Hei!
Noen som har en anelse om hvordan jeg skal legge terskel på innsiden av min nylig skiftede ytterdør. Terskelen i dørkarmen er skrådd i 45 grader ned mot gulvet, noe som gjør det vanskelig å sette en vanlig terskel uten å få en glipe mellom dørkarmterskel og terskelplaten. Vedlegger bilde så dere kan se hvordan det ser ut. Som dere ser på bildet, er det glipen mellom de avkappede laminatplankene og dørkarmterskelen som skal dekkes over slik at det blir tett og pent.
For å svare på ditt spørsmål, trenger man å vite litt mer. Er terskelen på bildet en integrert del av karmen eller kan den fjernes? Hva er nivåforskjellen mellom laminatgulvets overkant og terskelens bunn? Hva er det svarte som ligger mellom døren og terskelen?
Løsningen er i prinsippet at man bytter ut den nåværende terskelen med en eikebit som man figursager rundt karmen og som går inn og dekker laminatbordets ender. Eventuelt må man legge flere eikebiter oppå hverandre hvis man ikke har tilgang til riktig maskiner.
For å svare på spørsmålet ditt må man vite litt mer. Er terskelen på bildet en integrert del av karmen eller går den å fjerne? Hva er nivåforskjellen mellom laminatgulvets overkant og terskelens bunn? Hva er det svarte som ligger mellom døren og terskelen?
Løsningen er i prinsippet at man bytter ut den nåværende terskelen med en eikebit som man figursager rundt karmen og som går inn og dekker laminatbordens ender. Eventuelt må man legge flere eikebiter oppå hverandre hvis man ikke har tilgang til riktige maskiner.
- ja, terskelen er en del av hele dørkarmen og kan ikke tas bort.
- nivåforskjellen mellom terskelens overkant og laminatgulvets overkant er ca 3mm. Nivåforskjell mellom laminatgulvets overkant og terskelens bunn er det samme som laminatplankenes tykkelse dvs 9 mm
- det svarte er en gummilist som tetter dørsprekken mot døren
Jeg har ikke så mange verktøy skal tillegges. En sirkelsag og en stikksag, så noe avansert snekring er dessverre utelukket.
Om du ikke vil sage bort terskelen så gjenstår bare å lage en overbygning til denne. Det kan du gjøre ved å kjøpe en bit planhøvlet eik (så tynn som mulig, høyst 15 mm) som er så lang at den går forbi karmene frem til kvartstaven og så bred at den går fra dørbladets innside og dekker laminatgulvets ender. Sag den ut ved hjelp av en stikksag. Lim den deretter sammen med en annen eikelist som tar opp høydeforskjellen mellom laminatgulvet og den eksisterende terskelens overkanter. Skru denne overbygningen fast til terskelen og behandle den med f.eks. Osmo hardvoksolje. En suveren overflatebehandling som finnes i små bokser.
Hei!
Noen som har en anelse om hvordan jeg skal legge terskel på innsiden av min nybytt ytterdør. Terskelen i dørkarmen er sneddet i 45 grader ned mot gulvet, noe som gjør det vanskelig å sette en vanlig terskel uten å få en glippe mellom dørkarmterskel og terskelplaten. Jeg vedlegger bilde så dere kan se hvordan det ser ut. Som dere ser på bildet er det glippen mellom de avsavede laminatplankene og dørkarmterskelen som skal dekkes over så det blir tett og pent.
[bilde]
Fungerer det ikke med en slik 90 graders metallvinkel som finnes på gulvavdelingen i alle byggevarehus? Du må kappe til den så den får riktig lengde og skjære litt i den i kantene så den passer perfekt og det ikke blir noen glipper.
Hadde terskelen vært litt høyere i forkanten hadde det nok funket, men jeg er tvilende i dette tilfellet. Risikoen er stor for at man får en skarp kant man kan sette seg fast i. Men det er mulig kanskje om platen er vinklet nedover ved siden av terskelen. Litt vanskelig å bedømme med bare dette bildet som grunnlag. I så fall må du fylle i mellomrommet mellom terskel og laminat med en trebit. Ta et mer detaljert bilde og brett bort plasten eller hva det er.
Jeg pleier å sette aluminiumlist på den typen av terskel
Sett først på listene så du vet hvor lang listen skal være, så får du hakke på begge sider så listen dekker helt ut til listene.
Jeg byttet også min ytterdør i sommer, og for å unngå nettopp dette problemet måtte jeg flytte regel øverst i hullet litt oppover. Er det "proffer" som har byttet døren, så burde de ha innsett at dette ville skje og tatt hensyn til det.
Jeg byttet også min ytterdør i sommer, og for å unngå nettopp dette problemet flyttet jeg regel øverst i hullet litt oppover. Er det "proffs" som har byttet døren, burde de ha innsett at dette kunne skje og tatt hensyn til det.
Å flytte opp den øvre innfestingsregelen er nok ikke alltid "bare å" gjøre, det kan nok koste mer enn det smaker. Kan jo være nødvendig å rive en del i både overflatesjikt og regelverk for å løse det. Jeg er nok inne på samme spor som justusandersson, å ta en tynn eikebit for å fikse dette med.
Hadde terskelen vært litt høyere i forkant ville det nok funket, men jeg er tvilende i dette tilfellet. Risikoen er stor for at man får en skarp kant som man kan sette seg fast i. Men det er kanskje mulig hvis platen er vinklet nedover inn mot terskelen. Litt vanskelig å bedømme med bare dette bildet som grunnlag. I så fall må du fylle mellomrommet mellom terskel og laminat med en trebit. Ta et mer detaljert bilde og fold bort plasten eller hva det er.
Jeg laget en amatørmessig sprengskisse så det er lettere å se forutsetningene. Si ifra om jeg skal tydeliggjøre noe.
Som dere ser på bildet ligger laminatgulvets overkant noe under dørkarmterskelens overkant. Jeg måler nivåforskjellen til ca 3 mm.
Ellers er det vel ikke så vanskelig å høvle eller sage til en utfyllingsbit,
som passer å legge mellom den skrå terskelen og gulvet?
Hvilken funksjon fyller utfyllingsbiten, om det uansett ligger en aluminiumsliste som dekker sprekken? Er den til for å skru fast aluminiumlisten i, tenker du?
Hvilken funksjon fyller utfyllingsbiten, om det likevel ligger en aliminiumlist som dekker sprekken? Er den til for å skru fast aluminiumlisten i, tror du?
[bilde]
Nei, naturligvis skal den settes der i stedet for aluminiumlisten.
Al-listen ville for øvrig vært både besværlig, vanskelig og risikabel å feste pent på riktig sted.
Og Al-listene pleier ikke være noe som bidrar til gulvets skjønnhetsverdi akkurat.
(Basert på egen erfaring.
Vi har ingen terskler, "rullatoranpasset",
og de der fem aluminiumlistene er ikke noe man nyter å se)
Nei, naturligvis skal den settes der i stedet for aluminiumlisten.
Al-listen ville for øvrig være både besværlig, vanskelig og risikabel å feste pent på rett sted.
Og Al-listene pleier ikke være noe som bidrar til gulvets skjønnhetsverdi akkurat.
(Basert på egen erfaring.
Vi har ingen terskler, "rullatorvennlig",
og de fem aluminiumlistene er ikke noe man nyter å se på)
Om du ser på TS første bilde, hvordan skal det kunne skjule et kantete gulv som i tillegg har spriker fra sagingen?
Dessuten kan man ikke legge noe stumt mot laminatgulvet da det må kunne bevege seg.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.