Vi flyttet inn i vårt hus for knapt to måneder siden og oppdaget her om dagen at innertaket på kjøkkenet har sluppet (?) og har sunket akkurat der lysrørsarmaturen satt (jeg tok den bort i tro om at det var den som var synderen og den skulle uansett byttes til noe triveligere). Men dette virker som et skikkelig solid innertak med godt om egenvekt.
Så, hva er dette for type innertak (at det er en type spontet sponplate av noe slag er vel ganske klart), hvordan monteres det og hvordan kommer jeg best til rette med dette og får et flatt innertak igjen?
Det sitter med omtrent 600 mm c-c som man kan skru i, men det synes ingen skruehull eller sparkelprikker, så jeg gjetter at det er en annen type montering av dette. Vi er ikke i ferd med å male om eller bytte innertak på kjøkkenet ennå om det kan unngås, selv om det kanskje hadde vært trivelig (har et baderom og en fasade å ta tak i nå første året).
Takk!
Så, hva er dette for type innertak (at det er en type spontet sponplate av noe slag er vel ganske klart), hvordan monteres det og hvordan kommer jeg best til rette med dette og får et flatt innertak igjen?
Det sitter med omtrent 600 mm c-c som man kan skru i, men det synes ingen skruehull eller sparkelprikker, så jeg gjetter at det er en annen type montering av dette. Vi er ikke i ferd med å male om eller bytte innertak på kjøkkenet ennå om det kan unngås, selv om det kanskje hadde vært trivelig (har et baderom og en fasade å ta tak i nå første året).
Takk!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Er du sikker på at taket er på vei ned så det ikke er boksen som er på vei opp.
Sjekk med en rettholt.
Protte
Sjekk med en rettholt.
Protte
Har selv spontet Tretex i noen rom som er klamret i sponten. Dette har skåret gjennom på et par steder og da begynt å henge på lignende vis. Å reparere det usynlig uten å rive ned hele himlingen er nok dessverre vanskelig, men jeg skrudde de verste stedene i platekantene og sparklet hodene. Ble helt OK etter maling. Må bare passe på å treffe lektene.
Det monteres antageligvis ved at man skrur/spikrer i en kant på platene og deretter skyver inn neste plate i et spor for å skjule skruen, se video i lenken. Så skal du utbedre de sunkne platene så er det nok bare å plukke ned plate for plate. Men har du uflaks er de enten klamret eller limt, og da er de ikke så lette å få bort uten å ødelegge dem. I så fall er det nok å bytte hele innertaket som gjelder. Alternativt å dra skrue rett gjennom platene og så sparkle og male eller skjule skruene med en list
https://www.k-rauta.se/produkt/takskiva-huntonit-brilliant-11x620x1220mm-302m/7055750502017
https://www.k-rauta.se/produkt/takskiva-huntonit-brilliant-11x620x1220mm-302m/7055750502017
Gitt at du har en skjøt nær boksen og det ser ut til å være nok mellomrom, prøv å få opp et lite kamera eller speil og forsøk å se hvordan det ser ut ved skjøten. Finner du en clips eller liten plastbit der på bjelken eller på oversiden av undertaket, har denne løsnet. Et annet scenario er at du ser en tynn spiker som stikker ut
for å kjøpe tid ellers kan du stive opp taket og spikre/skru igjen langs skjøtene (forutsatt at disse er under bjelkene). Selvfølgelig får du noen spiker/skruvhoder som synes, men bedre det enn et tak i hodet.
for å kjøpe tid ellers kan du stive opp taket og spikre/skru igjen langs skjøtene (forutsatt at disse er under bjelkene). Selvfølgelig får du noen spiker/skruvhoder som synes, men bedre det enn et tak i hodet.
Klikk her for å svare