K
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Ikke spesielt lenge da det er ingen tetning mellom karm og dørblad samt at man i moderne hus har ventilert terskel altså helt åpent under..
Hadde disse dørene motstått brann og branngasser så hadde de vært klassifisert..
Noe de fleste innerdører i småhus ikke er..

Det handler ikke om å nedvurdere, men at han kommer med en påstand uten noen belegg. Har bedt om fakta flere ganger, men ikke fått, bare korte feilaktige påstander..
Så personen det gjelder har rett og slett sagt noe han ikke kan støtte opp med fakta, da er det ikke jeg egentlig som skal motbevise.
Men nå har jeg gjort det, og personen det gjelder har ikke kommet med noe som styrker hans påstand, så saken er klar😊
T o m en utdannet røykdykker har svart deg med viktigheten av å lukke dører ved brann - hva slags fakta er det du egentlig etterspør?😉

/Krille

• Liker
RoAd og 1 annen
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
K Krille4 skrev:
T o m en utdannet røykdykker har svart deg med viktigheten av å lukke dører ved brann - hva er det for fakta du egentlig etterspør?😉

/Krille
Om du leser mine innlegg så ser du hva jeg mener er feil tenker ikke å gjenta meg for femti ellevte gang😊

anders07 anders07 skrev:
Jeg er utdannet røykdykker og blant det første man lærer er å lukke alle dører etter seg.
Det er for å hindre spredning og trekk som gir brannen mer oksygen.
Røykgasser som lekker inn gjennom en dørkarm er det minste av dine bekymringer om du er fast i et brennende hus.
Kan bare være enig (røykdykker siden 80-tallet og fortsatt i tjeneste)
Åpne dører slipper ut røyk og inn med nytt oksygen.
En lukket dør, selv om den ikke er klassifisert, vil redusere oksygenet og dermed intensiteten i brannen, noe som igjen reduserer brannspredningen.

• Liker
  • Elsker
Abbesnabb og 8 andre
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har sjekket priser på div forskjellige materialer bak gipsplater.
Helt klart blir dobbeltgips billigst, dog er OSB fortsatt nest billigste byggplaten / m2

Har i mitt eget hus fra 2008 enkelgips i alle yttervegger, nedenunder.
Satan som jeg angrer det valget, man kan se hvordan veggen er bølgete + veldig dårlig lydisolering.
Vinduskarmene er foliert MDF som er limt så ikke enkelt / billig å gjøre bedre.
Hadde jeg bygget/renovert trehus i større skala i dag hadde jeg nok valgt dobbeltgips.
Mest fordi OSB har blitt urimelig dyrt! (Kanskje ikke urimelig men sett til hva det har kostet så oppleves det sånn)
Skulle jeg hatt trefiberplate bak noen gipsvegg hadde jeg nok valgt OSB + 1-lag gips, bare i spesialtilfeller hadde jeg vurdert kryssfiner tror jeg.

• Liker
Tomture61
  • Laddar…
S Slarvpellen skrev:
Hadde jeg bygd/renovert trekonstruksjonshus i større skala i dag hadde jeg nok valgt dobbeltgips.
Mest fordi OSB har blitt urimelig dyrt! (Kanskje ikke urimelig, men sett til hva det har kostet så oppleves det så)
Skulle jeg ha tre/skive bak noen gipsvegg hadde jeg nok valgt OSB + 1-lag gips, bare i spesialtilfelle hadde jeg overveid plyfa tror jeg.
Helt enig med deg😊
Jeg tok frem et regneeksempel så man så platekostnaden og hvor dyr den ble med dobbeltgips+15mm plyfa..

• Liker
Slarvpellen
  • Laddar…
K
Les tråden i dag, det handlet ikke om man var fast i huset eller ikke.
Utan om en vanlig innerdør stopper en brannutvikling..
Tar gjerne imot fakta om at en vanlig innerdør stopper brannrøyk i mengder som innlegg #255 påsto?

som jeg har skrevet tidligere så var det hans påstand om at den stopper "mengder" som er feilaktig ingenting annet..

Ta fram fakta om du også synes det😊
Det handler om så kort tid at det er forsvinnende, røykgassene og røyken kommer til å fosse gjennom med noen sekunders forskjell..
Ettersom det er du som påstår at tiden er forsvinnende (noen sekunder) så får du gjerne ta fram fakta.

En normal brannutvikling er ikke at et rom blir overtent på noen sekunder med mengder av brannrøyk/branngass. En lukket innerdør reduserer oksygenet for brannen og hva det får for effekt vet nok alle.

Ser nå også at den andre røykdykkeren i diskusjonen har en annen oppfatning enn du 😉

/Krille

• Liker
Argastesnickaren
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ettersom det er du som påstår at tiden er ubetydelig (noen sekunder) så får du gjerne presentere fakta.

En normal brannutvikling er ikke at et rom blir overtent på noen sekunder med masse brannrøyk/branngass. En lukket innerdør reduserer oksygenet for brannen og hva det får for effekt vet nok alle.

Ser nå også at den andre røykdykkeren i diskusjonen har en annen oppfatning enn deg 😉

/Krille
Igjen påstanden om at en vanlig uklasset innerdør skulle stoppe "masse" av røykgass er feil, hadde den stoppet røykgassen så hadde den vært klassifisert som jeg tidligere nevnte..

Du virker ikke å være så begrunnet i hvor utett en vanlig innerdør er, prøv å ha den som ytterdør så vil du merke hvilket trekk med kulde som presser seg inn gjennom de utette sprekkene mellom karmen og dørbladet og under der det er ca 8-12 mm helt åpent..

Således vil brannrøyk og gasser ha trengt seg inn i rommet i løpet av noen sekunder ved utviklet brann..

Har du fakta om annet så tar jeg gjerne imot slik😊

Ikke spesielt lenge da det ikke er noen tetning mellom karm og dørblad samt at man i moderne hus har ventilert terskel altså helt åpent under..
Hadde disse dørene motstått brann og røyk, hadde de vært klassifisert..
Noe de aller fleste innerdører i småhus ikke er..

Det handler ikke om å nedvurdere, men om at han kommer med en påstand uten noen bevis. Har bedt om fakta flere ganger men ikke fått, bare korte feilaktige påstander..
Så personen det gjelder har rett og slett sagt noe han ikke kan bevise med fakta, da er det egentlig ikke jeg som skal motbevise.
Men nå har jeg gjort det, og personen det gjelder har ikke kommet med noe som støtter hans påstand, så saken er klar😊
Så lenge man prøver å ugyldiggjøre noens påstand uten fakta eller en rimelig argumentasjon, ser jeg det mest som et forsøk på hersketeknikk. Synes det er bra at vi nå løfter nivået.

Basinnerdører i billige hus er ofte av MDF-kartong-mdf typen. Vet ikke hvor brannsikre de er, men holder nok mot flammepredningen noen minutter iallfall. Skulle være interessant å lese en test som viser forskjellen mellom byggmax billigste innerdør, ukategorisert massiv dør, EI30, EI60, EI120 dører.

Litt finere nybygde hus har svært ofte massive dører, iallfall som tilvalg. De jeg har i mitt hus er massive speildører i klassisk stil. De har EI30 klassifisering hvis de monteres med tett terskel, og Rw35 for lyden, så man slipper å høre brannen ;).

• Liker
PeterFalun
  • Laddar…
99% av leserne i denne tråden forstår antagelig at Daniel med "stopper opp en brann overraskende bra" mener at brannforløpet bremses betydelig. Ikke at en lukket innerdør får brannen til å dø ut av seg selv.

• Liker
Abbesnabb og 6 andre
  • Laddar…
Hvis du monterer en innerdør som ytterdør, vil du sannsynligvis innse at den holder ute kulde mye bedre når den er lukket enn når den er åpen. Selv en innerdør stopper opp mye av den strømmen som blir gjennom en åpen dør. At en ytterdør er dårligere enn en branndør eller ytterdør endrer ikke på det. I begge tilfeller gjør det stor forskjell om den er åpen eller lukket.

• Liker
13th Marine og 4 andre
  • Laddar…
Igjen påstanden om at en vanlig, uklassifisert innerdør skulle stoppe masse røykgass er feil, hadde den stoppet røykene så hadde den vært klassifisert som jeg fant en tekst om..

