Først gipser du - så drar du i latexen i forbindelse med sparkling/maling..
Hjørnene skal være så stumme mot hverandre som mulig.
Akkurat slik som du skriver i første avsnitt, er slik vi alltid gjør.

Det første huset jeg gjorde slik i, bygde jeg for 9 år siden, og der bor min søster i dag - ingen sprukne hjørner noe sted.. MEN - da hadde vi også LP50 bak - vet ikke om ACME gjør så eller ei men hjørnene blir tverrstumme..

Hjørnejern kjøper du i nærmeste byggevarehandel som selger gips.!
 
Kjør med latex. Etter snart ti år som maler har jeg aldri sett noe annet. Støt bare mot platene i hjørnet. Lateksen skjuler om du får platene litt ujevnt på plass. Ikke glem å skjære gipsen i hjørnene bare.
 
  • Liker
Bossebus6141
  • Laddar…
hvordan mener du med å skjære gipsen i hjørnene?
altså skjære av fasningen så den blir rett?

da skal jeg kjøpe disse platehjørnene og bruke latex.
stort takk for alle råd.

forresten. har dere noe tips om hvordan man skjærer av gipsplatene?
antar at bordsirkelsagen er litt vel :)
 
Skjære gipsen = skårne kanter - altså fasningen skal vekk.
Enten skjærer du med gipskniven eller med en spesiell kantskjærer (men det er kanskje litt overkill hvis du ikke skal gipse mye.)
 
jens.nilsson@live.se skrev:
forresten. har dere noe tips om hvordan man skjærer av gipsplatene?
antar at bordsirkelsagen er litt vel :)
Med en Talmeter måler og risser man samtidig. Veldig praktisk. Jo mindre biter man har, desto mer tid sparer man. Når man har risset, snur man platen og knekker den. Avslutt med å skjære av papiret som fortsatt er helt.

Ellers bruker man jo en slags linjal og en vanlig kniv. Finnes vel også kniver spesielt laget for formålet, men mer praktisk enn en Talmeter kan det jo neppe bli.
 
Styx skrev:
Skjære gipsen = skårne kanter - altså fasningen skal vekk.
Enten skjærer du med gipskniven eller med en spesial kantskjærer (men det er kanskje litt overkill hvis du ikke skal gipse mye.)
Hold bare øye med hvor stenderne er så du kan trekke dit platen. Har du OSB eller lignende bak, trenger du ikke å ta hensyn til det. :D

Jeg har alltid kjørt med latexfuging i innerhjørnene, og det blir veldig bra. Mitt tips er å sparkle og slipe først (sparkle bredt). Ser man når riktige malere er ferdige, ser en veldig lite gips etter deres sparkling. Sjekk gjerne med litt lys. Slip gjerne av med en såkalt giraff.
anw_ws702vea_1.jpg

Dra latex først, og hvis den fortsatt er våt når du skal sparkle, vil det feste seg på sparkelen, noe som du vil irritere deg over. ;)
 
MathiasS skrev:
Med en Talmeter måler og ritsar man samtidig. Veldig smidig. Jo mindre biter man har desto mer tid sparer man. Når man har ritsat vender man på platen og knekker den. Avslutt med å skjære av papiret som fortsatt er helt.

Ellers bruker man jo noen type linjal og en vanlig kniv. Finnes vel også kniver spesielt beregnet for formålet, men smidigere enn en Talmeter kan det jo knapt bli.
For mindre biter fungerer tommestokken og en kniv bra. For store tar man den lange passen og kniven. Forsøke å gjøre det på noe bord eller lignende så du ikke gjør det direkte på bakken. Når du har "ristet" kan du bare flytte platenes ristning over kanten så bøyer platen seg (vær med og hold i). Man skjærer altså ikke av den helt. Deretter skjærer du av papiret på baksiden midt i. Et skarpt blad er å foretrekke.

OldSchool
180px-Aaknife2.jpg
 
Jeg må holde med zupermac, et skarpt blad og blikkenslagerkniv. Kast ut Clas O:s "4 kniver for tretti spenn" ut gjennom vinduet.
 
zupermac skrev:
For mindre biter fungerer tommestokk og en kniv bra. For store tar man det lange passet og kniven. Forsøk å gjøre det på et bord eller lignende så du ikke gjør det direkte på bakken. Når du har "ristet" kan du bare flytte ut skivens risning over kanten så bøyer skiven seg (vær med og hold i). Man skjærer altså ikke av den helt. Deretter skjærer du av papiret på baksiden midt i. Et skarpt blad er å foretrekke.

OldSchool
[bild]
Tommestokk, kniv og langpass er som kobberrør. Det hører til 1900tallet.

;)
 
Det finnes en bra måte å kutte gipsplater på, det er å bruke en for eksempel gyproc kantskjærer, skjærer begge sider på en gang dvs perfekte kutt hver gang!
 
En side sier mer enn tusen ord. Det finnes ikke noe bedre enn å beskrive noe med et bilde.
Sparkling
Monter sparkelremsene riktig

Nå er ikke jeg noen maler, men jeg pleier å drikke kaffe og se på dem iblant ;).

Når det gjelder papirremsa eller den der andre glassfiberremsa, så virker det ikke som det spiller så stor rolle hvilken man bruker. Ved nybygg kan papirremsa være å foretrekke siden den er litt sterkere (draget) i alle ledd og det kan være behov for det i nybygg. Er det sånn at man setter opp litt gips på en allerede eksisterende vegg (stabil) kan man bruke den andre. Den er dessuten selvklebende og litt lettere å håndtere. Malerne bruker nesten utelukkende papirremsa, så klart. :D
 
Sist redigert:
MathiasS skrev:
Tumstock, kniv og langpass er som kopperrør. Det hører til 1900tallet. ;)
Fungerer fortsatt. ;)
Samme kniv går til takpappen også, men da må jeg bytte blad litt oftere.

akhagen skrev:
Ja må holde med zupermac, et skarpt blad og blikkenslagerkniv. Kast ut Clas O:s "4 kniver for tretti spenn" gjennombfönstret.
Akkurat, man skjærer seg selv bare. Dessuten holder denne modellen bedre enn de der plastgreiene. Det finnes også luksusutgaver, men jeg har vanskelig for å rettferdiggjøre prisen.
 
MathiasS skrev:
Med en Talmeter måler og riter man samtidig. Veldig praktisk. Jo mindre biter man har, desto mer tid sparer man. Når man har ritet, snur man på platen og knekker den.
Hvordan da snu platen? At man bare skyver den ut over kanten og knekker rett ned fungerer vel?
 
Daniel_N skrev:
Hvordan da vende platen? Å bare skyve den ut over kanten og knekke rett ned funker vel?
Ja det er klart det gjør, det er vel det normale kanskje. Jeg pleier imidlertid å snu den først, mens den sitter sammen og dermed er lettere å håndtere, for så å knekke den "oppover" i stedet. Da ligger den klar for å bli sprættet med kniven, og jeg trenger ikke å snu platen når den er knekt og vinglete å håndtere.
 
MathiasS skrev:
Ja det er klart det gjør, det er vel det normale kanskje. Jeg pleier dog å vende på den først, mens den sitter sammen og dermed er lettere å håndtere, for deretter å knekke den "oppover" i stedet. Da ligger den klar for å bli skåret med kniven og jeg trenger ikke å vende på platen når den er knekt og vinglete å håndtere.
Aha. Jeg pleier å skyve ut, knekke ned og så skjære fra undersiden, kniven løper liksom automatisk rett i og med vinkelen der man har knekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.