Hei!
Har revet ut gamle plassbygde garderober for å sette inn skyvedører med modulsystem. Men innerveggen må bygges om for å tåle belastningen, nå lurer jeg på hvordan den skal bygges opp.
OSB-plate eller sponplate? Sponplate har jo bedre overflatefinish, dermed kanskje man slipper å gipse, men tåler den belastningen på samme måte som OSB?

Mvh Jimmy

Kanskje plywood i stedet? Bedre å skru i og høyere finish enn Osb.

Jimmy, hva skal du sette opp på veggen?
Og så er spørsmålet, hva er det for overflatefinish du vil ha som sluttresultat.
Hvis det er veldig høye belastninger, dvs. oppskrudd hyller fylt med bøker, anbefaler jeg plywood.
Så avhenger det også av hvilken måte du vil feste hyllene/skinene. Tenk å bare bruke treskruer rett inn i platen, eller vil du bruke ekspanderende mollyplugg i metall. Skal du sette opp elfaskinner og så legge på hylleplan, eller skal du bygge hyllene av hylleplan osv.? Osb holder akkurat like bra som sponplate av samme tykkelse. Men en sponplate 15 holder så klart bedre enn en osb 12mm. Men 12mm plyfa er bedre enn 12mm osb. Derimot er plywood 15mm klart bedre enn 15mm spon. Finnes dog ingen grunn til å bygge for at de skal holde for flere 100 kilo, hvis det bare skal lastes 20kg.

I ItWasntMe skrev:
Jimmy, hva skal du sette opp på veggen?
Og så er spørsmålet, hva slags overflatefinish vil du ha som sluttresultat.
Hvis det er veldig høye belastninger, dvs. oppskrudde hyller fylt med bøker, anbefaler jeg kryssfiner.
Så avhenger det også av hvordan du vil feste hyllene/skinnene. Tenker du å bare kjøre med treskrue rett inn i platen, eller kommer du til å bruke ekspanderende mollyplugg i metall. Skal du sette opp elfaskinner og så legge på hylleplater, eller skal du plassbygge hyllene av hylleplater osv? Osb holder akkurat like bra som sponplate av samme tykkelse. Men en sponplate 15 holder så klart bedre enn en osb 12mm. Men 12mm kryssfiner er bedre enn 12mm osb. Derimot er kryssfiner 15mm klart bedre enn 15mm spon. Det er dog ingen grunn til å bygge for at det skal holde for flere 100 kilo, hvis det bare skal lastes 20kg.
Det skal bygges garderobe med type Elfas modulsystem, altså en enkel skinne som skal holde opp skuffer, hyller osv. Men jeg gjør gjerne hele veggen solid dersom man vil gjøre om senere i livet. Overflatefinishen bør gjerne være bra, mest for min egen skyld kanskje.. Går i tankene 12mm kryssfiner med 6mm gipsskive bare for å få fin overflate? Vil det funke tro?

da ville jeg satse på skrudd 13-15mm plyfa. Samt 6mm renoveringsgips (disse kan du lime fast). Det holder bra om du bruker 6X40mm skruer med rund hode uten plugg for hvert hull for skinnen. Kraften trekker nedover, så det vil tåle hundrevis av kilo. Det er noe annet om kraften trekker rett ut. Da trengs det ekspanderende plugger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.