Har fått fukt i noen siporex blokker i en ellers tørr kjeller. Grunnen er at sladrepipen fra pannen ved en feiltakelse har stått mot veggen. Miljøet er helt tørt, jeg har skrapt av maling på veggen og brukt varmevifte i fyrrommet MEN den vil ikke tørke ut…har gått 18 måneder…hva kan jeg gjøre…? Fikk rådet å vente tidligere men kan det virkelig ta så lang tid? Og burde det ikke bli bedre etter hvert?
Markfukt føles usannsynlig men hvem vet. Väggen er en murt innervägg i siporex som er pusset og malt med diffusionsåpen maling Liwa. Har aldri vært problemer før noen stilte noe oppå skvallerrøret fra pannen slik at det ble vridd inn mot väggen i pannrummet. Oppdaget først ved service på pannen og da hadde det nok vært så lenge…fuktmerket er veldig "lokalt" se bilder, og det siste året har det verken blitt bedre eller verre. Jeg har prøvd å også sette en varmevifte i pannrummet, men det ser ikke ut til å hjelpe så klart, konstant en del vann ut av skvallerrøret og det renner over källargulvet ned i en brønn så det burde ikke være noe problem. Det jeg vurderer nå er å rett og slett sage ut en bit av väggen, fylle med ny siporex og pusse om. Kanskje vil det hjelpe at det blir tørrere. Jeg tror ikke det kommer fra markfukt. Det kan du gjøre men det føles usannsynlig hele platen i huset. Har minst 5 cm frigolit Og det burde ikke trenge opp gjennom det først og fremst ikke på en vægg som er murt innervägg i midten av kjelleren.
Du må fjerne mer maling helst på begge sider av veggen.
Hva er fuktighetsnivået og temperaturen i rommet?
Uttørking av lettbetong er ingen lett sak da den inneholder mange porer som binder vann.
Markfukt virker usannsynlig men hvem vet. Veggen er en murt innervegg i siporex som er pusset og malt med diffusjonsåpen maling Liwa. Har aldri hatt problemer før noen satte noe oppå skvallerrøret fra pannen slik at det ble vridd inn mot veggen i pannrommet. Oppdaget først ved service på pannen og da hadde det nok vært slik lenge…fuktutslippet er veldig ”lokalt” se bilder, og det siste året har det verken blitt bedre eller verre. Jeg har prøvd å også sette en varmevifte i pannrommet, men det ser ut til ikke å hjelpe så klart, konstanten del vann ut av skvallerrøret og det renner over kjellergulvet ned i et sluk så det burde ikke være noe problem. Det jeg tenker på nå er å ganske enkelt sage ut en bit av veggen, fylle i med ny siporex og pusse om. Kanskje vil det hjelpe at det blir tørrere. Jeg tror ikke at det kommer fra markfukt. Det kan du gjøre men det føles usannsynlig hele platen i huset. Har minst 5 cm isolasjon og det burde ikke trenge opp gjennom det spesielt ikke på en vegg som er murt innervegg i midten av kjelleren.
[bilde][bilde][bilde][bilde][bilde][bilde]
Er det der en fuktmåler for lettbetong, ser ut til å være en billig for tre?
Du må fjerne mer farge helst på begge sider av veggen.
Hva er fuktigheten og temperaturen i rommet?
Uttørking av lettbetong er ingen lettsak da den inneholder mange porer som binder vann
Temp i fyrrommet ca 25C på den andre siden ca 21. Fuktighet ca 30….