Har funnet mye om installasjonssjikt på yttervegg i forumet men aldri min variant. Skal bygge ferdig garasjevegger og har isolert ferdig 45mm, 95mm og deretter bygningsfolie på det. Så har jeg osb-plater og gips. Disse skaper jo bare en dybde på cirka 25mm hvis man siden vil skru opp ting på veggen uten å sprekke plasten.
Hva kan man gjøre da? Til saken hører det at elektrisiteten allerede er trukket gjennom stendere og går i 95mm isolasjonssjiktet innenfor plasten. Så alle el-boksene er tilpasset for kun osb og gips. Setter jeg 45 stendere utenpå plasten for å skape hulrom så havner jo el-uttakene langt inne i veggen?
Noen som kan visualisere hva jeg mener? Hva er tanken tro? Er det dumt å bare kjøre osb og gips?
Hva kan man gjøre da? Til saken hører det at elektrisiteten allerede er trukket gjennom stendere og går i 95mm isolasjonssjiktet innenfor plasten. Så alle el-boksene er tilpasset for kun osb og gips. Setter jeg 45 stendere utenpå plasten for å skape hulrom så havner jo el-uttakene langt inne i veggen?
Noen som kan visualisere hva jeg mener? Hva er tanken tro? Er det dumt å bare kjøre osb og gips?
Det er jo en garasje. Jeg bryr meg ikke om installasjonssjiktet i min garasje. Kommer til å skru opp ting i stenderne og ved hjelp av utenpåliggende bord. Litt etter hvor nøye man er med utseendet.
Vil du være nøye, så tape rundt bokser og gjennomføringer. Finnes fine beskrivelser på nettet om hvordan man taper. Men man skal typ ta mange små tapebiter rundt en gjennomføring.
Vil du være nøye, så tape rundt bokser og gjennomføringer. Finnes fine beskrivelser på nettet om hvordan man taper. Men man skal typ ta mange små tapebiter rundt en gjennomføring.
Sist redigert:
Aah det er jo akkurat slike enkle tips man vil ha. Føles veldig smart som du skriver å bruke eksterne bord og sikte på stenderne! Tusen takk.OXYD skrev:Det er jo en garasje. Jeg bryr meg ikke om installasjonssjiktet i min garasje. Vil skru opp ting i stenderne og med hjelp av utenpåliggende bord. Litt avhengig av hvor nøye man er med utseendet.
Ønsker du å være nøye, så teiper du rundt bokser og gjennomføringer. Det finnes gode beskrivelser på nettet om hvordan man teiper. Men man skal typisk ta mange små teipbiter rundt en gjennomføring.
Forresten, skal skjøten mellom OSB-platen sitte på samme sted som skjøtene for gipsplatene, eller bør man "spre" skjøtene så å si?
Har du en lenke? Synes det har vært vanskelig å finne vettige sider om akkurat teiping.
Det kan man merke ut i f.eks. gulv eller tak. Om man setter OSB+Gips eller plyfa+gips spiller det ikke heller noen rolle siden treplaten bærer all lasten uansett. Visst bør man skru i stenderne om man skal montere opp noe virkelig tungt, men for vanlige hyller osv. så holder grepet i OSB eller Plyfa bra.
Når veggen vel er ferdig sparklet og malt, vet du jo uansett ikke hvor stenderne er. Om du absolutt må vite det, er en form for mer permanent merking passende. Eller et kart.
Når veggen vel er ferdig sparklet og malt, vet du jo uansett ikke hvor stenderne er. Om du absolutt må vite det, er en form for mer permanent merking passende. Eller et kart.
cc 60 cm?
Om du vil være helt nøyaktig, start fra et bestemt hjørne i hver vegg og mål til mm nøyaktig hvor sentrum av hver stender er fra hjørnet. Tegn og skriv opp på et papir som oppbevares på et passende sted.
Er det ikke enklere og billigere med dobbel gips siden du ikke vil spikre/skru andre steder enn der stenderne er for å ikke punktere dampsperren?
(Når du først er i gang, kan det også være lurt å måle hvor høyt, og hvor, det går strømkabler gjennom stenderne, så du ikke risikerer å sette en 6"-spiker på feil sted...)
Om du vil være helt nøyaktig, start fra et bestemt hjørne i hver vegg og mål til mm nøyaktig hvor sentrum av hver stender er fra hjørnet. Tegn og skriv opp på et papir som oppbevares på et passende sted.
Er det ikke enklere og billigere med dobbel gips siden du ikke vil spikre/skru andre steder enn der stenderne er for å ikke punktere dampsperren?
(Når du først er i gang, kan det også være lurt å måle hvor høyt, og hvor, det går strømkabler gjennom stenderne, så du ikke risikerer å sette en 6"-spiker på feil sted...)
Angående elbokser, mine havnet også bak plasten. Det ble selvfølgelig et hull i plasten der stikkontakter og brytere skal sitte. Jeg teipet ikke og merket ingen skader da jeg åpnet veggen etter 5 år. Jeg hadde forsåvidt ikke elementene på. Så å si det var en kald garasje i mellomtiden.
Skal du ha varme i garasjen eller ikke?
En ting til:
Jeg hadde gibs på veggene før den første garasje renoveringen, men de sugde opp all fukt som kom inn med bilen og rant på gulvet da tok jeg dem bort og satte råspont i stedet.
Jeg mener gibs er veldig følsom i en garasje.
Jeg hadde gibs på veggene før den første garasje renoveringen, men de sugde opp all fukt som kom inn med bilen og rant på gulvet da tok jeg dem bort og satte råspont i stedet.
Jeg mener gibs er veldig følsom i en garasje.
Aha okei det er slik å tenke på også. Tok bare for gitt at gips var bra. Kan man kjøre med doble osb kanskje? Smekke på litt maling på det? Eller en osb og en spon kanskje?Lars48 skrev:Angående elbokser, mine havnet også bak plasten. Det ble selvfølgelig et hull i plasten der uttak og brytere skal sitte. Jeg teipet ikke og merket ingen skader da jeg åpnet veggen etter 5 år. Jeg hadde isåfall ikke elementene på. Så å si det var en kald garasje i løpet av den tiden.
jeg tror jeg kjører med vedlikeholdsvarme bare fordi det er uansett en glipe under garasjeporten for eksempel der kald luft kommer inn så det blir jo litt unødig sløseri med varme/energi å holde romtemperatur da. Tenker meg en varmevifte av noe slag kanskje. Det er tross alt 50 kvm faktisk.
Med tanke på doble isolering som du har trengs det veldig lite varme for å holde det noe varmt. Noen olje element duger godt nok.Fibonacci skrev:Aha okej det er sånt å tenke på også. Tok bare for gitt at gips var bra. Kan man kjøre med doble osb kanskje? Smekke på litt maling på det? Eller en osb og en spon kanskje?
jeg tror jeg kjører med vedlikeholdsvarme bare for det er uansett en glipe under garasjeporten for eksempel der kald luft kommer inn så det blir jo litt unødvendig sløsing med varme/energi å holde romtemperatur da. Tenker meg en varmevifte av et eller annet slag kanskje. Det er tross alt 50kvm faktisk
Sponskiver og maling blir fint. Jeg er derimot glad i tre og paneler. Det er jo smakssak.
Klikk her for å svare