Alle unntatt visse hemmafixare er enige om at papp er overlegen.

• Liker
BigR og 1 annen
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Alla utom vissa hjemmefixere er enige om at papp er overlegen.
Ja men man trenger ikke lime, helt unødvendig moment.
Vevremse som selvklebende kan man så fall ta ist. Kanskje finnes i papir også?

H hempularen skrev:
Det blir sikkert bedre å gjøre så, men det er en enormt stor jobb. Da er det nesten enklere å rive gipsplatene og sette nye. Gipsplater er ikke kjempedyrt.
Oi, er virkelig ikke enig. Men kanskje mest fordi jeg selv har gjort den reisen. Går raskt. Det slitsomme er ommalingen.

H hempularen skrev:
Men er microlit sterk nok til å klare denne oppgaven?
Ja, det funker. Eller en renoveringstapet typ easy cover, så trenger man ikke sparkle i det hele tatt hvis man er nøye med skjæring og tilpasning.

Stefan N Stefan N skrev:
Alla uten visse hjemmefiksere er enige om at papp er overlegen.
Der er vi absolutt ikke enige. Vil snarere påstå det motsatte. Det er mest uvitende amatører som tror at pappremsens formstabilitet i "alle retninger" har betydning. Om det beveger seg, så sprekker det, uansett hvilken remse. Remsen er til som sprekkarmering. Ikke ta opp noen krefter.

A AG A skrev:
Der er vi absolutt ikke enige. Vil snarere påstå det motsatte. Det er mest uvitende amatører som tror at papirremsens formstabilitet i "alle retninger" har betydning. Hvis det beveger seg, så sprekker det, uansett hvilken remse. Remsen er til som sprekkarmering. Ikke ta opp noen krefter.
Morsomt at produsenten av gipsplater anses som uvitende amatører.

• Liker
Nissens og 2 andre
  • Laddar…
Vi har et hus som står på blåleire, så det beveger seg som bare det under årets alle skiftninger, noe som gjør at tapetene sprekker i hjørnene og over plateskjøtene. Den løsningen som har fungert aller best hjemme hos oss er å lime papirrems i hjørner/skjøter, sparkle det så det er jevnt og pent, renoveringstapet oppå det og deretter tapet. Alt med forskjøvne skjøter (ingenting er skjøtet rett oppå en annen skjøt). Nå er det snart 7 år siden vi renoverte, og der vi gjorde så er det fortsatt helt feilfritt. Det kanskje er overkill, men jeg ville definitivt gjort det samme igjen med tanke på resultatet.

Ja, sier det samme. Alle monteringsanvisninger krever papir. Punkt 3.5 https://www.gyproc.se/sites/gypsum.nordic.master/files/gyproc-site/BroschyrerSE/YBG-Nr7.pdf

SPARKELREMS AV PAPIR ER STERK I ALLE RETNINGER​

4b2c8aa3049200003d58b715c3141e5c797844a4.jpgSparkelrems av papir er sterk og formstabil i alle retninger. Den ser kanskje ikke spesielt sterk ut når den rives av, men den er mer enn sterk nok sammen med gipsplater og sparkelmasse.
Sparkelrems av papir gir fullt feste over hele sin overflate, bl.a. fordi papirfibrene reiser seg ved påføring av sparkelmasse. Dette medfører at det skapes en sterk kontakt mellom gipsplatens kartong og remsens fibre. Med riktig type sparkelrems og sparkelmasse blir forbindelsen så sterk dem imellom at det er materialet rundt skjøten som løsner om man prøver å dra løs sparkelremsen etter tørking og herding.
Norgips anbefaler sparkelrems av papir til alle skjøtarbeider.
f2d0c4a4630293faf9c55cba897a93046c64ee9b.jpg

GLASSFIBERREMS VIRKER STERK, MEN…​

7a65847d57311a86509d15ed0db88cac7bfa9d4b.jpgGlassfiberrems har ingen formstabilitet selv om den er veldig sterk når den ligger parallelt med fibrene. Remsen hefter bare til gipsplatens kartong på de punktene der fibrene er i kontakt med underlaget. Derfor er det ingen styrke i de store områdene der forankringen mellom sparkelmasse og kartong bare skjer i sparkelmassen. Norgips anbefaler ikke skjøtsparkling av gipsplater med glassfiberrems.

