28.492 lest ·
83 svar
28k lest
83 svar
"Innvendige vegger isoleres ikke når man bygger nytt i dag"???
Man vil vel ikke ha for tette dører heller? Kommer kanskje litt an på ventilasjonen.M mojjen skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
I min erfaring (som arkitekt) er BRF ofte enkelgips uten isolasjon. Leilighet ofte dobbeltgips eller isolasjon. Har tegnet leiligheter med isolasjon/osb/gips som enkleste vegg. Men dette er opp til byggherren og varierer mellom utleiere og noen ganger bygg. Utleiere veier ofte inn virkeligheten mer enn BRF-er siden de må stå for vedlikehold. Enkelgips blir ganske kranglete for utleieren siden det lett går i stykker.
Det finnes ingen lydkrav på f.eks. soveromsvegger i en leilighet.
Det finnes ingen lydkrav på f.eks. soveromsvegger i en leilighet.
I prosjekteringer av flerbolighus er jeg som arkitekt alltid instruert av oppdragsgiveren (entreprenøren) til å bare tegne inn isolasjon i vegger der det er absolutt nødvendig - for å unngå unødvendige kostnader. I praksis betyr det at spesielt prosjektets akustiker forteller meg hvilke innervegger som skal ha isolasjon for å oppfylle spesifikke lydkrav. Resultatet er at majoriteten av alle innervegger mangler isolasjon.
M mats_lindqvist skrev:
Det er rask gevinst og avkastning som gjelder ved nybygg nå. Det er dessverre sannheten!M mats_lindqvist skrev:Jeg holder akkurat på å flytte inn i en leilighet i et helt nybygd hus. Når jeg banker forsiktig på de innerveggene som er stender/gips så gir det en tom klang. Jeg tester å spille av noe med mobilen, legger den fra meg, går ut av rommet, lukker døren og konstaterer at lydisoleringen er fraværende.
Jeg mailer en representant for utleieren (som jeg forestiller meg er bestiller av den helt nye bygningen) og påpeker dette, og personen svarer at "innvendige vegger blir ikke isolert når man bygger nytt i dag".
Stemmer dette?
MvH
Stålstendere og gips, går så utrolig raskt å bygge. Gå rundt og se all fuging også der lister ikke helt passer p.g.a. "masse-kappingen" i henhold til mål de gjør på forhånd
Kommer an på hvordan ventilasjonen er laget. Jeg har tilluft i rommets bakre del, og avtrekk ved døren. Da kan man ha tett. Men ellers mindre vellykket. Da trengs det et lyddempet overluftsdon. Finnes mange varianter.F Fideliox skrev:
Akkurat min tanke, det kan/bør ikke være så veldig dyrt. Man trenger kanskje ikke å isolere overalt heller, i mitt tilfelle er det egentlig bare en vegg som er kritisk, mellom et av soverommene og stuen. Øvrige innvendige vegger grenser mot bad, garderobe, eller en vegg nesten helt dekket av garderober.S SueCia skrev:
Det er ikke sjelden noen som har som jobb å spare penger. Jeg mistenker at den personen sjelden har insentiv til å gjøre avveininger uten tvert imot belønnes for å spare punkt. I mange bestillerorganisasjoner mangler også noen med riktig kompetanse og oversikt på både praktiske og økonomiske saker. Så da sitter mange folk med stillingsbeskrivelser og gjør sine jobber. Konsekvensen av dette er enorm og enkelgips kan nok sies å være en småsak. For bestillerne er jo dette helt i sin orden siden det gir mer penger. Det bygde resultatet er på den markedet som har vært en høyst sekundær sak. Familiebedrifter kan være litt bedre da det finnes en noenlunde nærværende person som bestemmer over helheten.M mats_lindqvist skrev:
Sist redigert:
Standard stålregel 70 mm og enkelgips gir en lydreduksjon på ca 30dB. Dobbelgips eller 45 mm mineralull gir ca 5dB til i reduksjon. Mineralull er nok veldig sjeldent at man stopper inn i en vanlig soveromsvegg. Så du kan måle tykkelsen på veggen. Er den 95 mm er det trolig kun enkelgips og er den 120 mm er det dobbel. Litt dårlig å bygge med kun enkelgips etter min mening.
Reglene sitter normalt med cc 600 så å fylle etterpå med noe ville gi en jævla masse hull og er nok ikke et rimelig alternativ (enklere og billigere å sette på et lag gips til).
Her finnes eksempler på mange forskjellige vegger som normalt brukes ved diverse prosjekter https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggtabeller/vaggvaljare
Samt for de ulike lydklassene (ingen innen boligen som sagt) https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggnycklar
Reglene sitter normalt med cc 600 så å fylle etterpå med noe ville gi en jævla masse hull og er nok ikke et rimelig alternativ (enklere og billigere å sette på et lag gips til).
Her finnes eksempler på mange forskjellige vegger som normalt brukes ved diverse prosjekter https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggtabeller/vaggvaljare
Samt for de ulike lydklassene (ingen innen boligen som sagt) https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggnycklar
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 532 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.532 innlegg
Ble tvunget til å sjekke hva det koster å isolere en soveromsvegg. Regner på en 6 meter lang vegg og 2,4 i takhøyde. Fant en 70mm mineralull på byggmax for 45kr/m2S SueCia skrev:
Materialkostnad: 648kr
Arbeidskostnaden er vanskelig å forutsi, det medfører jo mer logistikk og håndtering. Men i ren installasjonskostnad regner vi med maksimalt 2 timer da. Jeg hadde isolert meter vegg med god margin på to timer. Si at snekkeren koster 750kr timen som også er høyt.
2148kr mer koster det altså. Det er selvfølgelig penger, men med tanke på nytten det medfører er det helt utrolig at det ikke skjer per automatikk egentlig :O
Et eller annet sted i bakhodet har jeg for meg at man gjerne skal gå ned i tykkelse på isolasjonsplaten for. Beste lydisolering. Dvs i en 70vegg kan 45mm isolasjon være bedre, om det stemmer er det jo enda billigere.