Hei!

Kjøpte hus for 2 år siden og da så overetasjen fin ut. I ettertid kan jeg konstatere at tidligere eier sparklet og malte rett før salg da det sprekker overalt de siste to årene. Nå har jeg fått bekreftet at de ikke brukte noen remser mellom gipsplatene så lite overraskende sprekker det opp. Jeg lurer på hvordan dere har løst dette. Går det an å legge papirremser på de eksisterende sprekkene og sparkle - hvordan gjør man det i så fall rent praktisk? Alternativt sette opp rehab-gips og gjøre arbeidet korrekt med remser direkte over? Andre alternativer? Veldig takknemlig for hjelp til to amatører.

E Emelie.a. skrev:
Hei!

Kjøpte hus for 2 år siden og da så overetasjen fin ut. I ettertid kan jeg konstatere at tidligere eier sparklet og malte rett før salg, da det sprekker overalt de siste to årene. Nå fått bekreftet at de ikke brukte noen remser mellom gipsplatene så lite overraskende sprekker det opp. Jeg lurer på hvordan dere har løst dette. Går det å legge papirremsor på eksisterende sprekker og sparkle - hvordan gjør man det i så fall rent praktisk? Alternativt sette opp gips på nytt og gjøre arbeidet korrekt med remser direkte over? Andre alternativer? Veldig takknemlig for hjelp til to amatører.
Noen slags malerfilt/renoveringstapet over det hele.
Kanskje trenger du noe kraftigere ettersom det helt mangler remser.
Denne fra Duro er en glassfiberarmert som er sterk. Den er helt glatt på overflaten.
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...dBn9TlwLyZwYkKiTWnCed-ytH0bLTt_MaAky1EALw_wcB

• Liker
Tomture61 og 1 annen
  • Laddar…
Kanskje tapetsere på gipsen?

T Tompafix skrev:
Noen slags malerfilt/ oppussingstapet over alt sammen.
Kanskje trenger du en kraftigere iom at det helt mangler strimler.
Denne fra Duro er en glassfiberarmert som er sterk. Den er helt slett på overflaten.
[lenke]
T Tompafix skrev:
Noen slags malerfilt/ oppussingstapet over alt sammen.
Kanskje trenger du en kraftigere iom at det helt mangler strimler.
Denne fra Duro er en glassfiberarmert som er sterk. Den er helt slett på overflaten.
[lenke]
Tusen takk for svar! Tror du det kunne vært tilstrekkelig? Har fått tips om sånn der glassfiberstrie men ofte er det mønster, men dette gjetter jeg er en slett variant?

E Emelie.a. skrev:
Hei!

Kjøpte hus for 2 år siden og da så loftet fint ut. I etterkant kan jeg konstatere at tidligere eier hadde sparklet og malt rett før salget siden det har sprukket vilt de siste to årene. Har nå fått bekreftet at de ikke brukte noen remser mellom gipsplatene, så det er ikke overraskende at det sprekker opp. Jeg lurer på hvordan dere har løst dette. Går det an å legge papirremser på eksisterende sprekker og sparkle - hvordan gjør man det i så fall rent praktisk? Alternativt sette opp rep-gips og gjøre arbeidet korrekt med remser direkte over? Andre alternativer? Veldig takknemlig for hjelp til to amatører.
Glassfiberremse og sparkel, eller lime papirremse med tapetlim og så sparkle. Fukt remsen godt i tapetlim, og skrap bort overflødig lim med en sparkelspade. Sparkle ganske bredt, ca 30 cm.

Exostor Exostor skrev:
Glassfiberremse og sparkel, eller lime papirremsen med tapetlim og så sparkel. Bløt remsen godt i tapetlim, og skrap bort overflødig lim med sparkelspade. Sparkle ganske bredt, ca 30 cm.
Takk snille for svar og hjelp! Altså jobbe direkte på sprekkene og med hjelp av å sparkle bredt få det til å "forsvinne"?

Det kommer garantert til å holde. Enklere enn å sparkle. Den er 1m bred og settes opp med vevlim. Klør en del så bruk verneklær. Bruk en relativt billig grunning da den suger til seg en del maling før du maler.
Om du skal tapetsere så kan du sørge for å forlime.

E etompau skrev:
Kanskje tapetsere på gipsen?
Mener du alvor, eller tuller du? Hva ville da vært poenget med å sparkle?

En mulig, om enn dyr og arbeidskrevende løsning ville muligens være renoveringstapet, før maling eller tapetsering.

Jeg ville helt klart løst dette ved å der det er sprekker dvs. Der gipsskjøter er skåret ut med litt større enn størrelsen av en papirrems. Deretter sparklet og lagt remse i rommet etter kunstens alle regler. Remse og sparkel på direkte vil sikkert om man er kresen gjøre at man ser at det buler når solen skinner på. Men avhenger av hvor bra finish man vil ha.

Dra på microlit på alt?

Men er microlit sterk nok til å klare denne oppgaven?

T Thomas Holm skrev:
Jeg ville helt klart løst dette ved å der det er sprekker dvs. Der gipseskjøter er skåret ut med litt større en størrelsen av en papirremse. Så sparklet og lagt remse i rommet etter alle kunstens regler. Remse og sparkel på direkte vil sikkert hvis man er kresen gjøre at man ser at det buler når solen skinner på. Men avhenger av hvor bra finish man vil ha.
Det blir sikkert bedre å gjøre så, men det er et enormt stort jobb. Da er det nesten enklere å rive gipsplatene og sette nye. Gipsplater er ikke kjempedyre.

Jeg skulle ta fram slipemaskinen og støvsugeren og slipe ned alle skjøtene, tørke av med fuktig klut, lime papirremsen med rett vevlim, sparkle igjen. Male en gang der det er sparklet og så en gang til på hele veggen.

Mye arbeid uansett hvordan man gjør det.

• Liker
SvanteC og 4 andre
  • Laddar…
Fiberremse/mikrolitremse i stedet for papirremsen.. lim den med vevlim. Sparkle og deretter male.

• Liker
AG A
  • Laddar…
Hvorfor snakker folk om å lime papirrems nå for tiden?

Det finnes enkel vevremse som man kan tape over skjøter som man sparkler over, eller så bruker man papirrems og sparkler over.
Jeg som amatør fikser dette og har gjort det i flere år, og gipsplateskjøtene holder.

Man trenger ikke å holde på å lime med vev/tapetlim, helt unødvendig. Dere gjør det for avansert 😆

• Liker
Tågvirke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.