K
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Igjen påstanden om at en vanlig uklassifisert innerdør skulle stoppe "masse" av røykgass er feil, hadde den stoppet røykgasser ville den vært klassifisert som jeg tok fram en tekst om..

Du virker ikke å være så inne i hvor utett en vanlig innerdør er, test å ha den som ytterdør så vil du kjenne hvilken strøm med kulde som kommer til å strømme inn gjennom de utette sprekkene mellom karm og dørblad og under den der det er ca 8-12 mm helt åpent..

Altså vil brannrøyk og gasser ha trengt seg inn i rommet innen få sekunder ved utviklet brann..

Har du fakta om annet så tar jeg gjerne imot slik😊
Er det dette blogginnlegget du lenket til helt uten fakta som du bygger din argumentasjon på?

https://24stockholm.se/brandklassade-innerdorrar-skillnaderna-jamfort-med-vanliga-innerdorrar/

Du virker ikke å forstå forskjellen mellom en døråpning og samme døråpning med en innerdør😉

Men visst jeg er enig med deg om at når huset er helt overtent så spiller en innerdør ikke spesielt stor rolle lenger.

/Krille

• Wow
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
Mikael_L
M msundberg skrev:
99% av leserne i denne tråden forstår antagelig at Daniel med "stoppar upp en brand förvånansvärt bra" mener at brannutviklingen bremses betydelig. Ikke at en lukket innerdør får brannen til å slokne.
Jeg tror at det også finnes en forskjell i hvor i brannutviklingen man ser for seg å være med sine synspunkter.
Om det er ved begynnende brann, ved kraftig økende brann mot fullt utviklet, om det allerede er fullt utviklet, om det er ved overtenning.

I visse situasjoner er en lukket papir-dør til en viss nytte, i andre situasjoner spiller det knapt noen rolle selv om det er en brannklassifisert dør.

(edit:la til det lille ordet "ens")

Sist redigert:
K
Hvor snakker jeg om døråpning?
Du er ute på dypt vann lille du😇
Jeg som trodde vi diskuterte forskjellen mellom en åpen og lukket innerdør.

/Krille

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jeg tror at det også finnes en forskjell over hvor i brannforløpet man tenker seg å være med sine meninger.
Om det er ved begynnende brann, ved kraftfullt økende brann mot fullt utviklet, om det allerede er fullt utviklet, om det er ved overtenning.

I visse situasjoner er en stengt papirdør til en viss nytte, i andre situasjoner spiller det knapt noen rolle om det er en brannklassifisert dør.
En brann klassifisert dør er alltid testet mot standarden så den holder i en utviklet brann om veggen og montasjen følger den testede standarden..for eksempel. EI30 står imot 30 minutter..

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
[lenke]
Hva er det du vil si med den?

Mikael_L
Hva er det du vil si med den?
Jeg syntes bare at denne, noe lekmannsaktige, forklaring burde være litt allment interessant, med tanke på det vi diskuterer. Mange på dette forumet synes det er gøy å lære noe nytt, å få vite litt mer.

• Liker
Krille4 og 1 annen
  • Laddar…
Du har kommet inn i en diskusjon mellom meg og Daniel der jeg stilte spørsmål ved hans påstand om at en lukket dør stopper masse branngasser og intet annet...

Det er altså ordet "masse" som er en feilaktig påstand..
En vanlig lukket innerdør reduserer masse branngasser mm sammenlignet med åpen dør.

• Liker
Zsam og 1 annen
  • Laddar…
K
Du har kommet inn i en diskusjon mellom meg og Daniel der jeg stilte spørsmål ved hans påstand om at en lukket dør stopper masser av branngasser, ikke noe annet...

Det er altså ordet "masser" som er en feilaktig påstand..

Alt som du roter deg inn med er totalt uvesentlig i den diskusjonen🤓😇😉
Jeg er også helt overbevist om at en lukket innerdør ved å begrense tilførselen av oksygen kan stoppe "masser" av branngasser. I alle fall så lenge brannen ikke er fullt utviklet og rommet overtendt. Det er jo ganske sjelden et brannforløp starter med en fullt utviklet brann og et overtendt rom.

Men er hele huset overtendt som du argumenterer ut fra så spiller nok en lukket innerdør ingen rolle for å stoppe branngassene.

Ifølge de to røykdykkerne i diskusjonen har det i alle fall tydeligvis rett stor betydning å lukke en innerdør eller ikke.

/Krille

Demmpa Demmpa skrev:
En vanlig stengt innerdør minsker masser med branngasser mm sammenlignet med åpen dør.
Definer masser? Hvor lenge overlever man bak en stengt og ukasset innerdør med fullt utviklet brann?
Merkelig at ingen produsenter, beskrivelser om funksjoner i bygninger eller brannbeskrivelser bruker det ordet.
Kan det skyldes at man bare overlever sekunder eller overlever man pga. At den utette ukassede døren stopper masser av brannrøyk og gasser?

Til og med en lekmann forstår hvordan det ligger til.

K Krille4 skrev:
Men er hele huset overtent som du argumenterer ut fra så spiller nok en lukket innerdør ingen rolle for å stoppe brannrøyken.

/Krille
Har ingenting med overtent å gjøre det holder med en fullt utviklet brann på andre siden av døren..

Igjen så snur du og vrir på ord for å passe inn i hans påstand 😇

K
Har ingett med øvertent å gjøre det rekker med en fullt utviklet brann på andre siden døren..

Igjen så venter du og vrir på ord for å passe inn i hans påstand 😇
Kan du vise meg innlegget der Daniel skriver om en fullt utviklet brann? Eller er det så at det er du som har lagt til det i diskusjonen for å passe ditt påstand?

/Krille

K Krille4 skrev:
Kan du vise meg innlegget der Daniel skriver om en fullt utviklet brann? Eller er det sånn at det er du som har lagt til det i diskusjonen for å passe ditt påstand?

/Krille
Jeg slutter å svare deg da du hele tiden vrir og vender på alt😇

• Haha
Krille4
  • Laddar…
Trolls 3 ble sluppet forrige uke.. en av dem manglet..

Så man skal IKKE lukke en innerdør for den skal likevel brenne ned? Forstår ikke hvorfor det må finnes et mål på hvor mye det bremser?

Sparer man 5 sekunder (sikkert MASSE mer tid i virkeligheten) så er det vel noe som bare havner på plussiden i en slik situasjon. Hvem skal måle hva som trengs for å overleve.

Jeg kjører dører av dobbeltgips. Sykt fornøyd med det.

• Liker
Krille4
  • Laddar…
Har ingett med overtent å gjøre det er nok med en fullt utviklet brann på andre siden av døren..

Igjen så vrir og vender du på ord for å passe inn i hans påstand 😇
Om du har en fullt utviklet brann i et rom og åpen dør. Så har du det også i tilstøtende rom veldig raskt. Med en lukket dør, selv av enklere slag, får du en tydelig forsinkelse av spredningen. Hvis du har belegg for det motsatte får du gjerne presentere dem.

• Liker
Rabbithole og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.