I icho skrev:
Her er platen jeg tenkte på. Har selv prøvd å skru i den og kan bekrefte at det sitter godt!
[lenke]
Ser jo virkelig bra ut. Spørsmålet er vel om en kompakt plate er så mye bedre enn en ramme i tre. Men utvilsomt er dette et produkt som ville løse problemet.

G Pergel skrev:
Ser jo riktig bra ut. Spørsmålet er vel om en kompakt skive er så mye bedre enn en ramme i tre. Men utvilsomt er dette et produkt som ville løse problemet.
Lambda på 0,059 å sammenligne med tre på 0,14 eller vanlig mineralull 0,036. Så det er jo litt dårligere enn vanlig mineralull, men bedre enn tre!

I icho skrev:
Lambda på 0,059 å sammenligne med tre på 0,14 eller vanlig mineralull 0,036. Så det er jo litt dårligere enn vanlig mineralull, men bedre enn tre!
Det er jo den teoretiske fordelen, men i praksis er det jo ganske liten overflate. Tror jeg satser på å kløyve spleis uansett.

G Pergel skrev:
Det er jo den teoretiske fordelen men i praksis er det jo ganske liten overflate. Tror jeg satser på å kløyve regel uansett.
Det hadde jeg også gjort om jeg ikke var ute etter et passivhus. ;)

É
Om man skal bygge ut med ekstra stendere utenpå for å feste vinduet i, hva skal da fasadeplaten festes i? Ingenting i det hele tatt akkurat ved vinduet?

Det er kanskje nok å legge til de vertikale stenderne, mens de horisontale bygger man ikke ut, så kan man i det minste feste fasadeplatene over og under vinduet mot eksisterende stendere?

I mitt tilfelle er det nybygg, men prinsippet er vel det samme.

Rickard.
É ÉlPon skrev:
Om man skal bygge ut med ekstra stendere utenpå å feste vinduet i, hva skal da fasadeplaten feste i? Ingenting nettopp ved vinduet?

Det holder kanskje å spleise på de vertikale stenderne, så de horisontale bygger man ikke ut, så kan man i det minste feste fasadeplatene over og under vinduet mot eksisterende stendere?

I mitt tilfelle er det nybygg, men prinsippet er vel det samme.
Tanken er jo at man ikke skal gjøre så for å bryte kuldebroen, man skal rett og slett ikke ha tre gjennom hele veggen. Vil man ikke montere karmen i linje med stenderverket så finnes det greier/beslag for det.

• Diagram som viser monteringsmetoder for skruer i lettbetong og festesystem for vinduer/dører med isolering. Tekst beskriver bruk av Kombiplugg og kartro-adjufix system.
É
Ja, jeg har sett det stykket. Men har ikke funnet noen manual eller film på hvordan de skal brukes, eller erfaring fra noen person som har dem. Virker litt pirkete for en som aldri har montert vindu engang på vanlig måte?

Jeg har bare lest tips om å sette ekstra regel. Og skal man gjøre det lurer jeg på om tankegangen min er riktig?

richardtenggren
Vi tenkte først å henge ut vinduene med konsoller som nevnt tidligere i tråden, men det ble i stedet til at vi festet en ramme på stenderverket som vi monterte vinduene i. Vi har spontet panel så at det skulle komme inn vann føltes søkt.
To vinduer montert i en treramme på en bygning pakket inn i isolasjonsmateriale, reflekterer trærne og himmelen i glasset.

• Liker
ÉlPon
  • Laddar…
É
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi tenkte først å henge ut vinduene med konsoller som nevnt tidligere i tråden, men det ble i stedet å regle en ramme på stommen som vi monterte vinduene i. Vi har spontad panel så at det skulle komme inn vann føltes langsøkt.
[bilde]
Hvordan festet dere fasadeplatenes kanter langs med vinduet? Hvilken nytte gjør rammen opp/ned? Er vel bare sidene man skrur vinduet i?

richardtenggren
É ÉlPon skrev:
Hvordan festet dere fasadeplatens kanter langs vinduet? Hva er nytten av rammen opp/ned? Det er vel bare sidene man skruer vinduet i?
Platene er jo ganske stive, det holder å montere dem mot og feste dem til reisverket som ellers. Du kan bygge som du vil, men jeg ønsker å bruke alle festepunkter på vinduet og få mulighet til å tette hele veien rundt. Men hvis man har smale vinduer kan man kanskje droppe disse, men vinduer bredere enn ~12 har karmhull også på midten. Disse vinduene er 20 brede.

É
richardtenggren richardtenggren skrev:
Skivene er jo ganske stumme, det holder jo å montere dem mot og feste dem til regelstammen som ellers. Du får jo bygge som du vil, men jeg vil utnytte alle festepunkter på vinduet og få mulighet til å dreve rundt om. Men har man smale vinduer kanskje det går å droppe disse, men vinduer bredere enn ~12 har karmhull også på midten. Disse vinduene er 20 brede.
Ok mine er 110 og 140 brede for det meste, så like greit å sette rundt om enn å komplisere det. Jeg har en bef. 140cm som ikke har skruer oppe/nede, men på de større ser jeg nå at jeg har.

Hva har du for dimensjon på bjelker og fasadeplate? Jeg skal ha 50mm plater, men bjelker er jo oftest 45mm, selv om det på enkelte steder finnes 50mm. Gjør kanskje ingenting om bare 5mm mangler hvis jeg velger 45x45 å bjelke ut med. Du ser ut til å ha grovere.

richardtenggren
É ÉlPon skrev:
Okei mine er 110 og 140 brede for det meste så like greit å sette rundt enn å rote til det. Jeg har en eksisterende på 140cm som ikke har skrue oppe/nede men på de større har jeg ser jeg nå.

Hva har du for dimensjon på lekter og fasadeplate? Jeg skal ha 50mm plater men lekter er jo ofte 45mm, selv om det noen steder finnes 50mm. Gjør kanskje ingenting at det bare mangler 5mm hvis jeg velger å bruke 45x45 som lekter. Du ser ut til å ha grovere.
Jeg har lektet ut 95 mm, fasadeplatene er 100 mm, så satte en pallbrikke på 5 mm mellom spikrelekten:)

É
Ok samme situasjon som meg altså. Men var det nødvendig å dra dem ut 5mm til? Ville du komme ut maksimalt med vinduene?

É
Eller jaha for spikläkten, forstår nå.

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.