MathiasS MathiasS skrev:
Du henger helt enkelt ikke med utviklingen. Bransjen har siden mange år - veldig mange år - bestemt at bransjestandarden, Hus-AMA osv. anviser at papirremse skal brukes i stedet for glassfiberremse. Det gjør man fordi papirremsen har fordeler i forhold til vevremsen. Alle utenom AG A (og du kanskje) er enige om det, og man er også enige om fordelene med remsen.

Om du deretter velger å lime remsen eller sparkle inn den velger du selv. Bransjestandarden gir deg begge alternativene. Siden det ikke alltid er enkelt å sparkle inn remsen, pleier jeg å foreslå at man limer remsen med vevlim - det klarer alle, og det er veldig vanskelig å mislykkes. For noen år siden anviste bransjereglene at man skulle lime spesielt utsatte skjøter, men det har forsvunnet de senere årene - nå ser det ut til at man har gjort disse alternativene likeverdige - eventuelt i forbindelse med at man bruker mer enn en type sparkel når man sparkler inn remsen (har ikke oversikt over den detaljen siden jeg limer). Yrkesfolkene velger å sparkle inn remsen fordi det går mye raskere når man kan det, ikke fordi det er bedre.
Skjøtesparkel J skal brukes om man bare sparkler uten å lime. Ikke fordi jeg synes det spiller så mye rolle, men så er det.

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du henger helt enkelt ikke med utviklingen. Bransjen har siden mange år - veldig mange år - bestemt at bransjestandarden, Hus-AMA osv anviser at papirremse skal brukes i stedet for glassfiberremse. Det gjør man fordi papirremsen har fordeler sammenlignet med vevremse. Alle unntatt AG A (og du kanskje) er enige om det og man er også enige om fordelene med remsen.

Om du deretter velger å lime remsen eller sparkle den velger du selv. Bransjestandarden gir deg begge alternativene. Siden det ikke alltid er enkelt å sparkle inn remsen, pleier jeg å foreslå at man limer remsen med vevlim - det klarer alle og det er veldig vanskelig å mislykkes. For noen år siden anviste bransjeregler at man skulle lime spesielt utsatte skjøter, men det har forsvunnet de siste årene - nå synes det som om man har gjort disse alternativene likeverdige - hengende sammen med at man bruker mer enn ett slags sparkel når man sparkler inn remsen (har ikke oversikt over den detaljen siden jeg limer). Yrkesfolk velger å sparkle inn remsen fordi det går mye raskere når man kan det, ikke fordi det er bedre.
Så kanskje det er, høres bare så amatørmessig ut. Amatører har fikset det med glassfiber remse eller papirremse uten lim hittil så hørtes bare som et unødvendig moment ut.

Til alle som foretrekker papp, hvorfor bruker man mikrolit på veggene og ikke papp når man vil hindre sprekkdannelse? Hvis du skal renovere et tak malt med limfarge. Kjøper du papp og setter opp eller "mikrolit"? Jeg tror at papp har blitt en standard fordi det går raskere, men jeg tror faktisk at mikrolitremser er bedre. PS Jeg er amatør. :). DS

JanneJanne123
Hvorfor er det papp på gipsplaten og ikke mikrolit?

• Haha
  • Liker
-MH- og 1 annen
  • Laddar…
JanneJanne123
T TheGame skrev:
Så kanskje det er, høres bare så amatørmessig ut. Amatører har fikset det med glassfiberremse eller papirrems uten lim hittil, så det hørtes bare ut som et unødvendig moment.
Hva spiller det for rolle om det høres «amatørmessig» ut? Er vel det samme med hjelpemidler som flisekryss som proffene ikke bruker, men som hjelper vanlig folk å få bra resultat. Føles bare tåpelig og nedsettende å kalle det amatørmessig, og det viktige er vel at folk får til bra resultat.

