28.492 lest ·
83 svar
28k lest
83 svar
"Innvendige vegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag"???
Borettslag fra slutten av 2010-tallet. Ingen isolasjon i innerveggene. Dobbelgips som gir klar forskjell for lyden. Innerdørene er jo derimot av papp med skikkelige glipper for overluft, så det er jo ikke direkte lyddempet mellom rommene.
Det du kan gjøre er å kontrollere via BBR hvilke lydkrav som gjelder mellom ulike rom, man må oppfylle BBRs minimumskrav for akustikk.M mats_lindqvist skrev:Jeg holder akkurat på å flytte inn i en leilighet i et helt nybygd hus. Når jeg banker forsiktig på de innerveggene som er regulert/gipsede, så høres det tomt. Jeg tester å spille av noe med mobilen, legger fra meg den, går ut av rommet, lukker døren og konstaterer at lydisoleringen er fraværende.
Jeg sender en e-post til en representant for utleieren (som jeg forestiller meg er oppdragsgiver av den helt nye bygningen) og påpeker dette, og personen svarer at "innervegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag".
Stemmer dette?
Mvh
Er vel mer uvanlig i dag tenker jeg, men det handler vel først og fremst om penger som vanlig. Ellers tenker jeg at en fordel er kanskje litt jevnere varme i boligen?M mats_lindqvist skrev:Jeg holder akkurat på å flytte inn i en leilighet i et helt nybygd hus. Når jeg banker forsiktig på de inner-veggene som er reglade/gipsede så gir det en hul lyd. Jeg tester å spille av noe med mobilen, legger fra meg den, går ut av rommet, lukker døren og konstaterer at lydisolasjonen er ikke-eksisterende.
Jeg sender en e-post til en representant for utleieren (som jeg forestiller meg er oppdragsgiver for det helt nye bygget) og påpeker dette, og personen svarer at "innervegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag".
Stemmer dette?
Mvh
Det gjorde de bra i vår forrige leilighet, var isolasjon, osb samt dobbeltgips i innerveggene mellom soverom samt soverom mot stuen (Nybygd BRF). Dørene var jo dessverre samme hule dritt som alltid så litt overkill kanskje.
Det pleier (ikke alltid men oftest) å finnes en akustikkbeskrivelse utarbeidet i prosjekteringen, deretter utfører akustikeren målinger når det er ferdigbygget, men jeg tror dessverre at de som oftest utfører kun stikkprøvevise trinnlyds- og transmisjonsmålinger nettopp mellom leilighetene.Jonatan79 skrev:
Det jeg ante, det gjelder kun flerfamiliehus ikkesant?FlugfiskarniJämtland skrev:
Ja og LSS-boenheter og lignende. De interne lydkravene ifølge bbr gjelder selvsagt også småhus, som villaer. Du kan jo alltid prøve å sende en e-post til et konsulentfirma med akustikere og med noen spørsmål, så kanskje du kan få litt rask gratis rådgivning..Jonatan79 skrev: