40.642 lest ·
60 svar
41k lest
60 svar
Isolasjon som mus ikke kan komme seg gjennom?
Takk for ditt svar. Det er slike ting jeg trenger å høre.T tompaah7503 skrev:Du må forstå en ting, og det er at det finnes ingen isolasjon som hjelper om man ikke samtidig tilfører varme på noen måte.
Om dine rør går på en slik måte at de ikke får varme fra noe sted, for eksempel lekkasje av varme fra ditt oppvarmede hus, vil de omsider fryse om vannet står stille selv om de er isolert.
Isolasjon forsinker kulden, men den skaper ikke varme.
Tenkte på varmekabelen som ble foreslått tidligere. Finnes det ikke en risiko for at musene totalt kommer til å feste på en slik, så jeg må kjøpe en ny i fremtiden?
Gjør-det-selv-bygger
· SE4
· 3 301 innlegg
Man ser bare små biter av din installasjon og ingen helhet. Men i det minste på de bildene du har lagt opp hadde jeg forsøkt å ikke ha isolering ovenfor rørene, men bare tetti nedover. På den måten vil rørene varmes av spillvarme fra huset om de er eksponert oppover. Nedover er det desto viktigere at du tetter ordentlig og også mot trekk, hvis det trekker et sted. Du kan bruke den eksisterende isoleringen og fordele den litt om.
Husköpare 8 skrev:
Allt vatten frös. Det var enbart kallvattnet i köket som fungerade när jag tog hit rörmokaren. Rören är koppar rör antar jag? Jag har lagt in två bilder,så ni kan se hur det ser ut,i både kök och rummet där toan är.
Det var ju någon här som sa att när man isolerar mot grunden,bör man ej ha mineralull/stenull?
Det är ett trähus från 30-talet. Norrland.
Allt vatten frös? Hur vet du det. Det räcker med en liten ispropp på ett enda ställe på inkommande vatten så kommer du inte kunna spola vatten någonstans, varken varmt eller kallt.
Eftersom du kunde spola kallvatten i köket så har alltså inte inkommande vatten frusit utan det är senare i kedjan. Det vi vet nu är att varmvattnet har frusit på något ställe, troligen strax efter varmvattenberedaren eftersom varmvattnet inte fungerade någonstans (teoretiskt kan det såklart ha frusit på flera ställen efter att det grenat av sig, men det går inte att veta just nu). Dessutom har kallvattnet till toaletten frusit. Du måste ta reda på var det fryser och åtgärda där, alternativt åtgärda rören längs hela sin längd. Det handlar om att du ska isolera mot kylan, det bästa är om rören går så nära den varma sidan som möjligt med så mycket isolering mot den kalla sidan som möjligt, mot den varma sidan ska du inte isolera rören, det kan i värsta fall göra det sämre än det är nu.
Så er problemet dette, at hvis jeg skal tette nedover, under rørene, blir det vanskelig... Rørene ligger direkte på den kalde bakken, så det blir vanskelig å komme til for å tette mot grunnen. Hvordan gjør man i dette tilfellet? Ikke rart rørene frøs, når de ligger så direkte på bakken. Og siden jeg har kjøkkenskapet lukket, blir det kaldt under vasken. Da må jeg ha kjøkkenskapet åpent hele tiden, så husvarmen kommer inn under vasken. På den måten kan jeg få varme inn i kjøkkenskapet, men ikke så gøy å ha skapet åpent når man får gjester f.eks.T tompaah7503 skrev:Man ser bare små biter av din installasjon og ingen helhet. Men i det minste på de bildene du har lagt opp ville jeg forsøkt å ikke ha isolasjon over rørene, men bare tettet nedover.
På den måten vil rørene varmes av spillvarme fra huset hvis de er eksponert oppover. Nedad er det desto viktigere at du tetter skikkelig og også mot trekk, hvis det trekker et sted. Du kan bruke den eksisterende isolasjonen og fordele den litt om.
Så jeg trenger ikke bytte ut isolasjonen? Var noen som sa her tidligere at den typen isolasjon jeg har, ikke bør brukes direkte mot grunnen fordi den trekker til seg fukt?
Rørleggeren sa at vannet hadde frosset rett etter varmtvannsberederen i et T-rør som ligger mot grunnen. Så der kan du absolutt ha rett. Det var tydeligvis to ispropper. En ved T-røret og den andre i kjøkkenskapet i røret mot bakken.V vectrex skrev:Alt vannet frøs? Hvordan vet du det? Det holder med en liten ispropp på ett eneste sted på inngående vann så vil du ikke kunne spyle vann noe sted, verken varmt eller kaldt.
