jeg skal sette opp gips på veggene og har ikke gjort det før.
jeg har kjøpt vanlige 13 mm gipsplater med fasade kanter.
i de fire innerhjørnene som blir i et vanlig firkantet rom. hvordan gjør dere der?
antar at jeg ikke kan ha en faset kant inn i et hjørne for det blir vanskelig å sparkle.

jeg har også bue mellom to rom og der blir det noen ytterkanter i buen også. hvordan gjør man der?
vil ha hjørnebeskyttelse der men vil jo selvfølgelig ikke at det skal synes noen konturer på at det sitter der.

skal for øvrig male direkte på gips platene så det må jo være perfekt.
 
Skjær skivene innover mot innerhjørnene så blir maleren glad (eller du selv når du skal sparkle der)..
På ytterhjørnene setter du spesielle hjørneprofiler, hjørnene blir rette og harde og profilene sparkler du inn så de ikke synes.!
 
sett opp platene hvordan du vil
lim på en papiremsa
sparkle
grunning
mykfog langs hele hjørnet
sluttfarge

Bue vet jeg ikke helt hvordan man gjør best. Hvis ikke metallprofil så antagelig papiremsa der også, som man snitter så den kan bøye seg.
 
takk for svar.
så hva jeg forstår skal jeg prøve å ikke avslutte med fasade kanter noe sted?
innvendige hjørner som utvendige hjørner? er det riktig.

så hvis jeg avslutter innvendige hjørner med rett kant mot hverandre, skal jeg da sette papirremse der også?
da vil den vel vises uansett hvor mye jeg sparkler for det vil bule litt ut der.
 
Vi pleier å sette skårne kanter mot hverandre i innerhjørnene, deretter sparkler du bare skruehodene og legger en latexfuge inne i hjørnet.
Riktig eller feil vet jeg ikke, men det er slik vi alltid gjør det, og det blir knall.
 
Jeg vil også anbefale to skårne kanter i hjørnene som du faser litt, deretter latexfug. Papirremse i hjørnene skaper bare mer ekstra arbeid siden det blir en del sparkling og sliping før det blir bra.
 
Et tips kan være å begynne å gipsa midt på veggen og sette den platen i lod, da har man noe å måle mot og det pleier å bli tett og fint.
 
Styx skrev:
Vi pleier å sette skårne kanter mot hverandre i innerhjørnene, deretter sparkler du bare skruehodene og legger en latexfuge inne i hjørnet..
Rett eller galt vet jeg ikke, men slik gjør vi alltid og det blir knall.
Spørsmålet er hvor lenge det er "knall".

Det er ALDRI feil med en papirremse i en skjøt.
 
  • Liker
mk22_72 og 2 andre
  • Laddar…
Faktum er at jeg synes du tar feil. En papirremsa eller glassfiberremsa ser forferdelig ut om den sprekker i et hjørne. Det gjør ikke en latexfuge.

MathiasS skrev:
sett opp platene hvordan du vil
Nei, platene skal skjæres i hjørnene. Ellers må man sparkle alle innerhjørner, og det er kjedelig, så må man sparkle alle innerhjørner igjen, og det er kjedelig, for da må man slipe, og det er også kjedelig, etter disse unødvendige trinnene skal man endelig legge en latex. Tre(!) behandlinger unødvendig, i ett hjørne! I et helt hus blir det mange hjørner å sparkle.
 
  • Liker
AndreasNybörjare og 2 andre
  • Laddar…
Ok.

Jeg er en glad amatør som har lyttet til en anerkjent dyktig maler. Han sa: Papirstrimmel overalt, også i hjørnene.

Dette har fungert veldig bra i mitt gamle trehus så det er neppe helt galt. Ingen sprekk noe sted.

Hver og en gjør selvfølgelig som de vil.
 
  • Liker
Caroline_lu
  • Laddar…
Hvis man nå føler at man virkelig vil bruke pappstrimler i hjørnene, synes jeg man skal bruke uskjærte gipsplater altså med forsenkningen i behold, siden det ellers er lett at strimmelen vises selv etter sliping/sparkling.
 
Jo, i et gammelt trehus funker det nok bra, men jeg fikk for meg at ts holdt på å bygge nytt, noe han ikke gjorde. I nybygg gjør man i prinsippet aldri så.
 
  • Liker
Ali83 og 1 annen
  • Laddar…
Kikket på Norgips hjemmeside akkurat og der anbefales det at man setter pappremse i innerhjørnene, som foreslått av andre i tråden..

Litt rart, for malerne vi bruker (litt forskjellige) er fornøyd og glad med at vi skjærer hjørnene siden de slipper å sparkle så mye.. Jeg har dessuten gjort tre hus til meg selv med den metoden og har ingen sprekker.

Men på den annen side setter vi også alltid en LP50 (glatt metallvinkel) bak OSB/plyfa/gips i innerhjørnene for at det ikke skal bevege seg der, kanskje er det derfor det fungerer så bra med skårne hjørner for oss.
 
  • Liker
Anders Stigsson1 og 1 annen
  • Laddar…
P
Verken jeg selv eller noen jeg jobber sammen med setter noe annet enn latexfug i innerhjørnene.
På ytterhjørner beholdes den fasete kanten siden plateytterhjørnet har en forhøyning som kompenserer for platens fasning -sparkelen mellom ytterhjørnet og gipsens tykke del gir en plan overflate.
 
  • Liker
Solskensbyggare
  • Laddar…
ok. virker å være svært delte meninger om dette. heller mot at jeg gjør som ACME skriver. skårne innerhjørner med latexfuge samt fasade ytterhjørner med plåtvinkel.

men da har jeg et spørsmål: skal man sette innerhjørnene tett til hverandre og spraye latex før man fører dem sammen så man får litt innimellom, eller skal man la det være en fuge til dette (hvor bred isåfall)?

jeg er litt i villrede. har lest på flere andre tråder der det ser ut til at de fleste sier at papirremse er best, og at om man tapetserer over latex så vil det sprekke og bli boblete. er dette sant? finnes det kanskje noen som kan dele erfaringer om at latexfuge har holdt i antall år. ACME, du ser ut til å ha gjort det mange ganger. hvor mange år har det holdt for deg?

vi skal nemlig male de fleste veggene, men også ha fondtapet på to av dem.

hvor kan man forresten kjøpe slike plåthjørner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.