J justusandersson skrev:
Armaflex er syntetisk gummi så det burde fungere bra.
Jeg er jo en håpløs nybegynner på slik som dette, så ha tålmodighet med meg nå:)
Så i stedet for den gule mineralullen skal jeg bruke Armaflex i stedet? Hvordan ser dette ut og nøyaktig hvor plasserer jeg dette? Under rørene? På rørene? Plasserer jeg dette akkurat som mineralullen? På samme sted?

TS, jeg har litt vanskelig for å se for meg hvordan det ser ut hos deg ut fra din beskrivelse. Hvis du tar et bilde som viser oss hvordan problemet ser ut, vil vi ha enda bedre mulighet til å hjelpe deg.
"Et bilde sier mer enn tusen ord!"

Aluminiumfolie eller tape hjelper ikke i det lange løp. De kan komme gjennom, og det er nok med et hull så er løpet kjørt.
Bruk veldig finmasket metallnett, som allerede er tipset om, selges på rull. Ta deretter valgfri isolasjon som er lett å få på rørene og trekk metallnettet over alt.

P pilen skrev:
TS, jeg har litt vanskelig for å se for meg hvordan det ser ut hos deg ut fra din beskrivelse. Om du tar et bilde som viser oss hvordan ditt problem ser ut, så vil vi ha enda bedre mulighet til å hjelpe deg.
Dette er rørene under vasken på kjøkkenet

• Rør under en kjøkkenvask, inkludert hvite plastrør og kobberrør, sett mot en vegg med isolasjon og synlig betong.
P pilen skrev:
TS, jeg har litt vanskelig for å se for meg hvordan det ser ut hos deg ut fra din beskrivelse. Om du tar et bilde som viser oss hvordan problemet ditt ser ut, vil vi ha enda bedre mulighet til å hjelpe deg.
Dette er rørene i rommet der toalettet er.

• Rørinstallasjoner i et baderomsvegg, eksponert for inspeksjon eller renovering.
T tompaah7503 skrev:
Aluminiumsfolie eller tape hjelper ikke i det lange løp. De kan gå gjennom og det holder med et hull så er løpet kjørt.
Bruk veldig finmasket metallnett, som allerede er blitt foreslått, selges på rull. Ta deretter valgfri isolasjon som er lett å få på rørene og dra rundt metallnettet ovenpå alt.
Jeg får så forskjellige svar fra alle, så jeg blir helt snurrig i bollen:DTitta gjerne på bildene jeg nå har lagt inn og se om du synes det samme etter det.:)Takk.

Ingen som har en idé om hvilken type isolasjon jeg kan legge mot grunnmuren i stedet for mineralullen? Og om jeg skal isolere rørene med eller la de være?

Men det der er jo et bjelkelag i tre. Står huset på krypkjeller? Den isolasjonen som ligger i bjelkelaget er det ikke noe større feil på. Hvor fryser vannet hen?

D Dave13 skrev:
Men det der er jo et bjelkelag i tre. Er det krypkjeller som huset står på? Den isolasjonen som ligger i bjelkelaget er det ikke noe større feil på. Hvor fryser vannet hen?
Det er krypkjeller, men veldig vanskelig å krype i, da det ikke finnes plass til å krype noen steder.
Vannet frøs tydeligvis i den delen av røret som ligger mot bakken/grunnen. Der finnes det ikke plass til å få under noen isolasjon.
At det er et bjelkelag i tre, er det bra eller dårlig, mener du?

Det kreves litt presisjon i beskrivelsen. Jeg antar at vannet som frøs er innkommende kaldtvann. Hvor kommer det fra og i hvilken form for rør, PEM slange eller noe annet? Rørdiameteren har også betydning. Vann som kommer i 40 mm PEM slange er ikke like følsomt for frost som det som kommer i 16 mm PEM slange. Rør på bakken kan isoleres med steinullsplater så lenge de ligger på bakken.

Fortell gjerne hvor huset ligger, hvordan det er bygget og hvor gammelt det er.

major_tom major_tom skrev:
[lenke]
Den värmekabeln verkar bra. Men så fick jag en tanke om vad som händer när mössen äter på kabeln? Jag har ju problem med dessa små rackare. Äter dom sönder isoleringen,så lär dom ju äta sönder en sådan här värmekabel...?:thinking:

J justusandersson skrev:
Det kreves litt presisjon i beskrivelsen. Jeg antar at vannet som frøs er inngående kaldtvann. Hvor kommer det fra og i hvilken form for rør, PEM slange eller noe annet? Rørdiameteren har også betydning. Vann som kommer i 40 mm PEM slange er ikke like følsomt for frost som det som kommer i 16 mm PEM slange. Rør på bakken kan isoleres med steinullsplater så lenge de ligger på bakken.

Fortell gjerne hvor huset ligger, hvordan det er bygget og hvor gammelt det er.
Alt vann frøs. Det var kun kaldtvannet på kjøkkenet som fungerte da jeg tok hit rørleggeren. Rørene er kobberrør antar jeg? Jeg har lagt ved to bilder, så dere kan se hvordan det ser ut, i både kjøkkenet og rommet der toalettet er.
Det var jo noen her som sa at når man isolerer mot grunnen, bør man ikke ha mineralull/steinull?

Det er et trehus fra 30-tallet. Nord-Norge.

Fortsett kom med råd og tips takk, tenkte å dra inn og kjøpe den nye isoleringen i dag, nemlig, det ville vært gull verdt å vite hva jeg skal kjøpe for materiale:)

Si ifra om noe ser rart ut på bildene. Jeg vil lære meg alt om dette. Det er derfor jeg skriver her på forumet. Jeg vet at det finnes kunnskapsrike folk her. Ikke vær redd for å si ifra om noe ser merkelig ut.
Så kom med kommentarer nå:rofl:

Du må forstå én ting, og det er at det finnes ingen isolasjon som hjelper hvis man ikke samtidig tilfører varme på noen måte. Hvis rørene dine er lagt på en slik måte at de ikke får varme fra noe sted, for eksempel lekkasje av varme fra ditt oppvarmede hus, så vil de etter hvert fryse hvis vannet står stille, selv om de er isolerte. Isolasjon forsinker kulden, men den skaper ikke varme.

• Liker
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.