hvorfor er fasadeplater ikke alltid standardtykkelse og i henhold til regeltykkelser (typ 45/70/90).

Isover fasadeplate med alu som jeg har tenkt å bruke er 50 mm (30/80 mm). Ved utflytting og utsalning av for eksempel vinduer blir det jo litt knotete, eller? Blir til å kløyve treverk til dette, eller?

Hvorfor har isover og knauf blant andre denne tykkelsen, 50 mm, for fasadeplater men ”vanlig” regeltykkelse på vanlig isolasjon.

Nysgjerrig og takknemlig for opplysning.

Fasadplater skal settes kant i kant, dvs ikke mellom reglar. De har også andre bredde- og høydeformat enn reglarplater.

Men ved vinduer er det vel uunngåelig om man skal flytte ut vinduer og dører?

G Pergel skrev:
Men ved vinduer er det vel uunngåelig om man skal flytte ut vinduer og dører?
Nei da, bruk parocs harde isolasjonsplate som man kan skru i så er det ikke noe problem.

I icho skrev:
Nei da, bruk parocs harde isolasjonsplate som man kan skru i så er det ikke noe problem.
Altså henge vinduet i isolasjonen? Hvilken type plate tåler dette? Er også denne platen 50 mm?

Jeg tenkte bruke isover fasadeplate 30 alu. Denne er riktignok ganske kompakt men å feste hele vinduet i denne føles ikke særlig stabilt. Noen (andre) som har gjort dette og kan bekrefte metoden?

richardtenggren
Det finnes konsoller og beslag fra Gunnebo, har nemlig lignende funderinger da jeg har kjøpt hjem Fasadeplate 30 100 mm til pågående renovering. Fordelen med disse er at man kan ha isolasjon direkte mot vinduene, men jeg har ikke funnet noen som selger disse på nettet, det lille jeg har lett.

Jeg tror jeg setter lekter på eksisterende stamme for å feste vinduene i, blir riktignok en kuldebro.

Skjønt å høre noen andre som har lignende bekymringer. Da er problemet ikke åpenbart enkelt løst.

Jeg fant noe som heter adjufix, men ingen direkte info om hvordan den monteres. Kan gjette, men det finnes kanskje noen her med erfaring?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finnes konsoller og beslag fra Gunnebo, har nemlig lignende funderinger da jeg har kjøpt hjem Fasadskiva 30 100 mm til pågående renovering. Fordelen med disse er at man kan ha isolasjon direkte mot vinduene, men jeg har ikke funnet noen som selger disse på nettet, det lille jeg har lett.

Jeg tror jeg setter lekter på eksisterende stamme for å feste vinduene i, blir riktignok en kuldebro.
Har du lenken til konsollen?
Finner den ikke

richardtenggren
fgo fgo skrev:
Har du lenken til konsollen?
Finner den ikke
Beklager, feil av meg å skrive Gunnebo, det er nok et datter-/søster-/moderfirma til Gunnebo, men jeg husker ikke navnet. De ble i alle fall omtalt som Gunnebo i en gammel tråd her på byggahus.

Jeg har imidlertid ikke funnet ut hvilke som passer mitt behov ennå.

Lenke

Sist redigert:
Da kommer det store spørsmålet. Er dette så mye bedre enn å lage en utsalning av 45x45 rundt vinduet?

Kuldebroer vs kostnad vs holdfasthet/funksjonalitet?

Richard mener nok Simpson Strong Tie, strongtie.se :)

(Eier Gunnebo Fastening)

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
G Pergel skrev:
Altså henge vinduet i isolasjonen? Hvilken type plate klarer dette? Er også denne platen 50 mm?

Jeg tenkte å bruke isover fasadeplate 30 alu. Denne er for så vidt ganske kompakt, men å feste hele vinduet i denne føles ikke særlig solid. Noen (andre) som har gjort dette og kan bekrefte metoden?
Her er platen jeg tenkte på. Har selv prøveskrudd i den og kan bekrefte at det sitter bra!
https://www.rockwool.se/konstruktio...--montering-av-fonster-i-ventilerade-fasader/

Jeg ble interessert i essves løsning nå når jeg satt og kikket.
Skal bytte panel på en del av huset så jeg tenkte å legge inn en plate ekstra for litt isolasjon.
Har i dag en plankestamme og merker at det er litt kaldt iblant på innsiden.
Avhengig av veggkonstruksjon kan man minimere kuldebroen med den beslagene MEN karmen er jo fortsatt en kuldebro som ikke går å unngå med en trad. vinduskarm.

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.