• Liker
ptlf
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hva spiller det for rolle om det høres "amatørmessig" ut? Det er vel det samme med hjelpemidler som fliskryss som proffene ikke bruker, men som hjelper vanlige folk å få et bra resultat. Føles bare latterlig og nedsettende å kalle det amatørmessig, og det viktige er vel at folk får til bra resultater.
Men hvorfor høres det ut som at det er så viktig hvilket lim man bruker?
Burde jo funke med hva som helst så lenge det sitter? Som sagt meningen er jo å bruke sparkel ikke lim 🤷‍♂️

Jeg mener at det høres "overarbeidet" ut, noe som en dårlig amatør har funnet på.
Gjør det ikke vanskeligere enn nødvendig, bruk det som finnes.
Som sagt har jeg brukt begge metoder og resultatet er det samme.
Men men kanskje som jeg sa "no nytt"

JanneJanne123
Fordi det ikke er ukomplisert å få limmet sparkel til å feste bra, men limmet vegglim ikke går an å mislykkes med. Vil du kjøre med sparkel er det helt greit for meg, men etter min fadese tar jeg ikke sjansen på sparkel uten kjører med lim.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
For det er ikke ukomplisert å få limet sparkel til å feste godt, men limet vevlime går ikke an å mislykkes med. Vil du kjøre med sparkel er det helt greit for meg, men etter min fadese sjanser jeg ikke på sparkel uten kjører med lim.
Burde jo så fall funke like bra med hvilket som helst lim eller til og med teipe 😅

JanneJanne123
så lenge limet tåler å bli vått kan du lime med hva du vil, ja.

Det fungerer også med vanlig tapetklister. Det har fungert for meg i alle fall. Om det sparkles inn kommer det jo ikke til å sitte fast når det sparkles over.

T TheGame skrev:
Men hvorfor høres det ut som at det er så viktig hvilken lim man bruker?
Burde jo funke med hva som helst bare den sitter? Som sagt meningen er jo å bruke sparkel ikke lim 🤷‍♂️

Jeg mener at det høres "overarbeidet" ut noe som en dårlig amatør har funnet på.
Gjør det ikke vanskelig unødvendig bruk det som finnes.
Som sagt jeg har kjørt begge metodene og resultatet er det samme.
Men men kanskje som jeg sa "no nytt"
"Det funker med hva som helst bare det sitter"..........så hva sier magefølelsen din. Kan man ta akkurat hvilken lim som helst og det kommer til å sitte som fjell, eller vil enkelte limtyper være bedre enn andre?

YBG (noter, all denne info kommer fra bransjedokumentasjonen, ikke fra noen amatør) foreskriver vevlim med viss tørrstoff og det gjør man for at man skal slippe problemer når man sparkler, maler og tapetserer på dette. Er dette virkelig så oppsiktsvekkende?

I mine ører høres det mer amatørmessig ut å tro at "det går bra med hva som helst" eller å påstå at glassfiberremse er bedre enn papir - da har man jo ikke tenkt i det hele tatt - eller engang lest instruksjonsboken.

D Daniel 109 skrev:
Det fungerer også med vanlig tapetklister. Det har fungert for meg i alle fall. Om det sparkles inn, kommer det jo ikke til å sitte fast når det sparkles over.
Vævlim er vanlig tapetklister, men anbefalingen er jo å bruke en type som tåler mer fukt. Tidligere snakket man om tapetklister/vævlim for våtrom, nå har man spesifisert en tørrstoffprosent i stedet. Hva som helst fungerer jo bra inntil det ikke gjør det.

En boks med problemfritt lim koster rundt en hundrelapp, så sammenlignet med å måtte gjøre om sparkling, sliping og maling forstår jeg ikke hvorfor man ikke skulle ta det man vet helt sikkert kommer til å fungere i alle tilfeller.

• Liker
JanneJanne123
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
"Det funker med hva som helst bare det sitter"..........så hva sier magefølelsen din? Kan man bruke hvilket som helst lim og det vil sitte som fjell, eller vil noen limtyper være bedre enn andre?

