27.591 lest ·
83 svar
28k lest
83 svar
"Innvendige vegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag"???
Fant isovers side for sammenligning akkurat etter jeg postet, de hadde sammenlignbare data for både tre- og stålstender:S skyisthelimit skrev:Har sett disse typer av tabeller fra mange produsenter av stålstendere og de gir såklart god veiledning. Men jeg har ikke klart å finne en tilsvarende tabell for "vanlig" trevegg. Noen som har sett dette eller har denne infoen?
Er også litt nysgjerrig på hvordan osb+gips står seg mot dobbeltgips i vegg. Mistenker at gips reduserer lyd bedre, men spørsmålet er hvor mye i så fall?
https://www.isover.se/innervaggar
...manglet bare den samme konstruksjonen der man har byttet ut den ene dobbeltgipsen mot OSB. Hadde vært interessant å se hvor mye dårligere det blir.
Om man forenkler litt så:
* Lydisolering kan være mellom rom og i/innenfor rom. I det siste tilfellet er det vanligste slike som sofaer, tykke tepper, tykke gardiner og lydabsorberende materialer på vegger og noen ganger også i tak og på gulv. Lyddiffuserende overflater brukes også noen ganger.
* Lydisolering mellom rom (f.eks. mellom rom i en bolig eller mellom tilgrensende boliger) har vanligvis følgende praktisk prioritering:
1. Tetting av alle åpninger mellom rommene, dvs. tette igjen ALLE sprekker og små hull. Også tette igjen f.eks. alle ventilasjonsåpninger mm som på noen måte forbinder rommene. (Ventilasjonsbehovet må man løse på en annen måte da selvfølgelig.)
2. Sørg for at vegger (hovedsakelig vanligvis) har tunge, heldekkende materialer. F.eks. dobbeltgips eller gips pluss OSB og lignende der platene er limt sammen. (Overkurs kanskje er at man bruker spesielt lim som aldri stivner, men beholder en viss "mykhet" som resulterer i en "motsatt bevegelse" mellom platematerialene som absorberer energien i lyd bølgene.)
3. Har absorberende materialer i veggene. I det typiske tilfellet er det mineralull. Vanligvis tar det hånd om middels lave frekvenser. Jo tykkere, desto lavere frekvenser er det effektivt mot. Vær oppmerksom på at man må unngå "hull" og sprekker i materialet. F.eks. sørg for at mineralullen presser mot veggstøttene av tre etc.
* Noen ganger må man nøye seg med ørepropper eller støydempende hodetelefoner. Det siste er det jo godt om nå for tiden.
* Lydisolering kan være mellom rom og i/innenfor rom. I det siste tilfellet er det vanligste slike som sofaer, tykke tepper, tykke gardiner og lydabsorberende materialer på vegger og noen ganger også i tak og på gulv. Lyddiffuserende overflater brukes også noen ganger.
* Lydisolering mellom rom (f.eks. mellom rom i en bolig eller mellom tilgrensende boliger) har vanligvis følgende praktisk prioritering:
1. Tetting av alle åpninger mellom rommene, dvs. tette igjen ALLE sprekker og små hull. Også tette igjen f.eks. alle ventilasjonsåpninger mm som på noen måte forbinder rommene. (Ventilasjonsbehovet må man løse på en annen måte da selvfølgelig.)
2. Sørg for at vegger (hovedsakelig vanligvis) har tunge, heldekkende materialer. F.eks. dobbeltgips eller gips pluss OSB og lignende der platene er limt sammen. (Overkurs kanskje er at man bruker spesielt lim som aldri stivner, men beholder en viss "mykhet" som resulterer i en "motsatt bevegelse" mellom platematerialene som absorberer energien i lyd bølgene.)
3. Har absorberende materialer i veggene. I det typiske tilfellet er det mineralull. Vanligvis tar det hånd om middels lave frekvenser. Jo tykkere, desto lavere frekvenser er det effektivt mot. Vær oppmerksom på at man må unngå "hull" og sprekker i materialet. F.eks. sørg for at mineralullen presser mot veggstøttene av tre etc.
* Noen ganger må man nøye seg med ørepropper eller støydempende hodetelefoner. Det siste er det jo godt om nå for tiden.
