19.420 lest ·
16 svar
19k lest
16 svar
Innervegg med stålregel - 45 eller 70 mm med OSB og gips?
Har revet en vegg med gamle innebygde garderober. Skal sette opp en hel vegg i det ene rommet og bygge inn en ny garderobe langs hele veggen i det andre rommet ved siden av. Vil ha OSB og gips for å lette opphenging på veggen.
Har tenkt å bruke stålstendere da det virker enklere når man er nybegynner på dette (aldri satt opp en vegg før), men skal jeg bruke 45mm eller 70mm stendere? Blir 45mm stabilt nok hvis man bruker både OSB og gips?
Har tenkt å bruke stålstendere da det virker enklere når man er nybegynner på dette (aldri satt opp en vegg før), men skal jeg bruke 45mm eller 70mm stendere? Blir 45mm stabilt nok hvis man bruker både OSB og gips?
...ærlig talt synes jeg reglar i tre er enklere.
Jeg ville si at alle alternativ fungerer.
På landet bygde vi en vegg å henge kjøkken i av 45mm træreglar med limt osb på reglar og kalleskaviartubs-limt gips på osb. Samt skruer på vanlig vis selvfølgelig. Det blir overraskende stabilt og er nok det stiveste alternativet for 45mm regel.
Jeg ville si at alle alternativ fungerer.
På landet bygde vi en vegg å henge kjøkken i av 45mm træreglar med limt osb på reglar og kalleskaviartubs-limt gips på osb. Samt skruer på vanlig vis selvfølgelig. Det blir overraskende stabilt og er nok det stiveste alternativet for 45mm regel.
Har sett noen videoer og det er klart, alt ser enkelt ut når det er en proff som gjør det. Det som talte for stål for min del er at de er helt rette og veier lite, noe som gjør det enklere for meg å montere det selv uten hjelp og prisen var nesten det samme. Jeg er mer komfortabel med drill enn hammer og jeg har forstått at man helst skal spikre trelekter, eller er det bare gammelskole som sier så?
Tar gjerne imot flere synspunkter og tips.
Tar gjerne imot flere synspunkter og tips.
Jeg ville ha bygget med 45x45 trelekter, OSB + gips på begge sider og skrudd alt. Det kommer til å bli så solid som helst.
Bare sørg for å ikke kjøpe lekter som ser ut som pilbuer så løser det seg. Trelektene er ikke tunge, OSB og gips betydelig tyngre.
Bare sørg for å ikke kjøpe lekter som ser ut som pilbuer så løser det seg. Trelektene er ikke tunge, OSB og gips betydelig tyngre.
Fikk tips om å bruke stålskinne for syll og hammarband og deretter trestendere. Smidig siden jeg kan skru enkelt og stenderne ikke trenger kappes nøyaktig. Det høres ut som en god løsning for meg.
OSB og gips skjøtes ikke på samme sted, check! Takk for det tipset.
Når man sparkler gipsskjøtene senere, skal man ha et bånd først som man teiper opp i skjøten, eller hvordan fungerer det?
OSB og gips skjøtes ikke på samme sted, check! Takk for det tipset.
Når man sparkler gipsskjøtene senere, skal man ha et bånd først som man teiper opp i skjøten, eller hvordan fungerer det?
Støtte på et lite problem når jeg tittet nærmere i dag. Jeg har en trommel for skorsteinen som kommer opp mellom rommene. Tidligere var det veldig svakt treverk rundt og en luftspalte mot trommelen. 45*45 fungerer med en smalere list rundt døren, 45*70 blir for stort.
Blir veggen stabil nok med 45*45 og osb + gips omlapp, eller må jeg finne en annen løsning?
En tanke var å bruke 45*45 kun rundt trommelen, men det blir jo litt mer komplisert.
Blir veggen stabil nok med 45*45 og osb + gips omlapp, eller må jeg finne en annen løsning?
En tanke var å bruke 45*45 kun rundt trommelen, men det blir jo litt mer komplisert.
Angående stabilitet så er det en vegg i et soverom/stue - ikke en vegg i en stall eller en gymsal der det spilles ball mot veggen. Den skal kunne tåle at man lener seg mot den og det skal gå an å henge opp en hylle - ikke at man løper med full fart og kaster seg inn i den 
Så er det jo en sandwichkonstruksjon med skrudd OSB og gips på hver side som stiver den opp ordentlig.
Selv har jeg en plattform (250 cm) som jeg bruker mellom to bukk å gå på når jeg jobber med huset, og den har en ramme av 45x45 lekter med en kortling i midten, en OSB på 11 mm som er skrudd ca c/c 200 mm. Når jeg står midt på den, svikter det litt men holder uten problemer. Hadde en periode tenkt å sette en OSB på undersiden for holdbarhet/stivhet, men det har ikke vært nødvendig.
Å sette en 45 eller 70 mm regel er mer fordi en 70 mm regel kanskje ikke knekker like mye som en 45, men det er et ikke-problem hvis du skrur plater på den relativt raskt etter at du har tatt dem hjem fra trelastbutikken (så må man velge litt på hyllen så de er rette fra starten...) og for å få mer plass mellom for (lyd)isolasjon.
En annen grunn kan jo også være hvis man har dørkarmer på 120 mm og ikke 95 mm.
Så er det jo en sandwichkonstruksjon med skrudd OSB og gips på hver side som stiver den opp ordentlig.
Selv har jeg en plattform (250 cm) som jeg bruker mellom to bukk å gå på når jeg jobber med huset, og den har en ramme av 45x45 lekter med en kortling i midten, en OSB på 11 mm som er skrudd ca c/c 200 mm. Når jeg står midt på den, svikter det litt men holder uten problemer. Hadde en periode tenkt å sette en OSB på undersiden for holdbarhet/stivhet, men det har ikke vært nødvendig.
Å sette en 45 eller 70 mm regel er mer fordi en 70 mm regel kanskje ikke knekker like mye som en 45, men det er et ikke-problem hvis du skrur plater på den relativt raskt etter at du har tatt dem hjem fra trelastbutikken (så må man velge litt på hyllen så de er rette fra starten...) og for å få mer plass mellom for (lyd)isolasjon.
En annen grunn kan jo også være hvis man har dørkarmer på 120 mm og ikke 95 mm.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 300 innlegg
Skal du bygge garderoben av skap eller skinner på vegg? Bygger du med skap så trenger jo ikke veggen å dobles der skapene skal stå..
Skulle kjørt med tre og skrudd, det er superenkelt og lekter i tre veier lite også..
Skulle kjørt med tre og skrudd, det er superenkelt og lekter i tre veier lite også..