27.591 lest ·
83 svar
28k lest
83 svar
"Innvendige vegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag"???
Gjør-det-selv-bygger
· Täby
· 58 innlegg
Det er trist at smålighet slår til også når det ikke er så mye ekstra i sammenhengen.M mats_lindqvist skrev:Jeg holder på å flytte inn i en leiebolig i et helt nybygd hus. Når jeg banker forsiktig på de inner-veggene som er stender-/gipsvegger, så gir det en hul lyd. Jeg tester å spille noe med mobilen, legger den fra meg, går ut av rommet, lukker døren og konstaterer at lydisoleringen er fraværende.
Jeg sender en epost til en representant for utleieren (som jeg forestiller meg er bestiller av den helt nye bygningen) og påpeker dette, og personen svarer at "innervegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag."
Stemmer dette?
Mvh
Stendere-isolering-osb-gips
Legg gjerne en gummilist mellom gulv og osb og gips, så reduserer du at lyden sprer seg mellom gulv og vegg, litt overkurs men bygger du for deg selv fungerer det.
Det er nesten umulig å få godt lydisolert. Bygde ut huset. Lagde innervegg mellom vårt soverom og datteren sin. 70mm "pianoisolering". Deles bunnplate. En vegg med garderober imellom også. "Delt" tak. Det høres likevel...M mats_lindqvist skrev:Jeg holder nettopp på å flytte inn i en leilighet i et helt nybygd hus. Når jeg banker forsiktig på de inner-vegger som er reglade/gipsede så gir de ekko. Jeg tester å spille opp noe med mobilen, legger den fra meg, går ut av rommet, lukker døren og konstaterer at lydisoleringen er ikke-eksisterende.
Jeg mailer en representant for utleieren (som jeg forestiller meg er bestiller av den helt nye bygningen) og påpeker dette, og personen svarer at "innervegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag".
Stemmer dette?
Mvh
Jeg må si at jeg er imponert over mengden svar, virkelig et levende forum dette.
Jeg lot bygge et hus på totalenterprise med en av landets store husleverandører i 2015.
Huset vi valgte var fra deres "budsjettserie" og manglet som standard isolerte innervegger.
Den lokale selgeren krysset imidlertid av det som tilvalg uten å spørre oss først, da vi gikk gjennom dette senere så forklarte han at han anså det som galskap og ødeleggende for merkevaren å selge hus uten. Kostnaden på noen tusenlapper kvittet han ved å tilby noe annet, jeg husker ikke helt detaljene, men vi var uansett meget fornøyd med oppgjøret.
Huset vi valgte var fra deres "budsjettserie" og manglet som standard isolerte innervegger.
Den lokale selgeren krysset imidlertid av det som tilvalg uten å spørre oss først, da vi gikk gjennom dette senere så forklarte han at han anså det som galskap og ødeleggende for merkevaren å selge hus uten. Kostnaden på noen tusenlapper kvittet han ved å tilby noe annet, jeg husker ikke helt detaljene, men vi var uansett meget fornøyd med oppgjøret.
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Man ser til å oppfylle minimumskravene. Har for meg det skiller en anelse mellom lydklasse A, B og C. Der B er den vanligste.M mats_lindqvist skrev:Jeg holder akkurat på å flytte inn i en leilighet i et helt nybygd hus. Når jeg banker forsiktig på de inner-veggene som er reglade/gipsede så ekker det tomt. Jeg tester å spille av noe med mobilen, legger fra meg den, går ut av rommet, lukker døren og konstaterer at lydisoleringen er fraværende.
Jeg mailer en representant for utleieren (som jeg forestiller meg er bestiller av den helt nye bygningen) og påpeker dette og personen svarer at "innervegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag".
Stemmer dette?
Mvh
Kravene er mellom leietakere, mellom kjøkken og soverom, mellom wc og rom(avhengig av hva området utenfor er for romtype).
Sist redigert:
Er det litt orden på bestillingen så blir utførelsen riktig også.
Ved første kontakt med konstruksjonen ble det klargjort at alle vegger skal ha isolering og plate bak gips. Økte tykkelsen i veggen der varmepumpen sitter også.
Alt annet er bare fuskbygg og et forferdelig mysterium hvordan folk kan akseptere en slik halvdårlig slurv
Ved første kontakt med konstruksjonen ble det klargjort at alle vegger skal ha isolering og plate bak gips. Økte tykkelsen i veggen der varmepumpen sitter også.
Alt annet er bare fuskbygg og et forferdelig mysterium hvordan folk kan akseptere en slik halvdårlig slurv
Det var en kunnskapsrik, seriøs selger det.K Kasken skrev:Jeg lot bygge et hus på totalentreprise med en av landets store husleverandører i 2015.
Den lokale selgeren krysset imidlertid av det som tilvalg uten å spørre oss først. Da vi gikk gjennom dette senere, forklarte han at han anså det som galskap og ødeleggende for merkevaren å selge hus uten. Kostnaden på noen tusenlapper kvittet han ved å gi noe annet, jeg husker ikke helt detaljene, men vi var iallfall veldig fornøyde med avtalen.
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:Standard stålregel 70 mm og enkelgips gir en lydreduksjon på ca 30 dB. Dobbelgips eller 45 mm mineralull gir ca 5 dB til i reduksjon. Mineralull er nok veldig sjelden at man stopper inn i en vanlig soveromsvegg. Så du kan måle tykkelsen på veggen. Er den 95 mm er det trolig kun enkelgips og er den 120 mm er det dobbel. Litt risikabelt å bygge med kun enkelgips etter min mening.
Reglene sitter normalt med cc 600 så å fylle etterpå med noe ville gi en hel del hull og er nok ikke noe rimelig alternativ (enklere og billigere å sette på et lag gips til).
Her finnes eksempler på mange ulike vegger som normalt brukes ved diverse prosjekt [lenke]
Samt for de ulike lydklassene (ingen innen boligen som sagt) [lenke]
Har sett disse typene av tabeller fra mange produsenter av stålregler og de gir såklart god veiledning. Men jeg har ikke klart å finne tilsvarende tabell for "vanlig" trestendersvegger. Noen som har sett dette eller har denne info?
Er også litt nysgjerrig på hvordan osb+gips står seg mot dobbelgips i vegg. Mistenker at gips reduserer lyd bedre, men spørsmålet er hvor mye i så fall?
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Trekk fra 3-5 dB så har du en trestender.S skyisthelimit skrev:Har sett disse typer av tabeller fra mange produsenter av stålsprosser, og de gir så klart god veiledning. Men jeg har ikke klart å finne tilsvarende tabell for "vanlig" trestendervegg. Noen som har sett dette eller har denne info?
Er også litt nysgjerrig på osb+gips står mot dobbeltgips i vegg. Mistenker at gips reduserer lyd bedre, men spørsmålet er hvor mye i så fall?