Medlem
· Värmland
· 15 innlegg
Hva jeg har funnet og lest om, er det veldig godt forklart hvordan man skal isolere yttervegger med diverse tykkelser og veksle mellom stående og liggende isolasjon. På enetasjes hus har jeg funnet bilder der man har sprøytet inn løsull på en tykkelse 40–50 cm på taket. Men hvordan løser man det bra om man skal bygge 1,5 etasjes hus og skal isolere mellom takstolene på loftet? For å få luftspalte har jeg sett at man legger en distanse på takstolenes sider minst 25mm og setter kryssfiner eller masonitt mellom takstolene, dette gjør at man reduserer isolasjonstykkelsen i taket enda mer. Et forslag jeg har fått er: Når takstolene er montert, spikre på rupanel eller kryssfiner som vanlig, så legger man en 45x45 over hver takstol, deretter et nytt lag med rupanel eller kryssfiner. Da har man full isolasjonstykkelse i takstolene og man er ferdig med luftspalten i taket. Kanskje er en dyr konstruksjon? men den føles solid synes jeg. 1200mm mellom takstolene og antar at man legger isolasjon liggende. Deretter har jeg sett at noen her monterer diffusjonssperre og så fester takbekledning i takstolene, føles som man ikke har brutt kuldebroen i takstolene da? En tanke jeg har; hvis man isolerer med liggende isolasjon mellom takstolene, så tverrgående 45 isolasjon, deretter diffusjonssperre. Da har jeg feil retning på lektene (liggende) for å feste takbekledning, type perlespån, hvis man da velger å lekte opp et installasjonsrom med stående lekter som jeg har sett eksempler på i yttervegger. Takk for kommentarer eller lignende emner i dette forumet.
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 innlegg
Hei!
Jeg har samme fundering som deg og har tenkt å legge oljeherdet masonite direkte på takstolene og så en avstandsløft på 25 mm og deretter rupanel, takpapp osv..
Om det er noen som har en annen idé så skriv d^_^b
Jeg har samme fundering som deg og har tenkt å legge oljeherdet masonite direkte på takstolene og så en avstandsløft på 25 mm og deretter rupanel, takpapp osv..
Om det er noen som har en annen idé så skriv d^_^b
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 innlegg
Hei!
Jeg vil gjerne bygge med materialer som har vært en stund, slik at man vet at det ikke blir noen problemer i fremtiden.
Jeg skal selv ha åpent til møne, så det blir ikke mye igjen til loftet, men takk uansett for tipset.d^_^b
Mvh Alexandersson_1
Jeg vil gjerne bygge med materialer som har vært en stund, slik at man vet at det ikke blir noen problemer i fremtiden.
Jeg skal selv ha åpent til møne, så det blir ikke mye igjen til loftet, men takk uansett for tipset.d^_^b
Mvh Alexandersson_1
Hei!
Å bygge luftspalten utenpå takstolene er ingen dum idé, da slipper man å styre med å sette opp plater innenfra. Det skal ikke være dobbel råspånt, men man spikrer masonite ovenpå takstolene, deretter 45*45 over respektive takstol og så råspont og papp som vanlig.
Å bygge luftspalten utenpå takstolene er ingen dum idé, da slipper man å styre med å sette opp plater innenfra. Det skal ikke være dobbel råspånt, men man spikrer masonite ovenpå takstolene, deretter 45*45 over respektive takstol og så råspont og papp som vanlig.
Medlem
· Värmland
· 15 innlegg
Hva synes dere om ideen å etter at dampsperren er satt opp i taket, legge på et lag for å få et installasjonsrom for el? Om man velger masonitt for å få luftspalte i takstolene, er det nødvendig at den skal være oljeherdet? Nokken skal jo ventileres i gavlene, men det skal vel også ventileres mellom takstolene? Er det noen forskjell om man har åpent til nock eller ikke? Men i og for seg, om man har åpent til nock så kanskje man ikke har ventilasjonsgitter i gavlene, det er vel tett der? Er det noen som har tips på hvilke saker man bruker for ventilasjon mellom takstolene.
Ventilasjonen mellom takstolene er den du skaper med masonitten, fra takfot opp til møne, har du loft går det fra takfot opp til loft.
En måte å lage en ventilert møne på er å droppe den siste rupanelet, så setter man en regel på høykant som man legger mønepannene på. Det finnes også spesielle metalldetaljer for dette, om man synes det er nødvendig.
Installasjonsrom får du når du setter spredt panel på tvers av takstolene, spredt panel brukes deretter til å feste gipsen i, eller panel for den saks skyld.
En måte å lage en ventilert møne på er å droppe den siste rupanelet, så setter man en regel på høykant som man legger mønepannene på. Det finnes også spesielle metalldetaljer for dette, om man synes det er nødvendig.
Installasjonsrom får du når du setter spredt panel på tvers av takstolene, spredt panel brukes deretter til å feste gipsen i, eller panel for den saks skyld.
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 innlegg
Hei!
Jeg har lest litt mer om oljeherdet masonite og det virker som om det er delte meninger om oljeherdet eller ikke. At den oljeherdete ikke slipper ut fuktigheten like bra som den vanlige masoniten. Mitt første spørsmål er da om den vanlige masoniten ikke blir dårlig av fuktigheten og forvitrer etter noen år.
Hva tror dere?
Andreas Högfälterud du kan legge et lag til innenfor plasten og isolere så blir du kvitt noen kuldebroer, men er det bare for el installasjon så holder nok lektene.
Mvh Alexandersson_1
Jeg har lest litt mer om oljeherdet masonite og det virker som om det er delte meninger om oljeherdet eller ikke. At den oljeherdete ikke slipper ut fuktigheten like bra som den vanlige masoniten. Mitt første spørsmål er da om den vanlige masoniten ikke blir dårlig av fuktigheten og forvitrer etter noen år.
Hva tror dere?
Andreas Högfälterud du kan legge et lag til innenfor plasten og isolere så blir du kvitt noen kuldebroer, men er det bare for el installasjon så holder nok lektene.
Mvh Alexandersson_1
Medlem
· Värmland
· 15 innlegg
Jeg var inne og så litt på thermisol.se... Å isolere taket med celleplast var noe nytt for meg, og å isolere ovenfor råsponten, noen som har erfaring med det? På thermisol skrev de om at det kan bli problemer med ventilerte loftsrom hvis man har et godt isolert tak. De hadde på visse typer ingen luftspalte i takstolene, bare minimal nokkeventilasjon, hvilket føles rart synes jeg. Hvor stort problem er det med fukt i ventilert loftsrom egentlig? Om man har åpent til mønet så har man vel dårlig med inspeksjonsluker for å sjekke over isoleringen.
Klikk her for å svare