O
Hei.

Jeg har planer om å åpne opp i fasaden en tre meter bred åpning. En limtredrager er dimensjonert, men jeg er litt usikker på innfestingen.

Min tanke er at den skrus på innsiden og festes i hver søyle med to gjennomgående skruer. Det blir to søyler som kappes og da festes i totalt fire inkludert de to bærende.

Høres dette ut som vanlig prosedyre?

Mvh

O Oskar Ståhl skrev:
Hei.

Jeg planlegger å åpne opp i fasaden en tre meters åpning. En limtrebjelke er dimensjonert, men jeg er litt usikker på innfestingen.

Min tanke er at den skrus på innsiden og festes i hver stolpe med to gjennomgående skruer. Det blir to stolper som kappes og da festes i totalt fire inkludert de to bærende.

Høres dette ut som normal prosedyre?

Mvh
Om du mener at limtrebjelken kun bæres av noen skruer ville jeg vært tvilende, man ønsker at lasten skal kunne tas opp rett ned i en "stolpe" eller stående stender. Jeg ville hakket ut stenderne slik at limtrebjelken kommer "inn" i dem også.
Eller salle på de stående "stolpene" med ekstra stående stendere under limtrebjelken.

O
B b8q skrev:
Om du mener at limtrebjelken kun bæres av noen skruer ville jeg vært tvilende, man vil at lasten skal kunne tas opp rett ned i en "søyle" eller stående stender. Jeg ville jacka ut stenderne slik at limtrebjelken kommer "inn" i dem også.
Eller salla på de stående "søylene" med ekstra stående stendere under limtrebjelken.
Det var omtrent så jeg mistenkte. Jeg hadde tenkt to stolper ved siden av søylene som skal beholdes slik at lasten tas opp rett ned i limtrebjelkens ender. Hvor mye skal jeg jacka? De er 100x100. Blir det bra med 50mm?

O Oskar Ståhl skrev:
Det var omtrent så jeg mistenkte. Jeg hadde tenkt to stolper ved siden av søylene som skal beholdes slik at lasten tas opp rett ned i limtrebjelkens ender. Hvor mye skal jeg skjære ut? De er 100x100. Blir det bra med 50mm?
Høres bra ut synes jeg - men jeg er ikke bygningsingeniør.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.