20.560 lest ·
104 svar
21k lest
104 svar
Hvorfor skiller det så mye på samme trelastlager?
Her er en kilde, https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1435055/FULLTEXT01.pdfMats-S skrev:
"Resultatet viste at fuktighetskvoten for fasadepaneler med dryppnese fluktuerte over og under fuktighetskvoten for fasadepanel der endetreverket ikke var skråskåret, uavhengig av om utføringen ble vurdert eller ikke. Det skråskårne endetreverket viste seg dermed ikke å være bedre sammenlignet med det ikke skråskårne endetreverket, noe som innebar at ingen av hypotesene kunne få noe støtte."
Gammel tråd, men jeg fant den nå, driver med bygging og diverse spørsmål dukker opp når man holder på. Interessant test i lenken, men jeg kan ikke la være å undre hvilket vann som er blitt brukt. For at det skal ligne virkeligheten så mye som mulig bør man bruke regnvann. "Kranvann" er generelt hardere, regnvann er mykere og har lavere overflatespenning. Bare en refleksjon...useless skrev:
Du får gjerne gjøre en egen test med de rette forutsetningene. Ikke glem å rapportere tilbake her. 👍Q qfrantellus skrev:Gammel tråd, men jeg fant den nå, holder på og bygger og diverse spørsmål kommer opp når man holder på. Interessant test i lenken men jeg kan ikke la være å lure på hvilket vann som er brukt. For at det skal ligne virkeligheten så mye som mulig bør man bruke regnvann. "Kranvann" er generelt hardere, regnvann er mykere og har lavere overflatespenning. Bare en refleksjon...
Velkommen til Byggahus!Q qfrantellus skrev:Gammel tråd, men jeg fant den nå, holder på og bygger og diverse spørsmål kommer opp når man holder på. Interessant test i lenken men jeg kan ikke la være å undre hvilket vann som er brukt. For at det skal likne virkeligheten så mye som mulig bør man bruke regnvann. "Kranvann" er generelt hardere, regnvann er mykere og har lavere overflatespenning. Bare en refleksjon...
Om du nørder ned deg i sånne detaljer risikerer du @qfrantellus å aldri bli ferdig med ditt hus...
Skråkapp bordene så er du safe. Empirisk testet i mange år i Sverige.Q qfrantellus skrev:Gammel tråd, men jeg fant den nå, er i ferd med å bygge og diverse spørsmål dukker opp når man holder på. Interessant test i linken men jeg kan ikke la være å undre på hvilket vann som ble brukt. For at det skal ligne virkeligheten så mye som mulig bør man bruke regnvann. "Kranvann" er generelt hardere, regnvann er mykere og har lavere overflatespenning. Bare en refleksjon...
Ordentlige takutstikk og minst en halvmeter høy steinfot har jo også empirisk vist seg å gi lengre levetid på fasader.K Kane skrev:
Plastfarge og marknær (støpt plate som grunn) vil nok gi kortere levetid på fasaden enn om man velger Byggmax som leverandør velger sånt virke som ts og bygger på ordentlig høy pilar, uten dryppnese og lar fasaden være helt ubehandlet eller stryker den med slamfarge en gang hvert eller hvert annet kvarte århundre.
Har man et akademisk høytlønnet yrke sleper man vel rimeligvis ikke hjem planker selv (om man ikke har tenkt å velge de beste bitene på plankegården) men bestiller hjem hva man trenger til sine bygg- og renoveringsprosjekter og sorterer bort om noen enkel bit skulle være dårlig..K Kardan79 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 491 innlegg
K kurlakarl skrev:Fordi jeg har et akademisk høyavlønnet yrke med spesialistkunnskaper innen et helt annet område, og snekker litt på fritiden for moro skyld og ikke kan noe profesjonelt om trebearbeiding og ikke arbeider med skogbruk eller hva for annen bakgrunn man nå har om man kjenner til termer som "marg" når man snakker om bord.

/Workingclasshero
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Luleå
· 5 614 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Luleå
- 5.614 innlegg