Skal bygge en lav (60cm) støttemur med Benders Megawall Garden. Produsenten foreskriver 15cm 8-16 rett bak muren, deretter bergknust 0-32.

Siden jeg har 2,5 tonn bergknust på tilhengeren akkurat nå, ville det passe bedre å ikke bruke 8-16 og i stedet bruke Isodrän/Pordrän-plater.

Snakket med Benders om dette og fikk positive men litt uklare svar ("vi har ikke testet"). Min forståelse er at 8-16 bare har funksjonen å lede ned eventuell vann bak muren.

Jeg tror at dette ikke er spesielt uvanlig, men lurer på om noen har testet det på ordentlig? Trenger bare et par kvadratmeter så kan jeg finne noen løse plater som har blitt til overs, blir det også en billig løsning.

Det er vel kombinasjonen av drenering og å skape et rom der telehiv ikke kan skje som man vil oppnå med 8-16, så hvorfor ikke.

I kommunale arbeider med steinpartier og granitt har jeg sett at en eller annen form for isodrän har vært brukt, antagelig av lignende grunner.
Tenk på at litt markduk er bra for å unngå organisk mtrl som blander seg med vann og renner inn.

Sist redigert:
Ja, stoppe telehiv er selvfølgelig en funksjon også, og det burde en isodrenplate håndtere på lignende måte synes jeg. Markduk kan sikkert være nødvendig mellom isolerplate og 0-32 slik at ikke nullfraksjonen tetter for isodrenplaten, på den annen side foreskrives ikke noe slikt mellom 0-32 og 8-16.

Fjorårets mur ble bygget uten isodränplater, men nå er det på tide med 8-9m støttemur igjen, og jeg funderte igjen på dette med isodrän.

For å få klarhet i det opprinnelige spørsmålet ringte jeg Isodrän som tydelig erklærte at det drenerende laget nærmest muren (8x16) kan erstattes med en isodränplate. Bakre lag av bergkross kan man ikke erstatte, og det skyldes at man vil ha pakket materiale bak muren. Dersom man ikke fyller med materiale som kan pakkes (og pakker det) så vil dette presse ut muren når materialet setter seg.

Så, denne gangen tenkte jeg nok å slippe å hente en fraksjon og kjøpe litt isodrän på blocket.

• Liker
corre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.