Det er tydelig at laminatgulvet har blitt lagt i ettertid, og at det er derfor det er vanskelig å tilpasse terskelen til gulvet. Jeg tror ikke det finnes noen rask løsning på dette problemet, som i tillegg er pen og holdbar. Jeg tror, som flere har påpekt, at det er vanskelig å skjære ut metallister så de dekker også sprekken mellom karmenes innside og laminatgulvet. Etter å ha sett henkku:s detaljskisse er jeg ganske sikker på at man trenger å bygge en brodannende terskel i tre, gjerne eik. Hvis man har tilgang til en fresmaskin eller en god håndoverfres med styreskinne kan man lage den i ett stykke, ellers må man gjøre den i deler (høydevis). Den nye overdelen må lande på terskelens høyeste del og laminatgulvet uten å være festet i det sistnevnte. Alternativet til dette er å sage bort terskelen og lage en ny. I så fall er det ikke første gang i historien at det skjer.

kulle
justusandersson skrev:
Det er tydelig at laminatgulvet har blitt lagt i ettertid og at det er derfor det er vanskelig å tilpasse terskelen til gulvet. Jeg tror ikke det finnes noen rask løsning på dette problemet, som dessuten er pen og holdbar. Jeg tror, som flere har nevnt, at det er vanskelig å skjære ut metallister slik at de også dekker gapet mellom karmen og laminatgulvet. Etter å ha sett henkku:s detaljskisse er jeg ganske sikker på at man må bygge opp en broende terskel i tre, helst eik. Hvis man har tilgang til en fres eller en god håndoverfres med styreskinne, kan man lage den i ett stykke, ellers må man lage den i deler (høydemessig). Den nye overdelen må lande på terskelens høyeste del og laminatgulvet uten å være festet i det sistnevnte. Alternativet til dette er å sage bort terskelen og lage en ny. I så fall er det ikke første gang i historien det skjer.
Enig med deg om at det går å gjøre det penere enn metallist, men det er ikke noe som folk flest vanligvis har verktøy til å gjøre. Å kappe en metallist i riktig lengde og deretter hakke ut i begge ender med en baufil er noe de fleste klarer og det blir en brukbar løsning.

kulle skrev:
Om du ser på TS første bilde, hvordan skal det kunne skjule et kantete gulv som dessuten har blitt fliset fra sagingen? ...
Ja, det blir jo slitsomt :confused:
Kanskje ved å sage et rent snitt parallelt med terskelen.

Hva som helst er jo penere enn disse aluminiumlistene!

kulle skrev:
...
Dessuten kan man ikke legge noe stumt mot laminatgulvet da det må kunne bevege seg.
Nei, de beveger seg veldig lite, er jo nesten "dødt" materiale.
Men OK, en millimeters mykfuge kan vi kanskje enes om fikser biffen :)

kulle skrev:
Om du ser på TS første bilde, hvordan skal det kunne dekke over et kantete gulv som i tillegg har flis fra sagingen? Dessuten kan man ikke legge noe stumt mot laminatgulvet da det må kunne bevege seg.
Akkurat hva jeg tenkte også. Jeg tror jeg har bestemt meg for at det får bli en alu-list for formålet, det blir enklest for meg. Joda, eikelist hadde vært penere, men jeg har vanskelig for å finne en tilstrekkelig tynn ferdigskåret bit i byggevarehusene som i tillegg passer i bredden så den akkurat dekker glipen mellom gulv og dørterskel. Jeg kunne ha skåret til en selv, men det blir ikke pent med de verktøyene jeg har, kommer bare til å flise opp kantene.

• Liker
kulle
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.