lese. Så blant annet at det stod at det skal være en inspektasjonsluke ned til grunnen. En slik finnes ikke i mitt hus. Får vel sage opp en slik i fremtiden.

Takk igjen for lenken. :D

V vectrex skrev:
Jeg tror ikke det finnes noen idiotsikre oppskrifter. Hvor går rørene? Best er jo å sørge for at musene ikke kan ta seg dit som rørene går. Det høres litt merkelig ut med å isolere rørene, normalt trekker man rørene på den varme siden av isolasjonen i veggen eller gulvet og rørene har ingen egen isolasjon. Går rørene gjennom et kaldt rom så vil de fryse uansett isolasjon, isolasjonen forlenger bare tiden det tar før det fryser.
Går rørene igjennom et kaldt rom på for eksempel 20 cm, så kan man isolere kanskje rundt 40 cm i diameter, så kommer det ikke til å fryse siden det finnes to varme rom på hver side.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.