Har fått fukt i noen siporex blokker i en ellers tørr kjeller. Grunnen er at sladrepipen fra pannen ved en feiltakelse har stått mot veggen. Miljøet er helt tørt, jeg har skrapt av maling på veggen og brukt varmevifte i fyrrommet MEN den vil ikke tørke ut…har gått 18 måneder…hva kan jeg gjøre…? Fikk rådet å vente tidligere men kan det virkelig ta så lang tid? Og burde det ikke bli bedre etter hvert?
Fuktskade på källervegg med avskavd farge og sprekk, skvallerrør ligger på gulvet.

D
Hvordan vet du at den ikke har tørket ut? Er den ikke tørr etter atten måneder så kommer fuktigheten fra et annet sted. Yttervegg?

D Drburr skrev:
Hvordan vet du at den ikke har tørket ut? Er den ikke tørr etter atten måneder så kommer fuktigheten fra noe annet sted. Yttervegg?
Fuktmåler. Det er ingen yttervegg, men en murt vegg mellom fyrrom og et annet rom. Skal vise flere bilder

Høres ut som jordfukt.

• Liker
Stefan N og 1 annen
  • Laddar…
Markfukt føles usannsynlig men hvem vet. Väggen er en murt innervägg i siporex som er pusset og malt med diffusionsåpen maling Liwa. Har aldri vært problemer før noen stilte noe oppå skvallerrøret fra pannen slik at det ble vridd inn mot väggen i pannrummet. Oppdaget først ved service på pannen og da hadde det nok vært så lenge…fuktmerket er veldig "lokalt" se bilder, og det siste året har det verken blitt bedre eller verre. Jeg har prøvd å også sette en varmevifte i pannrummet, men det ser ikke ut til å hjelpe så klart, konstant en del vann ut av skvallerrøret og det renner over källargulvet ned i en brønn så det burde ikke være noe problem. Det jeg vurderer nå er å rett og slett sage ut en bit av väggen, fylle med ny siporex og pusse om. Kanskje vil det hjelpe at det blir tørrere. Jeg tror ikke det kommer fra markfukt. Det kan du gjøre men det føles usannsynlig hele platen i huset. Har minst 5 cm frigolit Og det burde ikke trenge opp gjennom det først og fremst ikke på en vægg som er murt innervägg i midten av kjelleren.

Røret fra pannen har vridd seg mot murveggen, mulig fuktskade synlig på flislagt kjellergulv, sammen med noen hvite rør på siden. Innvendig murvegg i siporex med fuktskader nær gulvet; avskallende puss og misfarging. Flislagt gulv synlig nederst, veggflater skadet. Fuktmåler i bruk mot vegg, viser grønt lys ved 8% fuktighet. En hånd holder en fuktmåler mot en murvegg. Flere lys på måleren er tent, noe som indikerer fuktighet. En hånd holder en fuktmåler mot en malt innvendig murvegg, med synlige fuktmerker på veggen. Måleren viser fuktnivå med lysdioder. En hånd holder en fuktmåler opp mot en pussbelagt vegg, med lys som indikerer fuktighetsverdier. Flislagt gulv i bakgrunnen.

Du må fjerne mer maling helst på begge sider av veggen.
Hva er fuktighetsnivået og temperaturen i rommet?
Uttørking av lettbetong er ingen lett sak da den inneholder mange porer som binder vann.

• Liker
sepani
  • Laddar…
J
S sepani skrev:
Markfukt virker usannsynlig men hvem vet. Veggen er en murt innervegg i siporex som er pusset og malt med diffusjonsåpen maling Liwa. Har aldri hatt problemer før noen satte noe oppå skvallerrøret fra pannen slik at det ble vridd inn mot veggen i pannrommet. Oppdaget først ved service på pannen og da hadde det nok vært slik lenge…fuktutslippet er veldig ”lokalt” se bilder, og det siste året har det verken blitt bedre eller verre. Jeg har prøvd å også sette en varmevifte i pannrommet, men det ser ut til ikke å hjelpe så klart, konstanten del vann ut av skvallerrøret og det renner over kjellergulvet ned i et sluk så det burde ikke være noe problem. Det jeg tenker på nå er å ganske enkelt sage ut en bit av veggen, fylle i med ny siporex og pusse om. Kanskje vil det hjelpe at det blir tørrere. Jeg tror ikke at det kommer fra markfukt. Det kan du gjøre men det føles usannsynlig hele platen i huset. Har minst 5 cm isolasjon og det burde ikke trenge opp gjennom det spesielt ikke på en vegg som er murt innervegg i midten av kjelleren.

[bilde][bilde][bilde][bilde][bilde][bilde]
Er det der en fuktmåler for lettbetong, ser ut til å være en billig for tre?

• Liker
sepani
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du må fjerne mer farge helst på begge sider av veggen.
Hva er fuktigheten og temperaturen i rommet?
Uttørking av lettbetong er ingen lettsak da den inneholder mange porer som binder vann
Temp i fyrrommet ca 25C på den andre siden ca 21. Fuktighet ca 30….

J Jansson69 skrev:
Er det der en fuktmåler for lettbetong, ser ut til å være en billig for tre?
Ja det er det men den viser bare fukt på visse steder…tror du det hjelper å måle med en annen måler?

J
S sepani skrev:
Ja det er det men den viser bare fukt på visse steder…tror du det hjelper å måle med en annen måler?
Du trenger å måle med en ordentlig måler som er for tunge vegger..

• Liker
sepani
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du trenger å måle med en riktig måler som er for tunge vegger..
Hvor kjøper jeg en slik..?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.