YBG (merk, all denne infoen kommer fra bransjedokumentasjonen, ikke fra noen amatør) foreskriver vevlim med viss tørrstoffinnhold, og det gjør man for å unngå problemer når man sparkler, maler og tapetserer på dette. Er dette virkelig så oppsiktsvekkende?

I mine ører høres det mer amatørmessig ut å tro at "det går bra med hva som helst" eller å påstå at glassfiberremse er bedre enn papir - da har man jo ikke tenkt i det hele tatt - eller engang lest instruksjonsboken.
Ja hvorfor jeg lurer, er jo at normalt bruker man jo ikke noe lim i det hele tatt. Så hva sitter som fjell? 😂
Tror du misforstår, jeg sier ikke at noe er bedre enn det andre. Men mange gjør en amatørmessig vurdering at vev ikke funker og at man skal lime papirremse. Hvis papirremse ikke limes i normale tilfeller, hvorfor er limvalget viktig? 🤪

T TheGame skrev:
Ja hvorfor jeg lurer er jo at normalt bruker man ikke lim i det hele tatt. Så hva sitter som berget?
Jo man bruker normalt lim til pappremse, eller så sparkler man inn den med sparkel beregnet for det. Begge varianter er "normalt".

Det proffene anbefaler om du skal lime, som sitter som berget, er et vevlim med tørrstoffinnhold over 20%. Høyere tørrstoffinnhold gir bedre heft og bedre motstandsdyktighet mot vann.
T TheGame skrev:
Men mange gjør noen amatørmessig vurdering at vev ikke fungerer og at man skal lime pappremsen.
Mange? Hele bransjen som jobber med overflatebehandling av gips sier unisont at det er pappremse som skal brukes og at den kan sparkles inn eller limes.

Det er påstanden at glassfiberremse er like bra som pappremse som er avvikende og amatørmessig.

T TheGame skrev:
Om pappremsen ikke limes i normale tilfeller, hvorfor er limvalget viktig?
Pappremsen limes i normale tilfeller. Eller sparkles inn. Du velger selv.

Om du velger å lime og bruker feil lim risikerer remsen å løsne fra gipsen når du maler eller sparkler, og da får du bobler der det har sluppet og deretter sprekker det.

Som du ser her repeteres bare de samme enkle fakta hele tiden, vanskelig å gjøre annet når ditt resonnement mangler logikk? Du ser ut til å ha fastnet i noen misforståelse hvor limt pappremse er noe uvanlig amatørpåfunn – er det ikke bare å lese hvordan man skal gjøre og akseptere det?

• Liker
Stefan N og 1 annen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jo man bruker normalt lim til papirremsa, eller så sparkler man inn den med sparkel som er beregnet for det. Begge varianter er "normalt".

Det proffene anbefaler hvis du skal lime, for at det skal sitte som fjell, er et vevlim med tørrstoffinnhold over 20%. Høyere tørrstoffinnhold gir bedre vedheftning og bedre motstandskraft mot vann.

Mange? Hele bransjen som jobber med overflatebehandling av gips sier unisont at det er papirremsa som skal brukes og at den kan sparkles inn eller limes.

Det er påstanden at glassfiberremsa er like bra som papirremsa som er avvikende og amatørmessig.

Papirremsa limes normalt sett. Eller sparkles inn. Du velger selv.

Hvis du velger å lime og bruker feil lim, risikerer du at remsa løsner fra gipset når du maler eller sparkler, og da får du bobler der det har sluppet, og så sprekker det.

Som du ser her, repeteres bare de samme enkle fakta hele tiden, vanskelig å gjøre annet når resonnementet ditt mangler logikk? Du virker å ha satt deg fast i en eller annen misforståelse om at limet papirremsa er noe uvanlig amatørpåfunn - er det ikke bare å lese hvordan man skal gjøre det og akseptere det?
Jeg har ikke hørt/sett at man limer papirremsa det var alt jeg mente.
Jeg har gjort begge variantene, glassfiber og papirremsa.
Resultatet er det samme. Klåpere som mislykkes.
Men nå legger jeg ned det ser ut som emnet gjør deg opprørt på en eller annen måte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.