Jeg holder akkurat på å flytte inn i en leilighet i et helt nybygget hus. Når jeg banker forsiktig på de innerveggene som er plater på stenderverk/gipsede, så gir det en hul lyd. Jeg tester å spille av noe med mobilen, legger den fra meg, går ut av rommet, lukker døren og konstaterer at lydisolasjonen er ikke-eksisterende.

Jeg sender en e-post til en representant for utleieren (som jeg antar er bestiller av den helt nye bygningen) og påpeker dette, og personen svarer at "innervegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag".

Stemmer dette?

Mvh

• Liker
  • Trist
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Det gjør de om man betaler for det.

• Liker
Roger Fundin og 19 andre
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Det gjør de om man betaler for det.
Det var noe slikt jeg svarte henne, at man visst kan isolere innvendige vegger, om man som bestiller ber om det. Gulv, tak vegger mot andre leiligheter er betong, så der er det bra lydisolering. Men sønnen kommer ikke til å kunne sitte og gjøre lekser om noen ser på TV i rommet ved siden av.

• Liker
  • Elsker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Trist situasjon, men det å kjøpe gode hodetelefoner enten til sønnen eller den som ser på tv er den billigste løsningen.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
M mats_lindqvist skrev:
Men sønnen kommer ikke til å kunne sitte og gjøre lekser om noen ser på TV i rommet ved siden av.
Trådløse hodetelefoner kan kobles til TV-en. Men man kunne jo forutsette at man fikk en bra leilighet for hva jeg antar er en saftig leie...

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
RoTe
S sjoelund skrev:
Trådløse hodetelefoner kan kobles til TV-en. Men man kunne jo forutsette at man fikk en bra leilighet for hva jeg antar er en saftig leie...
Fort men feil er det som gjelder i dag, til full eller premiumpris.

• Liker
  • Haha
Conqvist og 12 andre
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Trådløse hodetelefoner kan kobles til TVen. Men man kunne jo forutsette at man fikk en bra leilighet for hva jeg antar er en saftig husleie...
13.5 k per måned for en 4a.

• Wow
  • Sint
JonEkstra og 9 andre
  • Laddar…
Vet at heller ikke på 60-tallet isolerte man innervegger i nybygde villaer om det ikke ble bestilt ekstra. Bare sponplater og trestendere.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan jo si at det var tomme gipsvegger også i en 70-tallsleilighet som jeg bodde i. Så det er gammelt nytt.

• Liker
Roger Fundin og 5 andre
  • Laddar…
M mats_lindqvist skrev:
13.5 k per måned for en 4a.
Det er jo ikke så ille. Men det kan være mer de har spart på.

J Josth skrev:
Vet at heller ikke på 60-tallet isolerte man innvendige vegger i nybygde villaer om det ikke ble bestilt ekstra. Bare sponplater og trestendere.
Bare gips og stendere i min villa fra 90-tallet...

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Fire prosjekter med leilighetsbygg har jeg vært med på, og har aldri vært med på at en innervegg har blitt isolert. Synes ikke det nye huset ditt høres ut som noe rart. Jeg hører naboen nyse i 50-tallshuset jeg bor i. Det er leilighetslivet ❤️

• Liker
  • Haha
guggen og 5 andre
  • Laddar…
Tomture61
Blir en stor forskjell med 1 lag eller 2 lag gips på vegger.

• Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Det finnes ingen lydkrav mellom rom i en leilighet.

Noen boligutbyggere tilbyr isolasjon i veggene mot en tilleggsavgift.

Mange klager på økte (lyd)krav og kostnader i byggingen i Sverige, så i det perspektivet kan jeg synes at det er sunt som det er.

• Liker
acycz og 2 andre
  • Laddar…
Borettslag bygget i 1969 - ingen isolasjon i innvendige vegger.
Leiebolig bygget i 1995 - ingen isolasjon i innvendige vegger.

Mitt bidrag til statistikken.

• Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
H
Bodd i brl fra både 80- og 90-tallet uten isolering så ingenting nytt under solen

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.