Hei!
Bygger isolert bod og skal ha liggende grove bord som innervegg.
Trenger man å ha sponplater først eller kan man sette opp bordene med en gang?
Kommer til å ha et liiite mellomrom mellom hvert bord (for utseendets skyld).
Er det en ulempe for isoleringen for eksempel å ikke ha sponplater? Det blir jo ikke like tett.
Det vil altså være ytterpanel, luftspalte, vindsperre, isolasjon, plastfolie og
deretter...sponplater eller bordene direkte.
Tips og meninger?
//Staffan
Bygger isolert bod og skal ha liggende grove bord som innervegg.
Trenger man å ha sponplater først eller kan man sette opp bordene med en gang?
Kommer til å ha et liiite mellomrom mellom hvert bord (for utseendets skyld).
Er det en ulempe for isoleringen for eksempel å ikke ha sponplater? Det blir jo ikke like tett.
Det vil altså være ytterpanel, luftspalte, vindsperre, isolasjon, plastfolie og
deretter...sponplater eller bordene direkte.
Tips og meninger?
//Staffan
Tettheten skal jo plasten stå for så jeg ser ingen isoleringsmessig fordel med sponplaten. Utseendemessig så tror jeg derimot at jeg ville foretrukket en svartlasert sponplate eller lignende som underlag for at det skal se bedre ut om det er interessant i dette tilfellet.
Ja, det kan jo være kjedelig å skimte plast i sprekkene mellom bordene. Hvis du setter sponplate under av denne grunnen, får du litt interessante muligheter å ta stilling til: Mørk spon + mørke bord eller lys spon + mørke bord eller mørk spon + lyse bord eller lys + lys, eller blå + rød eller rosa + pistasj eller .... Du kan altså enkelt velge farger etter hvordan du vil at veggen skal oppleves.. 
Er det spont virke som du bare har tenkt at noten ikke skal gå helt i bunnen på, så spiller sponplaten nok ingen større rolle. Kombinasjonen spon + bord bærer nok litt mer last enn bord alene, men jeg gjetter at forskjellen ikke er så veldig stor. Hvis du vet at du skal skru fast noe virkelig tungt et sted, er det bedre at du legger kortling der.
rediger: I stedet for mørk farget sponplate bak, duger kanskje vindtett papir like bra, og billigere.
Er det spont virke som du bare har tenkt at noten ikke skal gå helt i bunnen på, så spiller sponplaten nok ingen større rolle. Kombinasjonen spon + bord bærer nok litt mer last enn bord alene, men jeg gjetter at forskjellen ikke er så veldig stor. Hvis du vet at du skal skru fast noe virkelig tungt et sted, er det bedre at du legger kortling der.
rediger: I stedet for mørk farget sponplate bak, duger kanskje vindtett papir like bra, og billigere.
Klikk her for å svare