122.485 lest ·
61 svar
122k lest
61 svar
innerhjørne på gipsplater
Om man har regler for å sette opp gips så blir det jo litt error om man skjærer bort fasningen på gipsplatene, cc avstanden blir jo feil. Eller skulle man ha tenkt på det allerede før man reglet eller hvordan skal man tenke da?
Eller så begynner du med en tilskåret halvskive, dvs første skiven skjærer du til en cc600 med bortskåret fasning. Kan bli litt mer spill, men ytterst marginalt da det uansett blir skjæringer og behov for biter på andre steder.
Jeg gjør det samme, å snu de store skivene er for mye for meg. Ofte ligger de så fint i bunken, og det er enklest å skyve dem ut over kanten for deretter å skjære av.
Svarer på mitt eget innlegg da jeg i vintermørket tenkte at jeg ytterst sjelden trenger å skjære bort fasningen. Selvfølgelig holder det å begynne med en halvplate (eller den avstanden som er til første regel) da du får en slett plate der du kapper og vender den inn mot hjørnet, og den fasade delen vender du ut mot veggen der du så fortsetter med neste plate.AndersS skrev:
Beklager hvis jeg lurte deg og rotet det til.
Jeg slipper forbi den ene platen inn "bakom" tilstøtende veggs regel, som naturligvis står løs. Regeln skrus i platen, og jeg tar deretter neste plate mot den "inslepte platen". Det blir altså bare en skåret kant i innerhjørnet og et stabilt hjørne. Vanskelig å forklare med ord, men så gjør i alle fall jeg.
Men er det ingen som har gjort forsterkede innerhjørner?? Altså montere først en tynn metallvinkel langs hele hjørnet mellom gulv og tak, deretter på med siste laget gips, skru gjennom metallvinkelen inn i regel. Begge gipsplatene i hjørnet sitter i samme metallvinkel = minimal risiko for sprekker...
Styx skrev:
Jo da, det gjør vi absolutt..Styx skrev:
Når skal platevinkelen monteres? Skal den festes før osb-en, mot de liggende lektene (2*2)?
Jeg har lekt opp hjørnene med to stykk 70 mm* 70 mm. Etter at jeg isolerte og satte dampsperre monterte jeg liggende 45 (2*2). Er det for sent å montere platevinkelen da? Burde jeg ha satt dem før?
Jeg har lekt opp hjørnene med to stykk 70 mm* 70 mm. Etter at jeg isolerte og satte dampsperre monterte jeg liggende 45 (2*2). Er det for sent å montere platevinkelen da? Burde jeg ha satt dem før?
man setter 50 vinkelen direkte på bjelkestammen....altså mot 2"2"bergstrollet skrev:
skru rett gjennom alt.
dette SKAL gjøres i alle vinkler....
mvh
snekker estwing
Sist redigert:
begynn å gipse fra neste regel og skjær den andre mot vegg...Bezt skrev:
mvh
snekker estwing
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
ja, mye å holde styr på og tenke på, jeg har på ytterveggene liggende 45x45 og deretter stående råspont, på innervegger liggende råspont og 70 stående regel, så gips (13mm) innenfor råsponten (17mm) har ikke tenkt på metallvinkel, og har satt opp noen råspontvegger, tenkte sette vinkelen innenfor råsponten (der mulig) så blir det en del hjørner med vinkelen utenpå råsponten den ene siden og innenfor råsponten på den andre siden, og en tredje variant med vinkelen utenpå råsponten (direkte innenfor gipsen altså)
Noen som har noen mening/tips angående dette?
hadde tenkt å male direkte på gipsen deretter, ingen mikrolit eller slik altså...
Noen som har noen mening/tips angående dette?
hadde tenkt å male direkte på gipsen deretter, ingen mikrolit eller slik altså...