A
En som jobber med vanlig sparkel bruker for det meste papirremser, men det finnes tilfeller hvor glassfiber er tilstrekkelig eller mer egnet. I Amerika/Storbritannia bruker de i stedet for latexsparkel en form for gipsputs, de bruker utelukkende glassfiberremse. Men da er tykkelsen på laget betydelig og materialet er hardere.

• Liker
Bengt-54
  • Laddar…
Spiller nok ingen rolle hva man bruker bare resultatet blir bra. Jeg har brukt begge variantene (papp/fiberremse) og resultatet har vært det samme. Derimot har jeg ikke svamlet med å lime fast papirremser, men det er kanskje "nå nytt".

T TheGame skrev:
Spiller nok ingen rolle hva man bruker så lenge resultatet blir bra.
Jeg har brukt begge variantene (papp/fiberremse) og resultatet har vært det samme.
Derimot har jeg ikke tullet med å lime fast papirremsene men det kanskje er "nå nytt".
Sparkle fast remsen går jo fint om man gjør det på nye plater i forsenkningen, men for å skjule en sprekk pleier det å bli ganske tykk skjøt om man skal feste den med bare sparkel. Lim gjør det hele tynnere.

• Liker
Daniel 109
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Lustig at produsenten av gipsplater betraktes som ukyndige amatører.
Aldri hørt om samarbeid mellom selskaper. Eller datterselskaper og søsterselskaper. Litt på samme måten som hvorfor amatører bruker papp. De har ingen erfaring, bare tomme løfter fra selskaper som prøver å tjene så mye penger som mulig. Det skal dog sies at pappremsen er bra. Men den er ikke bedre enn den i glassfiber.

A AG A skrev:
Aldri hørt om samarbeid mellom bedrifter. Eller datterselskap, og søsterselskap.
Litt som hvorfor amatører bruker papp. De har ingen erfaring, bare tomme løfter fra bedrifter som prøver å tjene så mye penger som mulig.
Det skal dog sies at pappstripen er bra. Men den er ikke bedre enn den i glassfiber.

Å herregud.

JanneJanne123
For min del limer jeg papirremsene fordi jeg en gang mislyktes totalt med å sparkle dem inn, hvorpå praktisk talt hver eneste remse løsnet på flere steder med mye ekstraarbeid som følge. Med limt papirremsa er det umulig å gjøre feil, og derfor tar jeg nå alltid det sikre foran det usikre og limer. Ikke direkte noe større ekstraarbeid mot å sparkle inn remsene etter min mening.

• Liker
BSOD og 1 annen
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Hvorfor snakker folk om å lime papirremse mm nå for tiden?

Det finnes enkel vevremse som man kan teipe over skjøter som man sparkler over eller så bruker man papirremse og sparkler over. Jeg som amatør fikser dette og har gjort det i flere år, og gipsskjesømmene holder.

Man trenger ikke å lime med vev/tapetlim, det er helt unødvendig. Dere gjør det for avansert 😆
Du henger rett og slett ikke med i utviklingen. Bransjen har siden mange år - veldig mange år - bestemt at bransjestandarden, Hus-AMA osv. anviser at papirremse skal brukes i stedet for glassfiberremse. Det gjør man fordi papirremsen har fordeler sammenlignet med vevremse. Alle unntatt AG A (og kanskje deg) er enige om det, og man er også enige om fordelene med remsen.

Om du deretter velger å lime remsen eller sparkle den inn, velger du selv. Bransjestandarden gir deg begge alternativene. Siden det ikke alltid er enkelt å sparkle inn remsen, pleier jeg å foreslå at man limer remsen med vevlim - det klarer alle og det er veldig vanskelig å mislykkes. For noen år siden anviste bransjereglene at man skulle lime spesielt utsatte skjøter, men det har forsvunnet de siste årene - nå ser det ut til at man har gjort disse alternativene likeverdige - muligens i forbindelse med at man bruker mer enn en slags sparkel når man sparkler inn remsen (har ikke oversikt over den detaljen siden jeg limer). Yrkesfolket velger å sparkle inn remsen fordi det går mye raskere når man kan det, ikke fordi det er bedre.

• Liker
Maledictus og 6 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.