Hei!

Skal ta ned en bærende vegg, og for å slippe å senke takhøyden, skal limtrebjelken som skal brukes legges på loftet slik at takstolene henger på den i stedet for å støttes av den.

Bjelken kommer til å være 4,7 m lang og ha dimensjonen 90x315.

Nå til spørsmålet: Hvordan skal bjelken festes til takstolene?

Skal man bruke metallbånd eller simpelthen sette lekter på begge sider av takstolene og spikre alt sammen på den måten?

Takknemlig for all hjelp!

Mvh Mattias

Metallbånd skal brukes. Treregler kan fungere, men da skal man være veldig sikker på hva man gjør og detaljutførelse. Ellers brukes det galvaniserte byggbeslag.

Det hele må imidlertid dimensjoneres korrekt for å fungere i hvilket fall som helst.

En, to eller fire stykker 45x45 per kryss fra hanebjelkens underkant til limtreets overkant, limes og skrus.
Gaffelanker kan også brukes ClasO 31-1784.

Protte

Jeg har satt vinkeljern (kommer fra noe gammelt verkstedhylle-system) for å feste. På hver takstol på begge sider av bjelken. Sitter som fjell.

MatiasS, man tager hva man haver (men det er visst ikke K Varg som har sagt dette)

Protte

PICT0047.JPG

Det fantes visst et bilde på dette.

Ikke det letteste å få opp en sånn der rakker gjennom loftstrappen kan jeg tenke meg! ;)

Man må bøye den en del for å klare kurvene.

Protte

Ah, det er slik man gjør det! :D

Det vanskelige var å bøye den rundt skorsteinen....

Mitt problem ligger i at jeg ikke kommer til å få tilgang med noen festemidler på den ene siden av limtrebjelken, se bilde.

Noen gode forslag til hvordan jeg løser dette uten å kontakte en dyr snekker?

Mvh Mattias

• Tegning av en takstol med en limtrebjelke. Markert område viser hvor festing på bjelkens side er vanskelig.
Det er jo bare å skru fast vinkeljernene i bjelken FØR du setter den på plass. Når den står på plass kan du jo skru jernene i takstolen som den står på.

.....ellers er jo den typen av rom noe man har barn til og en god grunn til å lære dem å håndtere skrumaskinen allerede i tidlig alder.

helt rett:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.