Jeg trenger tips til en smart konstruksjon for å forsterke terrassemarkisen når den er i utfelt posisjon.

Altså, markisen jeg har er 3,6m bred og strekker seg 2,5 meter ut. Markisen har ingen støtte i forkant, og når den er utfelt, ønsker jeg en "innretning" som kan stabilisere den.

Min idé var å montere en rundstokk mellom terrassens rekkverk som støtter opp markisen slik at den ikke løftes opp eller presses ned av vinden.

For å feste denne rundstokken hadde jeg tenkt å montere en utstikkende jernplate både på markisens ramme foran og på terrasserekkverkets ytterside. I rundstokken skulle det da være en fransk skrue der jeg har kuttet bort hodet og boret et hull i bolten.

Boltene stikkes således gjennom jernplatene for så å låses fast med en splint.

Denne konstruksjonen burde fungere, men føles litt kronglete.

Jeg er takknemlig for andre ideer.

PS. håper noen forsto min beskrivelse... :-)

Edit: Legger ved et bilde.
Og som alle på Blocket skriver... "det er ikke min på bildet, men lik."

b1Stor.jpg
Kanskje bildet hjelper til å forklare hva jeg mener.

Jeg tenker meg at du tar og borer hull ytterst i aluminiumlisten på hver sin side, akkurat der du har markert, deretter setter du fast en 5 millimeters rundstang i hullet på et vis.. Denne rundstangen kan du så gjemme bak markiseflappen, eller foran men da synes det vel litt mer kanskje. Deretter så når du vil ha støtte så "vipper" du ned stengene mot altanrekkverket og der kan du jo ha en form for øye som du fester dem i...

Ja det var min visjon, men med vekt på visjon, for å forstå hva jeg mener med hjelp av teksten kan ikke være lett.

Det positive er at det blir en pen løsning som ikke synes, og forhåpentligvis så holder den også godt...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.