Hei alle sammen.
Tenkte å kjøpe ny isolasjon til vannrørene mine som har frosset. Det viste seg at mus har spist i stykker isolasjonen og må derfor kjøpe ny. Hvilken type isolasjon er best når man tetter vannrør?

Finnes det spesiell isolasjon som mus har vanskelig for å komme seg gjennom? Hvordan tetter man best så de ikke kommer tilbake og spiser opp alt materialet?

Noen som har tettet mot mus og kan gi noen tips? De har laget små små ganger i isolasjonen og kommer tydeligvis gjennom den minste lille sprekk.

Takk på forhånd.

• Liker
Wilma76
  • Laddar…
Hva slags isolasjon har du hatt rundt rørene hittil?

• Liker
Lommond
  • Laddar…
Kjøp vanlig rørisolasjon og kle den med finmasket nett eller metallduk.

Jeg tror ikke det finnes noen idiotsikre oppskrifter. Hvor går rørene? Best er jo å sørge for at musene ikke kan ta seg dit hvor rørene går. Det høres litt merkelig ut med å isolere rørene, normalt legger man rørene på den varme siden av isolasjonen i veggen eller gulvet og rørene har ingen egen isolasjon. Går rørene gjennom et kaldt rom så vil de fryse uansett isolasjon, isolasjonen forlenger bare tiden det tar før de fryser.

• Liker
tompaah7503
  • Laddar…
Rørisolering av skumplast mm er rene gjødselen for mus. Det finnes mussikkert gummibasert materiale som man vikler rundt rørene. Jeg kommer ikke på navnet akkurat nå. Jeg har brukt det til kjølemiddelslanger fra luftvarmepumper. Alternativet er å vikle steinull, nagle med ståltråd og beskytte med asfaltpapp som man gjorde før plast fantes. I prinsippet er det nesten umulig å hindre mus i å komme inn.

• Liker
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Hva slags isolasjon har du hatt rundt rørene hittil?
Vanlig sånn gul isolasjon, antar at den er lastgammel, for fargen er liksom mørk. Men den har vært gul. Vet ikke hva den typen isolasjon heter. Er ikke insatt i det hele tatt i ulike isolasjonstyper.

Rørisolering bruker jeg med armaflex fra Rinkabyrör.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rorisolering/armaflex/
Hyggelig å jobbe med og fungerer greit i 90 graders bøyinger.
Den svarte er lettere å jobbe med når det er tett mellom bøyene, men den er dyrere.

Som musebeskyttelse bruker jeg slik tape:
https://www.paintpro.se/tejp-masker...xtpWvbezJt9QbrTpvGQVotfVidG9Z38AaAvEeEALw_wcB
Vil innbille meg at det gir de små musene større motstand enn en vanlig vevtape.
Jeg klipper tapen i stumper i passe lengde for å nå rundt med noen cm overlapp. Deretter taper jeg dem med noen cm overlapp "på langs". Det er enklest å gjøre slik når det er trangt, pluss at det ser penere ut enn hvis man prøver å plassere tapen sømløst, som en "korketrekker".
FeqAkoXg8oh-pELX1MvN85L5A-XTVK-w9OnxLnuz4lZNi9SWUnhIvb4gD9Cr78Xv8G880DY30bWBvL98qQmqHV0fmAbJh5U7YUypGsTWPxXEJla2JNdGMVUITmN4sBwB6hbngidSSrgChLJc9Xr2quVVbzoRNJUm1Q89ms0MbJWE3AUU-Xm_zJw7chFGU3fbrAEMysWHYiA8Lz5Q1XLLcQJ2ld1Nk7d1PEpjtYXZquJc-9AvCgAT9JbDcE41SAozqiuSpEuMDxHnzum6oQ8ASW3T1RSAapogEawzWzTphZG97ygWDbIv4nMCo7EjoghW0GUKQs267dJglqa4GXO9xcpPKxRVae1GyVDzmd7uN_hcfzOTP--cK556gSoCEM_toMK4ltZeZpWLRbVqZO98LwrvsDQqlBcRBkVHYL5W5eGr-I9fzBCGSKNKz6cUhuH_wPz89ylJxaNUnqcJE2mBSbH7aNMiSYKk5FAGCiqKFUTQ-RJs4nIQpm_cSt4Qke9kQfQX5gQz41g1wWyVxKjkzKXi6R7Q0vatA0C6GZms1a14IDPkiaIgagGOlq9THyAXIzvs8r-H5ycx-OtZDcdDVfSd7XGg0agqeXSiNM9J9zn3jsMthEBMnq9Zx3GugJBrwbrAUadZLFi3pHrDz_lNhqu5aA=w2293-h1290-no

