122.479 lest ·
61 svar
122k lest
61 svar
innerhjørne på gipsplater
Først gipser du - så drar du i latexen i forbindelse med sparkling/maling..
Hjørnene skal være så stumme mot hverandre som mulig.
Akkurat slik som du skriver i første avsnitt, er slik vi alltid gjør.
Det første huset jeg gjorde slik i, bygde jeg for 9 år siden, og der bor min søster i dag - ingen sprukne hjørner noe sted.. MEN - da hadde vi også LP50 bak - vet ikke om ACME gjør så eller ei men hjørnene blir tverrstumme..
Hjørnejern kjøper du i nærmeste byggevarehandel som selger gips.!
Hjørnene skal være så stumme mot hverandre som mulig.
Akkurat slik som du skriver i første avsnitt, er slik vi alltid gjør.
Det første huset jeg gjorde slik i, bygde jeg for 9 år siden, og der bor min søster i dag - ingen sprukne hjørner noe sted.. MEN - da hadde vi også LP50 bak - vet ikke om ACME gjør så eller ei men hjørnene blir tverrstumme..
Hjørnejern kjøper du i nærmeste byggevarehandel som selger gips.!
Kjør med latex. Etter snart ti år som maler har jeg aldri sett noe annet. Støt bare mot platene i hjørnet. Lateksen skjuler om du får platene litt ujevnt på plass. Ikke glem å skjære gipsen i hjørnene bare.
hvordan mener du med å skjære gipsen i hjørnene?
altså skjære av fasningen så den blir rett?
da skal jeg kjøpe disse platehjørnene og bruke latex.
stort takk for alle råd.
forresten. har dere noe tips om hvordan man skjærer av gipsplatene?
antar at bordsirkelsagen er litt vel
altså skjære av fasningen så den blir rett?
da skal jeg kjøpe disse platehjørnene og bruke latex.
stort takk for alle råd.
forresten. har dere noe tips om hvordan man skjærer av gipsplatene?
antar at bordsirkelsagen er litt vel
Med en Talmeter måler og risser man samtidig. Veldig praktisk. Jo mindre biter man har, desto mer tid sparer man. Når man har risset, snur man platen og knekker den. Avslutt med å skjære av papiret som fortsatt er helt.jens.nilsson@live.se skrev:
Ellers bruker man jo en slags linjal og en vanlig kniv. Finnes vel også kniver spesielt laget for formålet, men mer praktisk enn en Talmeter kan det jo neppe bli.
Hold bare øye med hvor stenderne er så du kan trekke dit platen. Har du OSB eller lignende bak, trenger du ikke å ta hensyn til det.Styx skrev:
Jeg har alltid kjørt med latexfuging i innerhjørnene, og det blir veldig bra. Mitt tips er å sparkle og slipe først (sparkle bredt). Ser man når riktige malere er ferdige, ser en veldig lite gips etter deres sparkling. Sjekk gjerne med litt lys. Slip gjerne av med en såkalt giraff.
Dra latex først, og hvis den fortsatt er våt når du skal sparkle, vil det feste seg på sparkelen, noe som du vil irritere deg over.
For mindre biter fungerer tommestokken og en kniv bra. For store tar man den lange passen og kniven. Forsøke å gjøre det på noe bord eller lignende så du ikke gjør det direkte på bakken. Når du har "ristet" kan du bare flytte platenes ristning over kanten så bøyer platen seg (vær med og hold i). Man skjærer altså ikke av den helt. Deretter skjærer du av papiret på baksiden midt i. Et skarpt blad er å foretrekke.MathiasS skrev:Med en Talmeter måler og ritsar man samtidig. Veldig smidig. Jo mindre biter man har desto mer tid sparer man. Når man har ritsat vender man på platen og knekker den. Avslutt med å skjære av papiret som fortsatt er helt.
Ellers bruker man jo noen type linjal og en vanlig kniv. Finnes vel også kniver spesielt beregnet for formålet, men smidigere enn en Talmeter kan det jo knapt bli.
OldSchool
Tommestokk, kniv og langpass er som kobberrør. Det hører til 1900tallet.zupermac skrev:For mindre biter fungerer tommestokk og en kniv bra. For store tar man det lange passet og kniven. Forsøk å gjøre det på et bord eller lignende så du ikke gjør det direkte på bakken. Når du har "ristet" kan du bare flytte ut skivens risning over kanten så bøyer skiven seg (vær med og hold i). Man skjærer altså ikke av den helt. Deretter skjærer du av papiret på baksiden midt i. Et skarpt blad er å foretrekke.
OldSchool
[bild]
En side sier mer enn tusen ord. Det finnes ikke noe bedre enn å beskrive noe med et bilde.
Sparkling
Monter sparkelremsene riktig
Nå er ikke jeg noen maler, men jeg pleier å drikke kaffe og se på dem iblant
.
Når det gjelder papirremsa eller den der andre glassfiberremsa, så virker det ikke som det spiller så stor rolle hvilken man bruker. Ved nybygg kan papirremsa være å foretrekke siden den er litt sterkere (draget) i alle ledd og det kan være behov for det i nybygg. Er det sånn at man setter opp litt gips på en allerede eksisterende vegg (stabil) kan man bruke den andre. Den er dessuten selvklebende og litt lettere å håndtere. Malerne bruker nesten utelukkende papirremsa, så klart.
Sparkling
Monter sparkelremsene riktig
Nå er ikke jeg noen maler, men jeg pleier å drikke kaffe og se på dem iblant
Når det gjelder papirremsa eller den der andre glassfiberremsa, så virker det ikke som det spiller så stor rolle hvilken man bruker. Ved nybygg kan papirremsa være å foretrekke siden den er litt sterkere (draget) i alle ledd og det kan være behov for det i nybygg. Er det sånn at man setter opp litt gips på en allerede eksisterende vegg (stabil) kan man bruke den andre. Den er dessuten selvklebende og litt lettere å håndtere. Malerne bruker nesten utelukkende papirremsa, så klart.
Sist redigert:
Fungerer fortsatt.MathiasS skrev:
Samme kniv går til takpappen også, men da må jeg bytte blad litt oftere.
Akkurat, man skjærer seg selv bare. Dessuten holder denne modellen bedre enn de der plastgreiene. Det finnes også luksusutgaver, men jeg har vanskelig for å rettferdiggjøre prisen.akhagen skrev:
Ja det er klart det gjør, det er vel det normale kanskje. Jeg pleier imidlertid å snu den først, mens den sitter sammen og dermed er lettere å håndtere, for så å knekke den "oppover" i stedet. Da ligger den klar for å bli sprættet med kniven, og jeg trenger ikke å snu platen når den er knekt og vinglete å håndtere.Daniel_N skrev:
Aha. Jeg pleier å skyve ut, knekke ned og så skjære fra undersiden, kniven løper liksom automatisk rett i og med vinkelen der man har knekt.MathiasS skrev:Ja det er klart det gjør, det er vel det normale kanskje. Jeg pleier dog å vende på den først, mens den sitter sammen og dermed er lettere å håndtere, for deretter å knekke den "oppover" i stedet. Da ligger den klar for å bli skåret med kniven og jeg trenger ikke å vende på platen når den er knekt og vinglete å håndtere.
