304.808 lest ·
348 svar
305k lest
348 svar
Hvorfor kjører alle med OSB bak gips?
Nytt_användarnamn_2024_12
Utestengt
· Sveriges himmelrike
· 165 innlegg
Nytt_användarnamn_2024_12
Utestengt
- Sveriges himmelrike
- 165 innlegg
Det var en helt annen beskrivelse, forsinkelse ja men hvor lang det vet vi ikke..D Daniel 109 skrev:
Nei, Det var ikke en helt annen beskrivelse.Snoppenpåtoppen skrev:
Du får vel helt enkelt la dørene bak deg stå åpne når du flykter unna ilden siden de ifølge deg ikke gjør noen nytte.
Så får vi andre lukke dørene.
/ATW
Medlem
· Stockholm
· 2 268 innlegg
Om man befinner seg i en situasjon der ALLE andre er av en annen oppfatning, inkludert flere personer som jobber med relaterte spørsmål, kan det være på tide å ta seg en liten funderer. Det kan jo være slik at ALLE andre er forvirret, men det er ikke den eneste mulige forklaringen.Snoppenpåtoppen skrev:
Alle mine innerdører er for øvrig av solid tre eller stål. Nei, de er ikke gastette. Joda, de hindrer masse luftutveksling mellom rommene de avgrenser.
OK, men hva blir svaret på det som startet det hele da?StoffeGbg skrev:
Altså at noen synes det var bedre med dobbeltgips enn enkeltgips på veggene i kjøkkenet, kanskje bare veggen der komfyren er - det fremgikk ikke helt.
Er det bra å sette dobbeltgips på en vegg i kjøkkenet?
Det blir en helt annen googling 😁Mikael_L skrev:
For å gå tilbake til hovedspørsmålet føles det for meg litt "unødvendig" å bruke penger på OSB eller dobbelgips.
Brannsikkerheten kan sikkert bli litt høyere, men da tror jeg mer på gode røykvarslere og god slokkeutstyr.
Når det gjelder å henge opp ting tar det noen minutter lengre tid å plugge i stedet for å bare spikre/skru direkte. Er det store og tunge ting kan man som regel finne en bjelke eller to å henge i også, hvis man vil være helt sikker.
Så for min del føles kostnaden for OSB i et helt hus for høy i forhold til de fordelene det gir.
Krille
Brannsikkerheten kan sikkert bli litt høyere, men da tror jeg mer på gode røykvarslere og god slokkeutstyr.
Når det gjelder å henge opp ting tar det noen minutter lengre tid å plugge i stedet for å bare spikre/skru direkte. Er det store og tunge ting kan man som regel finne en bjelke eller to å henge i også, hvis man vil være helt sikker.
Så for min del føles kostnaden for OSB i et helt hus for høy i forhold til de fordelene det gir.
Krille
@Marlen Eskilsson - mas var århundrets dårligste begrunnelse for å fjerne akkurat mitt innlegg, tråden består for øyeblikket av 99.5% av OT mas, hadde folk fulgt min oppfordring i stedet for å kaste bort tid på å svare på rene dumheter hadde det vært mye mindre mas!mnils skrev:
Men det er deres site vil dere ha en digital kjøkkenmödding så vær så gode, da kan jeg bruke tiden min på andre ting! Det er bare synd at dere tolererer så mye ren dritt, det gjør at det fornuftige drukner og blir umulig å finne.
Vil man ha en mer stabil vegg og noe å skru opp ting i, er sponplate et mye billigere alternativ til OSB.
Selv kjørte jeg med OSB+enkelgips i hele huset.
Bortsett fra badet hvor det ble plyfa+minerit (eller ble det kanskje OSB+minerit, husker ikke helt, men det finnes bilder dog). Så har jeg et lager med bare enkelt malt OSB.
Jeg gjorde det av flere grunner, dels enkel innfesting hvor som helst, og for eksempel en liten dykkert som så fjernes gir knapt noe gjenværende merke.
Dels for en stabil og hyggelig følelse
Dels for (litt) bedre lyddemping.
