Hei! Trenger hjelp med å få svar på et spørsmål som har gnaget i hodet mitt lenge:
Jeg ser ofte på bilder at folk bygger et installationsskikt innerst på veggene sine. Dette skiktet ser ofte ut til å bli bygget med horisontale 45/45-stendere.
Hvordan fester man deretter gipsplatene i dette? Fester man dem stående blir det jo ikke mye å skru i? Eller setter man en ytterligere vertikal stender?
Jeg har kanskje misforstått alt, men jeg har virkelig grublet lenge på dette!
Jeg ser ofte på bilder at folk bygger et installationsskikt innerst på veggene sine. Dette skiktet ser ofte ut til å bli bygget med horisontale 45/45-stendere.
Hvordan fester man deretter gipsplatene i dette? Fester man dem stående blir det jo ikke mye å skru i? Eller setter man en ytterligere vertikal stender?
Jeg har kanskje misforstått alt, men jeg har virkelig grublet lenge på dette!
ullberg
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 4 026 innlegg
ullberg
Verktøyentusiast
- Stockholm
- 4.026 innlegg
Selv setter jeg først OSB (eller Plywood) horisontalt og deretter gips vertikalt, da kan gipsen skrus i OSB-en på vanlig måte. Egentlig skal man nok fortsatt skru gipsen i stenderne, men jeg skrur hovedsakelig på vanlig måte og forsterker med et par skruer langs stenderne (og sørger selvsagt for å treffe stenderne i selve falsen), det har fungert bra for meg uten sprekker.
Å bare sette opp gips ville jeg unngå om det er mulig, det er så mye lettere å sette opp ting med en treplate bak.
/U
Å bare sette opp gips ville jeg unngå om det er mulig, det er så mye lettere å sette opp ting med en treplate bak.
/U
Det finnes ingen regler som sier at man skal skru i stenderne, men det er klart det er bedre om man da må ha riktig skrue. 29 mm gjør jo ingen nytte da.ullberg skrev:Selv setter jeg først OSB (eller Plywood) liggende og deretter gips stående, da kan gipsen skrus i OSB-en på vanlig måte. Egentlig skal man nok fortsatt skru gipsen i stenderne, men jeg skrur hovedsakelig på vanlig måte og forsterker med et par skruer langs stenderne (og sørger selvfølgelig for å treffe stenderne i selve falsen), det har fungert bra for meg uten sprekker.
Å bare sette gips ville jeg unngått om det er mulig, det er så mye lettere å sette opp ting med en treplate bak.
/U
Skal man sette platene som på høyre bildet i innlegg #2 så forutsetter det to lag plater, dvs plywood, osb eller spon bak gipsen. Ellers så får man ingen støtte bak gipsplatens skjøter. Alternativt får man montere en masse kortbolter. Men det finnes vel iof ingen seriøs hjemmefikser som setter enkelgips uten treplater bak?
Klikk her for å svare