Ja, gipstilvirkerne vil iblant ikke svare på det da de vil at man skal kjøre bare gips (spesielt Gyproc).S skyisthelimit skrev:
Men KnaufDanogips har litt tabeller med deres multiregel og plywood https://www.knauf.se/walltype/classic-board-plywood/?parent=2641
35 dB for gips+plywood på begge sider å sammenligne med 40 dB for dobbel gips.
De viser også sine plater med trestendere
https://www.knauf.se/walltype/traregel-s600-classic-board/?parent=2646 35 dB for dobbel gips da.
Älvsbyhus, bygget i 2009. Ingen isolasjon i innervæggene. Det mest plagsomme er soverommet ved siden av det store toalettet. Når noen dusjer tidlig om morgenen, våkner man av lyden. Også mellom soverommene, når f.eks. noen spiller dataspill og en annen prøver å sove i rommet ved siden av.
Er løsull et alternativ? Hvor stort hull trenger man for å sprøyte det inn?
Er løsull et alternativ? Hvor stort hull trenger man for å sprøyte det inn?
Det er sjukt!M mats_lindqvist skrev:Jeg holder akkurat på å flytte inn i en leieleilighet i et helt nybygd hus. Når jeg banker forsiktig på de innervegger som er reglade/gipsede så gir det ekko. Jeg tester å spille av noe med mobilen, legger den fra meg, går ut av rommet, lukker døren og konstaterer at lydisoleringen er fraværende.
Jeg sender en e-post til en representant for huseieren (som jeg forestiller meg er bestiller av det helt nye bygget) og påpeker dette, og personen svarer at "innvegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag".
Stemmer dette?
Mvh
Det er selvsagt at man lydisolerer innevegger.
Det lærte man seg allerede for et halvt århundre siden.
Grønne hund på Grønne Lund
https://open.spotify.com/track/3neag6Tk40L45j83H6tkKl
Sist redigert:
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 029 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.029 innlegg
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Flyttet nylig inn i et nybygd hus med tilknyttet garasje. I huset var OSB, gips og isolerte innervegger standard.S SueCia skrev:Ble tvunget til å sjekke hva det koster å isolere en soveromsvegg. Regner på en 6 meter lang vegg og 2,4 i takhøyde. Fant en 70mm mineralull på byggmax for 45kr/m2
Materialkostnad: 648kr
Arbeidskostnaden er vanskelig å si noe om, det medfører jo mer logistikk og håndtering. Men i ren installasjonskostnad regner vi på maks 2 timer da. Jeg hadde isolert meter vegg med god margin på to timer. Si at snekkeren koster 750kr timen, hvilket også er høyt.
2148kr mer koster det da altså. Det er selvsagt penger, men med tanke på nytten det medfører så er det helt utrolig at det ikke skjer per automatikk egentlig :O
Et sted i bakhodet har jeg for meg at man gjerne skal gå ned i tykkelse på isoleringsplaten for. Beste lydisolering. Dvs. i en 70vegg kan 45mm isolering være bedre, hvis det stemmer er det jo enda billigere.
I garasjen var det bare enkelgips, vi valgte da å oppgradere til OSB.
Innså under byggingen da vi fikk k-tegning at de to vegger i garasjen hvor ene veggen var 5,2 meter lang med to dører og en vegg var 3.2 meter lang ikke hadde isolering i innerveggene. Vi snakket med snekkerne og de tok 1 100 kr for å isolere disse to veggene med takhøyde på 2,7 meter.
Jeg er glad for at jeg fanget disse i tide. Men galt hvordan det spares inn på visse steder.
Da vi bygde huset visste jeg at vi ville ha OSB og isolering men ikke alle tenker på dette og husleverandører sparer.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Ångspärr eller inte i Siporexhus som ska tilläggsisoleras
Stenhus -
Hur mycket ska pump isoleras inför vintern
Vatten & Avlopp -
isolera innerväggar eller inte?
Stenhus -
Puts eller inte på innerväggar i lättbetong (nybygge)?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ska dessa ventilationsprodukter isoleras eller inte på vind?
Ventilation