Hei

Holder på med å grave ned ferdigstøpte stolper. Stolpeskoen er 90 bred. Bjelkene er 115×115.
Det finnes vel 2 alternativer, kappe den ene metallbiten som stikker opp og feste fra en side ELLER "grave ut" bjelken slik at man i stedet feller inn metallbiten i bjelken.
Eller har noen andre en bedre idé?

Takk på forhånd
Mvh

• Liker
Landanland og 1 annen
  • Laddar…
P
Legge en 90 regel i stolpeskoen og deretter feste den 115 regel i den?

Erik_Hansson skrev:
Legge en 90 regel i stolpeskoen og så feste den 115 regel i den?
Ja, det ville jo fungere.
Da kan jeg legge noen 90 regler liggende over alle 6 pilarene og deretter disse 115 på.
Feste 115-bjelken med vinkeljern i 90-regelen eller hva anbefales?

Er det ikke en 115x115 limtrestolpe du vil feste inn? I så fall er den beste løsningen å sage av det ene jernet ved hjelp av en vinkelsliper med kappskive. Stolpen må ha ordentlig støtte under med kun syllpapp mellom søyle og stolpe. Tre tåler betydelig større trykk i fiberretningen enn på tvers av fibrene. En 115x115 stolpe i limtre som er 2,5 m høy tåler en last rundt 13 tonn, det gjelder at resten gjør det også.

J justusandersson skrev:
Er det ikke en 115x115 limtresøyle du vil feste inn? I så fall er den beste løsningen å sage av det ene jernet ved hjelp av en vinkelsliper med kappeskive. Søyle må ha ordentlig støtte under med kun syllpapp mellom plint og søyle. Tre tåler betydelig større trykk i fiberretningen enn på tvers av fibrene. En 115x115 søyle i limtre som er 2,5 m høy tåler en last på rundt 13 tonn, det gjelder at resten også gjør det.
Snakket med den lokale byggevarehandelen i dag og jeg hakket ut i bjelken og felte inn den i treet i stedet. Ingen større forskjell (ifølge deres beregning i hvert fall)
Takk

Forskjellen kan være marginal, men det er prinsipielt feil når det gjelder bærende stolper.

• Liker
Avle og 1 annen
  • Laddar…
Jeg er litt i samme situasjon som deg nå. Hva gjorde du for å løse problematikken?

P Pappa1986 skrev:
Snakket med den lokale byggevarehandelen i dag og jeg hakket ut i bjelken og la den inn i treverket i stedet. Ingen større forskjell (ifølge deres beregning iallfall)
Takk

J justusandersson skrev:
Forskjellen kan være marginal, men det er prinsipielt feil når det gjelder bærende stolper.
Hva tåler stolpeskoen på den ferdiggjutna plinten for vekt tror du? Jeg vil gjette at den ikke tåler 12 tonn, men det er bare en gjetning.

på andre siden står stolpen "på" syllpapp og betongen, så den fungerer mest som en stabilisator kan jeg tenke meg.

A Avle skrev:
Hva klarer stolpeskoen på den ferdigstøpte plinten for vekt tror du? Jeg skulle gjette at den ikke klarer 12 tonn, men det er bare en gjetning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.