Angående stabilitet så er det en vegg i et soverom/stue - ikke en vegg i en stall eller en gymsal der det spilles ball mot veggen. Den skal kunne tåle at man lener seg mot den, og det skal gå å henge opp en hylle - ikke at man løper i full fart og kaster seg inn i den
Videre er det en sandwichkonstruksjon med skrudd OSB og gips på hver side som stiver opp den ordentlig. Selv har jeg en plattform (250 cm) som jeg bruker mellom to bukker å gå på når jeg jobber med huset, og den har en ramme av 45x45 lekter med en kortstokk i midten, en OSB på 11 mm som er skrudd ca c/c 200 mm. Når jeg står midt på den så svikter det litt, men holder uten problemer. Jeg hadde en stund tenkt å sette en OSB på undersiden for bedre holdbarhet/stivhet, men det har ikke vært nødvendig.
Å sette en 45 eller 70 mm lekt er mer for at en 70 mm lekt kanskje ikke vil bøye seg like mye som en 45, men det er et ikke-problem hvis du skrur platene på den ganske raskt etter at du har tatt dem hjem fra trelastlageret (så må man velge litt på hyllen slik at de er rette fra starten av...), og også for å få mer plass mellom for (lyd)isolasjon.
En annen grunn kan jo også være om man har dørkarmer på 120mm og ikke 95 mm.