V vectrex skrev:
Jeg tror ikke det finnes noen idiotsikre oppskrifter. Hvor går rørene? Det beste er jo å sørge for at musene ikke kan ta seg dit rørene går. Det høres litt merkelig ut å isolere rørene, normalt trekker man rørene på den varme siden av isolasjonen i veggen eller gulvet og rørene har ingen egen isolasjon. Går rørene gjennom et kaldt rom så vil de fryse uansett isolasjon, isolasjonen forlenger bare tiden det tar før det fryser.
Rørene går inn til toalett og dusj, pluss kjøkkenet:)
Du har helt rett. Selve rørene er ikke isolerte, men det ligger isolasjon mot grunnmuren, under rørene, så å si. En gammel dårlig isolasjon vil jeg si. Det ville vært bra å bytte ut.

P pilen skrev:
Rørisolering kjører jeg med armaflex fra Rinkabyrør.
[lenke]
Hyggelig å arbeide med og funker greit i 90 graders bøyler.
Den svarte er lettere å arbeide når det er trangt mellom bøyene, men den er dyrere.

Som musebeskyttelse bruker jeg slik tape:
[lenke]
Vil innbille meg at det gir de små musene en større motstand enn en vanlig vevtape.
Tapen klipper jeg som stumper i passe lengde for å nå rundt med noen cm overlapp. Deretter taper jeg dem med noen cm overlapp "på lengden". Enklere å gjøre det slik når det er trangt, pluss at det blir penere enn hvis man prøver å legge på tapen skjøteløst, typ "korketrekker".
[bild]
Der kommer du jo til kjempebra. Ser fresht ut. Et så stort og godt rom har ikke jeg å jobbe med.....jeg har trangt som bare det for å komme til å legge isolasjonen under rørene.

P pilen skrev:
Rørisolasjon kjører jeg med armaflex fra Rinkabyrør.
[lenke]
Hyggelig å arbeide med og fungerer sånn passe i 90 graders bøyer.
Den svarte er lettere å arbeide med når det er trangt mellom bøyer, men den er dyrere.

Som musskydd bruker jeg slik tape:
[lenke]
Vil inbille meg at det tilbyr de små musene større motstand enn vanlig vevtape.
Jeg klipper tapen opp i biter i passende lengde for å nå rundt med noen cm overlapp. Deretter tapetserer jeg dem med noen cm overlapp "på langs". Enklest å gjøre det slik når det er trangt, pluss at det blir finere enn hvis man prøver å sette på tapen skjøteløst, typ "korketrekker".
[bild]
Takk for tipset skulle jeg også skrive:D

Gul mineralull er glassull. Den er mindre egnet for bruk i forbindelse med mark. Den kan suge til seg vann. Steinull (type Rockwool) er bedre. Aller best på mark er såkalte markplater av steinull.

J justusandersson skrev:
Gul mineralull er glassull. Den er mindre egnet å bruke i forbindelse med jord. Den kan suge til seg vann. Steinull (type Rockwool) er bedre. Aller best på jord er såkalte markplater av steinull.
Interessant. Så jeg skal rett og slett ikke ha den gule mineralullen i det hele tatt da?

Ikke i nærheten av mark og generelt fuktige miljøer.

Armaflex er syntetisk gummi så det burde fungere bra.

jeg har lest et sted at mus ikke liker å gnage i aluminiumsfolie, men jeg vet ikke om det stemmer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.