Vi har köpt ett fritidshus där uppvärmningen numer är med hjälp av en nibe elpannan. Tyvärr verkar den krångla och det är kortslutning på en av faserna.

Vi överväger att skrota hela de vattenburna systemet i förmån för elelement och en luftvärmepump.

Tänker jag tokigt i att byta från vattenburet och borde jag behålla de?

• Wow
Huddingebo
  • Laddar…
Ja, heltokigt! Elpannor är okomplicerade och driftsäkra med få slitdelar som har låg felfrekvens. Troligen kortslutning i en av värmepatronerna. Byt den efter noggrann felsökning. Det finns mer som kan gå fel. Det vanligaste felet kontaktorerna. Temperatorsensorer kan krångla och kontaktfel förekommer. I övrigt är det inte mycket som går fel på en elpanna. En luft-luft-värmepump fungerar bra som komplement till det vattenburna systemet.

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Vill ni kunna kallställa så behöver ni tömma vattenelementen, så det kan vara bättre att kasta ut dem. Men i normalfallet så håller jag med föregående talare.

T TommyC skrev:
Ja, heltokigt! Elpannor är okomplicerade och driftsäkra med få slitdelar som har låg felfrekvens. Troligen kortslutning i en av värmepatronerna. Byt den efter noggrann felsökning. Det finns mer som kan gå fel. Det vanligaste felet kontaktorerna. Temperatorsensorer kan krångla och kontaktfel förekommer. I övrigt är det inte mycket som går fel på en elpanna. En luft-luft-värmepump fungerar bra som komplement till det vattenburna systemet.
Försökte felsöka lite men de gick sådär, konstaterade att jag hade kontakt/ inget motstånd mellan L2 och jord. Kopplade bort L2 men då startade inte pumpen heller. Pannan går igång i reservläge men ger inte den effekt som Nibe anger att den skall göra utan bara hälften av den.

Hur felsöker jag kontaktorn/elpatronen bäst? Tycker elpatronen var hutlöst dyr till en Evc 13, inget man köper på chans😱

Var kallt, mörkt och jag hade annat som skulle fixas så får ge de en chans till.

pacman42 pacman42 skrev:
Vill ni kunna kallställa så behöver ni tömma vattenelementen, så det kan vara bättre att kasta ut dem. Men i normalfallet så håller jag med föregående talare.
Ja de vill vi men systemet är fyllt med något annat än bara vatten, fastigheten har varit kallställd i många år nu och de har gått bra. De som fick oss att tveka var priset på delar till elpannan blir snabbt dyrare än nya elelement samt att vi vill kunna styra dem smidigt vilket inte funkar så bra med vattenburet

J Jnyman skrev:
Ja de vill vi men systemet är fyllt med något annat än bara vatten, fastigheten har varit kallställd i många år nu och de har gått bra. De som fick oss att tveka var priset på delar till elpannan blir snabbt dyrare än nya elelement samt att vi vill kunna styra dem smidigt vilket inte funkar så bra med vattenburet
Ok, så det är glykol i. Det kräver underhåll också, kontrollera så att det tål kylan. Inte ens ren glykol tål riktigt kallt väder i norr...

pacman42 pacman42 skrev:
Ok, så det är glykol i. Det kräver underhåll också, kontrollera så att det tål kylan. Inte ens ren glykol tål riktigt kallt väder i norr...
Ja hur får man i glykolen ens? Är ju bara en vanlig slangkoppling för påfyllnad för att koppla på trädgårdsslangen

Suvi5700
T TommyC skrev:
Elpannor är jävligt dyra i drift

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ja de känns så, ett alternativ är ju kanske monoblock men då behöver vi installera en accumulatortank tror ja!

Rickard.
J Jnyman skrev:
Ja hur får man i glykolen ens? Är ju bara en vanlig slangkoppling för påfyllnad för att koppla på trädgårdsslangen
Man kan köpa färdigblandad eller så blandar man i en blandartunna och fyller systemet med hjälp av en pump på en lämplig plats.

Ren glykol klarar kyla sämre än rätt blandad glykol, är det bara blandat rätt så ska det mycket till innan det fryser men det tåls att hålla koll på.
Jag funderar lite på om den kan separera om vätskan står helt still väldigt länge men jag vet inte.

Redigerat:
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nej, inte om man kompletterar med en LLVP och ställer in elpannan för grundvärme som är lite lägre än den önskade rumstemperaturen. Då fungerar elpannan dessutom som reservsystem om LLVP går sönder.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Nej, inte om man kompletterar med en LLVP och ställer in elpannan för grundvärme som är lite lägre än den önskade rumstemperaturen. Då fungerar elpannan dessutom som reservsystem om LLVP går sönder.
Som jag förstått de behöver en LLVP en accumulatortank att jobba mot eller kan man bara docka på ett monoblock?

Det är nog Luft-Vatten Värmepump som du tänker på. Den behöver en större mer komplicerad innedel som då även brukar ge varmvatten.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
J Jnyman skrev:
Som jag förstått de behöver en LLVP en accumulatortank att jobba mot eller kan man bara docka på ett monoblock?
Då blir det väl ingen LLVP?

Suvi5700
T TommyC skrev:
Men det är ju ännu en grej som slukar nassa el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.