Om man har regler for å sette opp gips så blir det jo litt error om man skjærer bort fasningen på gipsplatene, cc avstanden blir jo feil. Eller skulle man ha tenkt på det allerede før man reglet eller hvordan skal man tenke da?
 
Eller så begynner du med en tilskåret halvskive, dvs første skiven skjærer du til en cc600 med bortskåret fasning. Kan bli litt mer spill, men ytterst marginalt da det uansett blir skjæringer og behov for biter på andre steder.
 
Daniel_N skrev:
Aha. Jeg pleier å skyve ut, bryte ned og så skjære fra undersiden, kniven løper liksom automatisk riktig med vinkelen der man har knekt.
Så gjør nok de fleste;)
 
shelby67 skrev:
Så gjør nok de fleste;)
Så er det sikkert, det var et svar til mathias som gjør på en annen måte.
 
  • Liker
mickemagnusson
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Så er det sikkert, det var et svar til Mathias som gjør på en annen måte
Alle måter er bra unntatt de dårlige! Jeg er ikke spesielt konsekvent i min metode og gjør på begge måtene, dette var dog forklaringen til at jeg skrev som jeg gjorde tidligere.
 
Jeg gjør det samme, å snu de store skivene er for mye for meg. Ofte ligger de så fint i bunken, og det er enklest å skyve dem ut over kanten for deretter å skjære av.
 
AndersS skrev:
Eller så begynner du med en tilskåret halvplate, dvs første platen skjærer du til en cc600 med bortskjært fasning. Kan bli litt mer svinn, men ytterst marginalt da det uansett blir skjæringer og behov for biter på andre steder.
Svarer på mitt eget innlegg da jeg i vintermørket tenkte at jeg ytterst sjelden trenger å skjære bort fasningen. Selvfølgelig holder det å begynne med en halvplate (eller den avstanden som er til første regel) da du får en slett plate der du kapper og vender den inn mot hjørnet, og den fasade delen vender du ut mot veggen der du så fortsetter med neste plate.
Beklager hvis jeg lurte deg og rotet det til.
 
Forstod at de mente så uansett. Når jeg har satt gips så har fasningen vært igjen i hjørnet, litt klur å sparkle men det går. Skal prøve å ha en rett plate neste gang jeg gips, burde være lettere.
 
Jeg slipper forbi den ene platen inn "bakom" tilstøtende veggs regel, som naturligvis står løs. Regeln skrus i platen, og jeg tar deretter neste plate mot den "inslepte platen". Det blir altså bare en skåret kant i innerhjørnet og et stabilt hjørne. Vanskelig å forklare med ord, men så gjør i alle fall jeg.
 
Men er det ingen som har gjort forsterkede innerhjørner?? Altså montere først en tynn metallvinkel langs hele hjørnet mellom gulv og tak, deretter på med siste laget gips, skru gjennom metallvinkelen inn i regel. Begge gipsplatene i hjørnet sitter i samme metallvinkel = minimal risiko for sprekker...
 
Styx skrev:
Men på den andre siden setter vi også alltid en LP50 (glatt platevinkel) bak OSB/plyfa/gips i innerhjørnene for at det ikke skal bevege seg noe der, kanskje er det derfor det fungerer så bra med skårne hjørner for oss.
Styx skrev:
Det første huset jeg gjorde slik bygde jeg for 9 år siden, og der bor søsteren min i dag - ingen sprukne hjørner noe sted.. MEN - da hadde vi også LP50 bak - vet ikke om ACME gjør det slik eller ikke men hjørnene blir veldig stive..
Jo da, det gjør vi absolutt..
 
  • Liker
Pettert
  • Laddar…
Når skal platevinkelen monteres? Skal den festes før osb-en, mot de liggende lektene (2*2)?

Jeg har lekt opp hjørnene med to stykk 70 mm* 70 mm. Etter at jeg isolerte og satte dampsperre monterte jeg liggende 45 (2*2). Er det for sent å montere platevinkelen da? Burde jeg ha satt dem før?
 
bergstrollet skrev:
Når skal platevinkelen monteres? Skal den festes før osb:n, mot de liggende bjelkene (2*2)?.

Jeg har bjelket opp hjørnene med to stykker 70 mm* 70 mm. Etter at jeg isolerte og satte dampsperre monterte jeg liggende 45:a (2*2). Er det for sent å montere platevinkelen da? Burde jeg ha satt dem før?
man setter 50 vinkelen direkte på bjelkestammen....altså mot 2"2"
skru rett gjennom alt.
dette SKAL gjøres i alle vinkler....

mvh
snekker estwing
 
Sist redigert:
Bezt skrev:
Om man har reglar for å sette opp gips så blir det jo litt error om man skjærer bort fasningen på gipsskivene, cc avstanden blir jo feil. Eller skulle man ha tenkt på det allerede før man har reglet eller hvordan skal man tenke da?
begynn å gipse fra neste regel og skjær den andre mot vegg...
mvh
snekker estwing
 
Snailman
ja, mye å holde styr på og tenke på, jeg har på ytterveggene liggende 45x45 og deretter stående råspont, på innervegger liggende råspont og 70 stående regel, så gips (13mm) innenfor råsponten (17mm) har ikke tenkt på metallvinkel, og har satt opp noen råspontvegger, tenkte sette vinkelen innenfor råsponten (der mulig) så blir det en del hjørner med vinkelen utenpå råsponten den ene siden og innenfor råsponten på den andre siden, og en tredje variant med vinkelen utenpå råsponten (direkte innenfor gipsen altså)

Noen som har noen mening/tips angående dette?

hadde tenkt å male direkte på gipsen deretter, ingen mikrolit eller slik altså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.