Siden du kunne spyle kaldvann på kjøkkenet så har altså ikke inngående vann frosset, men det er senere i kjeden. Det vi vet nå er at varmtvannet har frosset på ett sted, trolig rett etter varmtvannsberederen siden varmtvannet ikke fungerte noe sted (teoretisk kan det selvsagt ha frosset på flere steder etter at det forgrenede seg, men det går ikke å vite akkurat nå). Dessuten har kaldvannet til toalettet frosset. Du må finne ut hvor det fryser og gjøre tiltak der, alternativt gjøre tiltak på rørene langs hele sin lengde. Det handler om at du skal isolere mot kulden, det beste er om rørene går så nær den varme siden som mulig med så mye isolering mot den kalde siden som mulig, mot den varme siden skal du ikke isolere rørene, det kan i verste fall gjøre det verre enn det er nå.
Som jeg skrev til "tompaah7503" så hvordan får jeg inn isolasjon under rørene når de ligger direkte mot bakken?
Det er en trebjelke som det er saget i for at rørene skal få plass, ser det ut som. Jeg løftet litt på isolasjonen og fant da at det er et langt dypt hull rett ned. Men det ser ut til å være tre hele veien ned. Må fjerne all ull og se hvor langt ned hullet går. Sender et bilde der jeg vinkler slik at dere ser at det er som en trebjelke hele veien ned.major_tom skrev:
Jeg får ta og gråtte meg ned i dette når jeg har kjøpt et par ordentlige hansker. Akkurat nå har jeg ingen lyst til å grave mer i dette.
Skapet får stå åpent så lenge, så får jeg ta tak i dette senere. Jeg er litt buskeblyg av meg, så jeg har ikke våget å grave i dette før.
Men nå ble jeg skikkelig nysgjerrig på hvor langt ned jeg kan komme under isolasjonen, og hva slags type jord det er der.
Fortsettelse følger....
Skapet får stå åpent så lenge, så får jeg ta tak i dette senere. Jeg er litt buskeblyg av meg, så jeg har ikke våget å grave i dette før.
Men nå ble jeg skikkelig nysgjerrig på hvor langt ned jeg kan komme under isolasjonen, og hva slags type jord det er der.
Fortsettelse følger....
Jeg innser nå at jeg er uvant med å uttrykke meg i byggsammenheng, siden jeg er en slik nybegynner på dette haha.useless skrev:
Beklager om jeg uttrykker meg uklart.
Jeg trodde at rørene lå mot bakken hele veien, siden rørene ligger mot en trebjelke på ett sted. Men så når "major_tom" spurte hva som finnes under rørene fikk jeg grunn til å fjerne ullen på et annet sted for å titte etter, og la da merke til at det er et dypt hull rett ned.
I denne situasjonen bestemte jeg meg for at jeg må grave i dette en annen gang, for å rote i dette uten ordentlig byggantrekk føles ikke som en god idé.
Håper jeg var tydeligere nå
Er det ikke en trossbunn?
Hvis huset har krypkjeller, betyr det normalt at det er en trossbunn med luft (=kryperom/kryphøyde) under, før bakken tar over. Kan ikke tenke meg at man har lagt isolasjon og trebjelkelag direkte på bakken.
Forutsatt at det er en normal trossbunn med krypkjeller under, kan man isolere under trossbunnen der rørene går for å isolere dem mot kulden nedenfra. Deretter bør, som nevnt tidligere, ingen isolasjon legges oppå.
Et grunnproblem er at det kommer inn smågnagere i trossbunnen, og, som pulveriserte isolasjonen under rørene slik at kulden kommer til, samt skapte vindtunneler for polarkulden å seg gjennom isolasjonen.
Med tanke på at det er smågnagere i trossbunnen, og at søppelskapet ikke har noe tett gulv - har dere ikke problemer med de små dyrene inne? Det vil dere i så fall få hvis dørene til søppelskapet etterlates åpne.
På tide å begynne å lete etter en luke inn til krypkjelleren.
God jakt.
Hvis huset har krypkjeller, betyr det normalt at det er en trossbunn med luft (=kryperom/kryphøyde) under, før bakken tar over. Kan ikke tenke meg at man har lagt isolasjon og trebjelkelag direkte på bakken.
Forutsatt at det er en normal trossbunn med krypkjeller under, kan man isolere under trossbunnen der rørene går for å isolere dem mot kulden nedenfra. Deretter bør, som nevnt tidligere, ingen isolasjon legges oppå.
Et grunnproblem er at det kommer inn smågnagere i trossbunnen, og, som pulveriserte isolasjonen under rørene slik at kulden kommer til, samt skapte vindtunneler for polarkulden å seg gjennom isolasjonen.
Med tanke på at det er smågnagere i trossbunnen, og at søppelskapet ikke har noe tett gulv - har dere ikke problemer med de små dyrene inne? Det vil dere i så fall få hvis dørene til søppelskapet etterlates åpne.
På tide å begynne å lete etter en luke inn til krypkjelleren.
God jakt.