Du virker ikke så innsatt i hvor utett en vanlig innerdør er, prøv å ha den som ytterdør så vil du føle hvor mye kald luft som vil strømme inn gjennom de utette sprekkene mellom karm og dørblad og under hvor det er ca 8-12 mm helt åpent..

Altså vil brannrøyk og gasser ha trengt seg inn i rommet innen et antall sekunder ved utviklet brann..

Har du fakta om noe annet så tar jeg gjerne imot det😊
Herregud, ingen har vel påstått at det helt hindrer røykgasser...

Men at flyten av røykgasser og hele brannforløpet bremses av lukkede dører.

Når jeg har gått brannkurs så har jeg lært at man skal holde seg nær gulvet for å unngå gasser så jeg vet ikke engang hvor farlige de moderne sprekkene under dørene er.

/ATW

• Liker
Krille4
  • Laddar…
Vil supplere litt fra alle andre opplagte svar om hvorfor det er bra med OSB eller annen treplate bak gipsen.

For meg er det ikke tunge ting som blir bedre, for de kan man sette opp med store mollyplugger i gipsen. Men de SMÅ tingene. Den minste dykkerspikeren til et bilde. En skikkelig fin liten skrue til en vegghengt lysestake. Med tre bak fungerer det, og det synes knapt når man tar bort spikeren. Med kun gips må man bruke minst gipsplugg og skrue, noe som er tålmodighetskrevende men fremfor alt blir mye mer synlig når det skal bort.

• Liker
Dheri og 3 andre
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Så lenge man prøver å ugyldiggjøre noens påstand uten fakta eller et rimelig resonnement ser jeg det mest som et forsøk på hersketeknikk. Synes det er bra at vi nå hever nivået.
Jeg er ikke helt med deg i dette, det er altfor mange skivkåte som skriver tåpeligheter som de ikke kan underbygge verken med fakta eller annet..
Dette blir bare en masse unødvendige feilaktige påstander😉
Standard innerdører i billige hus er ofte av MDF-kartong-MDF type. Vet ikke hvor brannsikre de er, men de holder nok igjen flammespredningen noen minutter i alle fall.
Ja, men ikke røyken og branngassene da den er utett mellom karm og dørblad og helt åpen nederst om ca 8-12 mm røykgassene velter inn relativt fort, så er det hengslenes feste. Og dørbladet av plast i en ukelassifisert dør. Hvor lenge tror du at plast holder i en utviklet brann?
Vil minnes at ved utviklet brann i et hus om man låste seg inn bak en innerdør var det bare spørsmål om titalls sekunder, maks om et par minutter før røyken har tatt livet av deg og branngassene har antent, noe som gjør at døren i seg selv har ingen større effekt da røyk og gassene kommer inn gjennom utetthetene..
Det skulle vært interessant å lese en test som viser forskjellen mellom Byggmax billigste innerdør, ukelassifisert massiv dør, EI30, EI60, EI120 dører

Litt finere nybygde hus har veldig ofte massive dører, i alle fall som tilvalg. De jeg har i mitt hus er massive speildører i klassisk stil. De har EI30 klassifisering om de monteres med tett terskel, og Rw35 for lyden så man slipper å høre brannen ;).
Jobber innen bygg, har kjøpt tusenvis av dører gjennom årene, kun et fåtall dører i moderne småhus har vært massive, for tar du massive fra de store produsentene f.eks. Swedoor så koster de urimelig mye i forhold til en hul sandwichdør.. vi snakker ofte om 2-300% dyrere enn standarddører..

Byggmax dører monteres bare av privatkonsumenter, ingen byggere bestiller dører der, kanskje noen få som ikke er kredittverdige og jobber svart..

Jeg er ikke helt med deg i dette, det er altfor mange skrivkåta som skriver tullete ting som de ikke kan underbygge verken med fakta eller annet..
Dette blir bare en masse unødvendige feilaktige påstander😉
148 innlegg på to døgn.

• Haha
13th Marine og 2 andre
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Herregud, ingen har vel påstått at det helt hindrer røykgasser...

/ATW
Jaså, men at den hindrer masse er det skrevet i innlegg#255

Les på før du kaster stein i et drivhus🤓

• Diskusjonstråd om innerdører og branngass, med et siterbar innlegg der noen påstår at innerdører ikke stopper branngasser, etterfulgt av en annen som motsier dette.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.