304.808 lest ·
348 svar
305k lest
348 svar
Hvorfor kjører alle med OSB bak gips?
Er det dette blogginnlegget du lenket til helt uten fakta som du bygger din argumentasjon på?Snoppenpåtoppen skrev:
Igjen påstanden om at en vanlig uklassifisert innerdør skulle stoppe "masse" av røykgass er feil, hadde den stoppet røykgasser ville den vært klassifisert som jeg tok fram en tekst om..
Du virker ikke å være så inne i hvor utett en vanlig innerdør er, test å ha den som ytterdør så vil du kjenne hvilken strøm med kulde som kommer til å strømme inn gjennom de utette sprekkene mellom karm og dørblad og under den der det er ca 8-12 mm helt åpent..
Altså vil brannrøyk og gasser ha trengt seg inn i rommet innen få sekunder ved utviklet brann..
Har du fakta om annet så tar jeg gjerne imot slik😊
https://24stockholm.se/brandklassade-innerdorrar-skillnaderna-jamfort-med-vanliga-innerdorrar/
Du virker ikke å forstå forskjellen mellom en døråpning og samme døråpning med en innerdør😉
Men visst jeg er enig med deg om at når huset er helt overtent så spiller en innerdør ikke spesielt stor rolle lenger.
/Krille
Jeg tror at det også finnes en forskjell i hvor i brannutviklingen man ser for seg å være med sine synspunkter.M msundberg skrev:
Om det er ved begynnende brann, ved kraftig økende brann mot fullt utviklet, om det allerede er fullt utviklet, om det er ved overtenning.
I visse situasjoner er en lukket papir-dør til en viss nytte, i andre situasjoner spiller det knapt noen rolle selv om det er en brannklassifisert dør.
(edit:la til det lille ordet "ens")
Sist redigert:
Nytt_användarnamn_2024_12
Utestengt
· Sveriges himmelrike
· 165 innlegg
Utestengt
- Sveriges himmelrike
- 165 innlegg
En brann klassifisert dør er alltid testet mot standarden så den holder i en utviklet brann om veggen og montasjen følger den testede standarden..for eksempel. EI30 står imot 30 minutter..Mikael_L skrev:
Jeg tror at det også finnes en forskjell over hvor i brannforløpet man tenker seg å være med sine meninger.
Om det er ved begynnende brann, ved kraftfullt økende brann mot fullt utviklet, om det allerede er fullt utviklet, om det er ved overtenning.
I visse situasjoner er en stengt papirdør til en viss nytte, i andre situasjoner spiller det knapt noen rolle om det er en brannklassifisert dør.
https://www.husbyggaren.se/sa-bestams-brandmotstandet/Snoppenpåtoppen skrev:
En vanlig lukket innerdør reduserer masse branngasser mm sammenlignet med åpen dør.Snoppenpåtoppen skrev:
Jeg er også helt overbevist om at en lukket innerdør ved å begrense tilførselen av oksygen kan stoppe "masser" av branngasser. I alle fall så lenge brannen ikke er fullt utviklet og rommet overtendt. Det er jo ganske sjelden et brannforløp starter med en fullt utviklet brann og et overtendt rom.Snoppenpåtoppen skrev:
Men er hele huset overtendt som du argumenterer ut fra så spiller nok en lukket innerdør ingen rolle for å stoppe branngassene.
Ifølge de to røykdykkerne i diskusjonen har det i alle fall tydeligvis rett stor betydning å lukke en innerdør eller ikke.
/Krille
Utestengt
· Sveriges himmelrike
· 165 innlegg
Utestengt
- Sveriges himmelrike
- 165 innlegg
Definer masser? Hvor lenge overlever man bak en stengt og ukasset innerdør med fullt utviklet brann?Demmpa skrev:
Merkelig at ingen produsenter, beskrivelser om funksjoner i bygninger eller brannbeskrivelser bruker det ordet.
Kan det skyldes at man bare overlever sekunder eller overlever man pga. At den utette ukassede døren stopper masser av brannrøyk og gasser?
Til og med en lekmann forstår hvordan det ligger til.
Utestengt
· Sveriges himmelrike
· 165 innlegg
Utestengt
- Sveriges himmelrike
- 165 innlegg
Har ingenting med overtent å gjøre det holder med en fullt utviklet brann på andre siden av døren..K Krille4 skrev:
Igjen så snur du og vrir på ord for å passe inn i hans påstand 😇
Kan du vise meg innlegget der Daniel skriver om en fullt utviklet brann? Eller er det så at det er du som har lagt til det i diskusjonen for å passe ditt påstand?Snoppenpåtoppen skrev:
/Krille
Utestengt
· Sveriges himmelrike
· 165 innlegg
Utestengt
- Sveriges himmelrike
- 165 innlegg
Trolls 3 ble sluppet forrige uke.. en av dem manglet..
Så man skal IKKE lukke en innerdør for den skal likevel brenne ned? Forstår ikke hvorfor det må finnes et mål på hvor mye det bremser?
Sparer man 5 sekunder (sikkert MASSE mer tid i virkeligheten) så er det vel noe som bare havner på plussiden i en slik situasjon. Hvem skal måle hva som trengs for å overleve.
Jeg kjører dører av dobbeltgips. Sykt fornøyd med det.
Så man skal IKKE lukke en innerdør for den skal likevel brenne ned? Forstår ikke hvorfor det må finnes et mål på hvor mye det bremser?
Sparer man 5 sekunder (sikkert MASSE mer tid i virkeligheten) så er det vel noe som bare havner på plussiden i en slik situasjon. Hvem skal måle hva som trengs for å overleve.
Jeg kjører dører av dobbeltgips. Sykt fornøyd med det.
Om du har en fullt utviklet brann i et rom og åpen dør. Så har du det også i tilstøtende rom veldig raskt. Med en lukket dør, selv av enklere slag, får du en tydelig forsinkelse av spredningen. Hvis du har belegg for det motsatte får du gjerne presentere dem.Snoppenpåtoppen skrev: