Vet at mange gjør forskjellig rundt dette, hva finnes det av grunner for og imot?
Og nå prater vi oppvarmet garasje.

Det jeg oftest har hørt:
  • El kan trekkes i installasjonssjiktet og man slipper å lage hull i diffusjons-plasten/dampsperren.
  • Når man setter opp ting på veggene punkterer man ikke plasten.
Noe annet?
Bør man f.eks. isolere også installasjonssjiktet med ca. 40mm isolering, eller hva man velger?

T
Isolasjonen holder jo på luften som er varmet opp, så hvis du trenger de ekstra centimeterne med isolasjon, så sett det dit.
At du ikke lager hull i plastlaget er et veldig sterkt argument for installasjonssjikt - så kan det jo være mindre enn 45mm og "bare" en lektpanel. Det som skal ha plass er jo en VP-slange og så får du velge skruer etter tykkelse på installasjonssjikt og plate/plater.

• Liker
Lövborg og 1 annen
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Isolasjonen holder jo på luften som har blitt varmet opp, så hvis du trenger de ekstra centimeterne med isolasjon, sett den på plass.
Det at du ikke lager hull i plastlaget er et veldig sterkt argument for installasjonssjikt - så kan det jo være mindre enn 45mm og "bare" en spikerslag. Det som skal være plass til er jo en VP-slange og så må du velge skruer etter tykkelsen på installasjonssjiktet og plate/plater.
Takk for svar. Du mener at man kan sette selve installasjonssjiktet uten isolasjon, hvis det ikke trengs? Da også med en 25mm lekt i stedet, hvis VP-slange får plass..?

T Testarn skrev:
Isolasjonen holder jo luften som har blitt varmet opp, så hvis du trenger de ekstra centimeterne isolasjon, så sett den der.
At du ikke lager hull i plastlaget er et veldig sterkt argument for installasjonssjikt - så kan det jo være mindre enn 45 mm og "bare" en skråpanel. Det som skal være plass til er jo en VP-slange, og så får du velge skruer etter tykkelsen på installasjonssjiktet og plate/plater.
Skal du gjøre en komplett innfelt (el)installasjon vil du jo få plass med boksen også, og da vil jeg nok påstå at 45 mm er min.

• Liker
elmont og 2 andre
  • Laddar…
T
Ja, installasjonssjikt kalles det for at man skal kunne legge elektriske rør der, og plasten ligger da på samme avstand som tynnpanel eller regel.
Deretter skrur man OSB/gips på tynnpanelet etter at de elektriske rørene er lagt. På den måten reduseres risikoen for at fukt fra oppholdsrommet kommer ut i isolasjonen.
Om det skal legges isolasjon i installasjonssjiktet eller ikke, avhenger av om du har tilstrekkelig med isolasjon i veggen for øvrig.
Vi har stående reglar i reisverket, 45x170, med isolasjon og diffusjonstett plast, deretter liggende 45x45 med isolasjon som installasjonssjikt, og også der er isolert for å komme opp i tilstrekkelig isolasjonstykkelse.
Opprinnelig hadde konstruktøren lagt til ytterligere en 28x70 stående som ikke skulle isoleres for installasjonssjikt, men etter litt diskusjon med konstruktøren kom vi fram til at det var helt OK å droppe den siden det gjorde veggene unødvendig tykke og vi "mistet" størrelse i rommene.

• Liker
Nilsanni
  • Laddar…
En tanke som slo meg.
Hvordan får man festet apparatbokser i installasjonslaget?
Det er jo plast bak, og lekter imellom.

Nilsanni Nilsanni skrev:
En tanke som slo meg.
Hvordan får man festet apparatbokser i installasjonslaget?
Det er jo plast bak, og lekter imellom.
Boksene spikres/skrus i 45x45en.
Eller med spikerfeste.
Mann holder en grønn Schneider Electric Multifix regelfeste med verktøy og krittsnor i bakgrunnen.

FredrikR FredrikR skrev:
Boksene spikres/skrus i 45x45an.
Eller med regelfester.
[bilde]
Enkelt takk!
Jeg kommer til å ha liggende bjelker, fungerer det likevel? Antar at de kan snus og vendes så de passer..

Nilsanni Nilsanni skrev:
Enkelt takk!
Jeg kommer til å ha liggende bjelker, fungerer det likevel? Antar at de kan vries og vendes så de passer..
Funker absolutt. 👍

• Liker
Nilsanni
  • Laddar…
Da dukket en til tanke opp.. Om man trekker all strøm i installasjonssjiktet, hvordan skal da VP-rørene ligge? Skal de festes med klammer ved siden av lektene?
Eller setter man det med klammer på stenderne og spikrer gjennom plasten?

Nilsanni Nilsanni skrev:
Da dukket en til tanke opp.. Om man drar all strøm i installasjonssjiktet, hvordan skal da VP-rørene ligge? Skal de festes med klammer ved siden av lektene?
Eller setter man det med klammer på stenderne og spikrer gjennom plasten?
Skal du ikke bruke slange?

Du fester klammeren i det du bruker for å lage et installasjonssjikt, lekter eller 45x45.
Kan ikke tenke meg at det er hele verden om du setter en klammer mot stående stender heller da klammeren tetter mot plasten.

• Liker
Nilsanni
  • Laddar…
Jo slang, jeg som blander sammen begrepene. Det grå flexrøret nedenfor tenker jeg på.
Bra, takk!!
Grått flexrør rullet opp i en sirkel, klar til bruk i bygge- og renoveringsprosjekter.

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.