Har en isolert yttervegg med gammel plast. Kommer til å bytte til riktig aldringsbestandig byggfolie. Deretter skal plywood skrus opp.
Skal jeg skru plywood direkte på stenderne (som da vil perforere Byggfolien) eller skal jeg bygge en installasjonsvegg med liggende 45/45 stendere og skru plywood på disse stenderne?
Skal jeg skru plywood direkte på stenderne (som da vil perforere Byggfolien) eller skal jeg bygge en installasjonsvegg med liggende 45/45 stendere og skru plywood på disse stenderne?
Etter å ha hørt rundt med både snekkere og generelt hendige personer har svaret vært det samme - kryssfiner er mye mer robust og holder en høyere kvalitet. OSB beskrives som at man har samlet alle overflødige trematerialer og så limt dem sammen. Dette blir rett og slett en dårligere plate.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.184 innlegg
OSB er tilstrekkelig for å henge opp alle vanlige ting. Kryssfiner bruker man i baderom, men da skal det tåle vekten av en fullt lastet kommode som noen sitter på en halvmeter ut fra veggen. OSB er nok absolutt vanligst bak gipsplater i vanlige vegger. En enkelt treskrue i gips+OSB tåler 266 kg i vertikal last og 169 kg last rett ut fra veggen, og kryssfiner 4 hhv. 22 kg mer, se her: https://www.byggahus.se/forum/threads/infastning-osb.345815/post-3324469
Men det er dine penger så du gjør selvfølgelig som du vil.
Det er bare 10 m2 som skal få plater, så da blir det bare noen hundre kr dyrere.BirgitS skrev:
OSB er nok for å henge opp alle vanlige saker. Plywood bruker man på bad, men da skal det holde for vekten av en fullastet kommode som noen sitter på en halv meter ut fra veggen. OSB er nok absolutt vanligst bak gipsplater i vanlige vegger. En eneste treskrue i gips+OSB klarer 266 kg i vertikal last og 169 kg last rett ut fra veggen, og plywood 4 henholdsvis 22 kg mer, se her: [lenke]
Klikk her for å svare