Flere nevner at OSB har blitt veldig dyrt i dag, jeg har ikke føling med det. Da jeg bygde var det en merkbar, men ikke blodig, merkostnad, så den tok jeg.
Jeg funderte og valgte mellom OSB, plyfa, råspont og gips.
Råspont falt bort mest for unødvendig tykkelse, plyfa for prisen, OSB og spon var ganske like i pris da, og OSB føltes på en måte litt enklere (og lettere plater).
Bortsett fra badet hvor det ble plyfa+minerit (eller ble det kanskje OSB+minerit, husker ikke helt, men det finnes bilder dog). Så har jeg et lager med bare enkelt malt OSB.
Jeg gjorde det av flere grunner, dels enkel innfesting hvor som helst, og for eksempel en liten dykkert som så fjernes gir knapt noe gjenværende merke.
Dels for en stabil og hyggelig følelse
Flere nevner at OSB har blitt veldig dyrt i dag, jeg har ikke føling med det. Da jeg bygde var det en merkbar, men ikke blodig, merkostnad, så den tok jeg.
Jeg funderte og valgte mellom OSB, plyfa, råspont og gips.
Råspont falt bort mest for unødvendig tykkelse, plyfa for prisen, OSB og spon var ganske like i pris da, og OSB føltes på en måte litt enklere (og lettere plater).
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.628 innlegg
Stabilere og man slipper Mollyskrue.😄bjolo360 skrev:
Om man leser forumet, ser det ut til at nesten alle her setter opp OSB-plater bak gipsplatene i veggene og dissar katalogselskapenes vegger. Det føles naturligvis litt "mer solid" med OSB, og jeg forstår at det blir enklere å sette opp hyller. Men når jeg selv tenker på min egen nåværende bolig (enkle gipsplater overalt - stort byggefirma som bygde huset naturligvis), så har jeg uansett ikke hatt lidelse av det, så vidt jeg kan komme på.
Finnes det noen flere byggtekniske grunner til å legge på et lag OSB? Det føles jo som ganske mye ekstraarbeid og en stor kostnad, noe man gjerne vil minimere ved et husbygging. Samtidig vil man absolutt ikke at det skal føles som en form for juks.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 279 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.279 innlegg
Mitt hus fra Trivselhus (2008) har i yttervegger rett bak enkelgipsplaten diffusionsplast.
Har ikke laget hull for noe i de veggene 🙄
Jo, noen bilder i stuen sitter oppe med nåler stukket inn i 45 graders vinkel .....
Har ikke laget hull for noe i de veggene 🙄
Jo, noen bilder i stuen sitter oppe med nåler stukket inn i 45 graders vinkel .....
En gips 900bred koster ca 100kr en osb koster 219kr bare i innkjøp..Mikael_L skrev:
Selv brukte jeg OSB+enkeltgips i hele huset.
Foruten bad hvor det ble kryssfiner+minerit (eller ble det kanskje OSB+minerit, husker ikke helt, men det finnes bilder dog). Så har jeg et lager med bare enkelt malt OSB.
Jeg gjorde det av flere grunner, dels enkel innfesting hvor som helst, og f.eks. en liten dykkert som så tas bort gir knapt noe synlig merke.
Dels for en stabil og hyggelig følelse.
Flere nevner at OSB har blitt veldig dyrt i dag, jeg har ikke oversikt. Da jeg bygde var det en merkbar, men ikke blodig, merkostnad, så den tok jeg.
Jeg funderte og valgte mellom OSB, kryssfiner, rupanel og gips.
Rupanel gikk bort mest på grunn av unødvendig tykkelse, kryssfiner for prisen, OSB og spon var ganske like i pris da, og OSB virket på en måte litt enklere (og lettere plater).
Tok prisene fra ByggMax bare for å få en sammenligning😊
Så har man jo bygget siden man begynte med plast på 60-70-tallet. Så lenge skruen sitter igjen er det helt tett. Tar man bort skruen skjer ingenting fordi hullet på 4 kvadratmillimeter ikke har noen som helst påvirkning med mindre du av en eller annen merkelig grunn skulle ha et veldig kraftig overtrykk i huset.Tomture61 skrev: