Er i planleggingsstadiet av en ganske omfattende renovasjon/utbygging der vi vil ta ned en vegg for å åpne opp mellom kjøkken og spiserom. Jeg antar at veggen er bærende og da må vi jo opp med en bjelke av noe slag. Hvordan fester man en limtre? Antar at man må ha stolper ned i gulvet eller?

Ingen som vet?

Det er en ganske komplisert prosess som man ikke skal gi seg på om man ikke har nødvendig kunnskap. Det trengs fasthetsberegninger for dette. Ta kontakt med en dokumentert kyndig leverandør og be om et tilbud, er mitt råd.

Skal absolutt ikke gjøre dette selv, det jeg lurer på er bare om man må ha en stolpe ned i gulvet typ, da vi planlegger et kjøkken der veggen (helst) skal bort. Trengs det stolper så kompliserer det jo dette en del og vi må planlegge om litt... Det er snakk om ca 4 meter, et trehus bygget -21 og dette er i underetasjen... Ytterveggen der vi helst slipper at det stolpes er liggende tømmer ca 100 tykt.

Er det tømmer i veggen så tar man opp et passende hull i tømmerveggen og stikker inn limtrebjelken. Da må man ha et opplag i den andre enden hvor man kan legge inn bjelken "fra siden".

Om det er tømmer i huset så er det bedre at limtreet ligger i tømmeret og følger tømmerveggens eventuelle bevegelse, en stolpe beveger seg mye mindre og da beveger skjøten mellom taket og veggen seg.

Det var vel et positivt svar

Protte

petersson79 skrev:
Må det stoles så vil dette ordne det en del og vi må planlegge litt om... Det dreier seg om ca 4 meter, et trehus bygget -21 og dette er på underetasjen... Ytterveggen hvor vi helst unngår at det stoles er liggende tømmer ca 100 tykt.
Hvis åpningen er 4m burde det gå uten stoles, men det hele avhenger av hvordan det ser ut rundt omkring rent styrkemessig. Be om å få en forhåndsbeskjed fra den som skal gjøre jobben så vet du med sikkerhet.

Begynn med å finne ut om veggen ER bærende. I et tømmerhus bør det jo deretter være mulig å legge opp bjelken i stokken, men det skal en snekker lett kunne fortelle.

I vårt 70-tallshus ble det til å legge opp den på hver sin stolpe, alt er siden malt med panelhvit, hvilket ser utmerket ut her, men antagelig litt merkelig i et gammelt tømmerhus. At veggen var bærende var litt usikkert, tegningene er tvetydige, men ettersom midtstolpen klemte fast med en gang vi saget den av fikk vi jo vite at den var bærende. Den bærende pinnen var en vanlig tynn lekt med så mye spiker som mulig i, mens det vi trodde var det som var bærende bare var tykkere for å fylle ut, vi innså når vi fikk bort alt gips at den ikke engang nådde ned til gulvet.

Sånne overraskelser slipper dere jo i alle fall :-)

Raceman skrev:
Om åpningen er 4m burde det gå uten stolpning, men det hele kommer an på hvordan det ser ut rundt omkring rent holdbarhetsmessig. Be om å få et forhåndssvar fra den som skal gjøre jobben så vet du med sikkerhet.
Høres med en gang mye bedre ut. Skal få en snekker til å se på det så snart vi får noen andre tegninger vi venter på. Må man sette bjelken på det stedet hvor veggen står i dag, eller går det an å forskyve den en meter tro? Ville rigget bedre med kjøkkenbyggingen etter min mening...

petersson79 skrev:
Høres med en gang mye bedre ut. Skal ta dit snekker for å sjekke på det så snart vi får noen andre tegninger vi venter på. Må man sette bjelken på stedet der veggen står i dag, eller går det an å forskyve den en meter tro? Det ville passet bedre med kjøkkenbyggingen etter min mening...
Umulig å svare på et slikt spørsmål her i forumet, alt avhenger av hvordan konstruksjonen ser ut i sin helhet.
Du sier at du skal ta dit en snekker? Er du sikker på at han kan gjøre en styrkeberegning? Det pleier å kreve spesiell kompetanse og kunnskap for dette.

Skal begynne med ham uansett, sier han at jeg får ta med noen andre, så får jeg gjøre det. Han er gammel i gamet og vet hva han holder på med. Hvem henvender man seg til for slikt i så fall?

Du vender deg til en bygningsingeniørbyrå / byggkonsulent / byggkonstruktør.
Bransjeorganisasjonen hjelper deg nok med å søke etter de som har spesialkompetanse. Lenke: http://www.bygging.se/
Du kan jo også via Eniro se om det finnes noen i nærheten der du bor.

Mitt hus fra 2008 har en bærende innervegg (omtrent på midten) med en større åpning.

Limtredrageren hviler på 3x95 mm stendere i hver ende.

MEN huset står på en sementplate som er pelet. 2 av pelene står rett under 3x95 stenderne.

Vet ikke hvordan din grunn ser ut, o resten av huset:)

Har kjeller under, med en meter tykke steinvegger. Er et gammelt hus, bygget 1921 så det er skikkelig bygget med skikkelig virke... ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.